Journalisten strammer til

Fagbladet Journalisten er siste medieaktør i rekken som må sette i gang sparetiltak. Foto: Faksimile/Journalisten.no
Fagbladet Journalisten er siste medieaktør i rekken som må sette i gang sparetiltak. Foto: Faksimile/Journalisten.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pSkal kutte 250.000 kroner. - Symboliserer alvoret i mediebransjen, mener klubbleder. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mediebransjen er midt oppe i en økonomisk krise. Mediegigantene kutter over hele fjøla, og det får også fagbladet Journalisten merke.

For noen uker siden solgte fagbladet kun én stillingannonse til en utgave. Det gir inntektssvikt.

Barberer utgiftsposter

- Etter første kvartal så vi at den økonomiske utviklingen i bransjen generelt og hos oss var dårligere enn budsjettert. Derfor har vi skrudd til, og forsøker å barbere noen utgiftsposter, sier ansvarlig redaktør Helge Øgrim i Journalisten til ABC Nyheter.

Etter hva ABC Nyheter kjenner til, skal fagbladet spare inn 250.000 kroner på ulike tiltak. Ett av dem er det som populært blir kalt en «ubetalt ferie».

De ansatte vil gå ut i en ulønnet permittering på åtte dager, i tillegg til at det skal knipes inn på flere poster over hele linja.

Journalisten har redusert sidetallet i papirutgaven, og stenger i sommer nettutgaven i tre uker for å avvikle ferie og den ubetalte permitteringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dialog

- Klubben har identifisert sparetiltakene i samarbeid med ledelsen, og vi har hatt en god dialog hele veien. Vi er enige om tiltakene, og mener en slik løsning er god da den fordeler seg på alle og at det monner godt, mener klubbleder Kathrine Geard.

Hun sier til ABC Nyheter at situasjonen er beklagelig, men at klubben innser at situasjonen i bransjen er som den er.

- Vi er tross alt en del av verden vi også, sier hun, og tilføyer:

- At også vi må spare inn, symboliserer noe av alvoret i mediebransjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Intet sugerør i NJ-kassen

Journalistens sparetiltak er bare et av uendelig mange i mediebransjen siden i høst. De store aktørene, som blant annet Schibsted (med flaggskipene VG og Aftenposten), Dagens Næringsliv, Dagbladet og TV2, har kuttet kostnader i stor skala.

- Det hadde vært rart om det skulle være slik at alle medlemmene i Norsk Journalistlag (NJ) skulle bli berørt av finanskrisen, men ikke Journalisten. Det er ikke slik at vi har et langt, tykt sugerør ned i NJ-kassen, sier Øgrim.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han poengterer at en av de viktigste inntektskildene er stillingsannonser. Når det i større grad er ansettelsesstopp ellers i bransjen, vil også dette berøre annonseinntektene til Journalisten.

Øgrim peker imidlertid på at utviklingen har vært positiv de siste ukene, og at annonsemengden før sommeren i år og i fjor ikke avviker stort.

Tror det lysner

- Jeg tror det kommer til å lysne i bransjen allerede fra høsten. Mange analytikere sier at mediebransjen er den som tar nedturen først og oppturen sist. Selv om det slår til, er det ikke så farlig dersom vi ser en langsom bedring i inntektsstrømmen, sier Øgrim.

- Vi kan ha en stor og livlig mediebransje med inntekter på 2006-nivå også. Den må bare tilpasse seg situasjonen, mener han.