
Obama doktrinen
President Barack Obamas tale i Kairo markerer et nytt forhold mellom USA og den muslimske verden, men også et nytt forhold USA-Israel
Siste kommentarer
Da Barack Hussein Obama i april rundet sine første 100 dager som USAs 44. President var det med moderasjon fra hans side og et ønske om tålmodighet fra Amerikanerne og verden for øvrig. Obama sa: ‘De første 100 dager er viktig, men det er de første 1000 dagene som kommer til å bli avgjørende’.
Og rent realistisk trengs det litt mer tid før man kan se utslagene av en helt ny presidents politikk.
Nå er det gått over fire måneder siden Obama ble sverget inn og vi begynner å se antydningene til det som kanskje vil bli husket som Obama doktrinen, med en sterk policy om å ikke bare tale til verden men også å lytte. Ikke bare komme med formaninger, men også å komme meningsmotstandere i møte. Vi ser konturene av en president som er en tålmodig diplomat og ganske moderat i sine uttalelser mot de som tradisjonelt blir sett på som USAs fiender. På kort tid klarte han å ganske så effektivt utradere det dårlige bilde av USA som mange hadde etter George W. Bushs president periode, og i stedet skape et inntrykk av at USA er et land det går an å snakke med og samarbeide med.
Men på ett sted er Obama på full kollisjonskurs, og det på et område man ikke vanligvis forventer at USA skal være i konflikt med, med Israel. Med sitt nylige besøk i Kairo og talen som han holdt der til hele den muslimske verden, ble det klart for mange i Israel at man ikke lenger kunne vente uforbeholden støtte fra USA til å føre sin politikk. Men før vi kommer til det, er det viktig å se på noe av det andre som har skjedd til nå med Barack Obama ved roret.
Noe av det aller første Obama gjorde som president var å beordre stengningen av fangeleiren ved Guantanamo basen på Cuba. Dette ble av svært mange sett på som et slag rettet mot forgjengeren Bush. En slags stille anerkjennelse av at den tidligere ledelsen begikk en rekke overskridelser og brudd på USAs offisielle policy om å ikke tillate tortur. Han kalte leiren ‘et trist kapittel i USAs historie’, og lovte å la de innsatte få en rettferdig rettssak med status som krigsfanger, istedenfor statusen som ulovelig fiendtlige kjempende de hadde hatt til nå, noe som ikke gir dem noen rettigheter under Genève konvensjonen. Etter planen skal leiren være stengt innen året er omme.
Likeså la presidenten frem en plan i februar for å trekke alle kampstyrker ut av Irak innen 18 måneder. Han har uttalt at Irak krigen var en stor feil og at det i stedet er viktigere å fokusere på krigen i Afghanistan. Der trusselen fra Taliban og Al’Qaida er større. Dette markerer nok en snuoperasjon i forholdet til Bush administrasjonens politikk, som utenriksminister Hillary Clinton kvitterte ved å si at ‘verden er spent på å se en ny Amerikansk utenrikspolitikk’ og at ‘Vi har en masse skade vi må
reparere’.
Det har vært viktig for Obama å markere en forandring fra den uforsonlige og harde politikken Bush stod for i åtte lange år, og som har brakt store deler av verden på kollisjonskurs med USA. Det har vært viktig å foreta en del brannslokking. Blant gamle allierte så vel som hos tradisjonelle erkefiender.
Til og med i forholdet til Cuba ser det ut til at det nå kan løsne opp litt, om enn sakte. Og på toppmøtet til Organisasjonen for Amerikanske Stater i Trinidad og Tobago i april, kom Venezuelas president Hugo Chavez bort og tok Obama i hånden. Dette var en klar forandring fra det tidligere forholdet mellom Venezuela og USA, da Chavez i 2006 kalte president Bush for djevelen på et møte i FN.
Vi ser at verden for øvrig ønsker velkommen en ny kurs fra USA sin side, og er villig til å ta imot en utstrakt hånd med ønske om samarbeid hvis den tilbys. Det hjelper nok ganske mye på imagen til USA at det nettopp er Barack Obama som nå strekker ut denne hånden. At han er særdeles populær blant mange mennesker i verden og har en stor utstråling og karisma, så vi svært tydelig på ‘signingsferden’ han foretok til Europa i mars/april i forbindelse med G20 møtet og NATOs 60 års jubileum, der han besøkte en rekke land og ble tatt imot med begeistring. Nærmest som en poppstjerne.
Men man må i all begeistringen også huske på at Obama først og fremst er USAs president, ikke verdens president. Han vil alltid ha USAs interesser på toppen av sin agenda og må også tilfredsstille mange Amerikanske velgere som er svært konservative. På den måten er det ikke unngåelig at han vil komme på kollisjonskurs med deler av verden likeså. Vi ser dette allerede flere steder. Obama vil måtte, på lik linje med alle tidligere presidenter, hevde USAs rolle i verden.
Og det er nettopp det som nå skjer i forholdet til Israel. I sin tale i Kairo sist torsdag som var rettet til den muslimske verden, kom Obama med forsikringer om at også den Palestinske befolkningen hadde rett til å leve og bo der de er. Liksom Israelerne. Og at det måtte bli full stans i utbyggingen av nye ulovelige bosettinger på vestbredden. Han gjentok også USAs støtte til opprettelsen av en egen Palestinsk stat der. Dette, i tillegg til et lite vennskapelig møte med Israels statsminister Benjamin Netanyahu i Washington nylig, har brakt Obama administrasjonen i et motsetnings forhold til staten Israel. USAs gamle og solide allierte.
Det at USA nå velger å gå inn for en mer streng linje med Israel og stille krav til denne, signaliserer til verden at man ikke skal føle at USA gir noen stater Carte Blanche til å gjøre som de vil, men at samarbeid krever en del kompromisser. Fra Israel, så vel som fra dets naboer.
Talen til den muslimske verden var et forsøk på å si at vi ikke ser dere som fiender men venner, at USA ikke er i krig med muslimer og at vi respekterer deres levesett og religion. Han gjorde også stort inntrykk ved å sitere fra Koranen.
Talen til den muslimske verden var et forsøk på å si at vi ikke ser dere som fiender, men venner.
Obama doktrinen viser en annen politikk fra USAs side enn den vi har vært vant til de senere år. Dets dominerende rolle i verden er der like fullt fremdeles og vil nok være der i den nærmeste fremtid, men det er med litt mer ydmykhet enn før. Litt mindre selvopptatthet og med større evne til å lytte til og samarbeide med andre land og kulturer. Trusselen for å bli utsatt for et ‘preventivt angrep’ fra USAs militærmakt skal bort, og i stedet erstattes med erkjennelsen av at USA er en venn som er der hvis det trengs.
Om det lykkes Obama å skape dette bildet av USA i verden gjenstår å se. Han er en flink taler, og har greid å skape en større optimisme, men det må handling til for å bygge opp tillitten igjen.
Så langt er Obama på god vei.




































































Kommentarer (16)
Jørgen Ingeberg
8. juni 2009 - 16:34
Godt å få et balansert syn på verden
Her har alle moderate jøder og palestinere en jobb å gjøre, kast vann på de bålene som deres ytterliggående brødre og søstre forsøker å nøre opp!
Svein Helgerud
8. juni 2009 - 17:04
Obama usminket
Barak Obama
har nylig uttalt at USA ikke er et kristent land. ( Men kristendommen har alltid stått sterkt i USA. Målt i prosent er det langt flere bekjennende kristne i USA enn i Norge ). Underforstått betyr det at Obama ikke vil forplikte seg på kristne grunnverdier.
Det har han tilgangs demonstrert, med bl.a. innføringen av tidenes mest liberale abortlov.
Abort er tillatt helt frem til selve fødselen bare avlivingen skjer før barnets hode er ute av livmoren. Alle sykehus og leger er lovpålagt å utføre slike grusomheter. Obama har lovet å støtte internasjonale organisasjoner økonomisk, som fremmer og utfører abort.
Obama vil dermed inndirekte bli ansvarlig for millioner av drap på ufødte barn.
I tillegg har han altså åpnet alle dører for ekteskap mellom mennesker med samme kjønn.
Hans tidsplaner for nedleggelse av Guantanamofengselet, og tilbaketrekking fra Irak, er nokså
likt Bush-adminstrasjonen’s. Men økning av amerikanske styrker i Afghanistand
som Obama vil gjøre, hadde ikke Bush umiddelbare planer om.
Obama klarer aldri i verden å påvirke til fred i Midtøsten. Til det har han provosert Israel for mye. Han har ingen rett til å diktere Israel’s regjering slik han nå gjør. Rensing av jøder
(apharteid) fra deres gamle kjerneområder, kan Obama m/fl. bare glemme. Det er reinspikka antisemittisme. Det er bare jødene som blir forsøkt behandlet slik.
Vi er mange som mener at valget av Barak Obama som USA’s president, etter hvert vil vise seg å være en katastrofe for USA og store deler av verden for øvrig.
Bush har fått ufortjent mye motstand ikke minst for invasjonen i Irak. Han er populær hos de fleste irakere og kurdere. At det skulle føre til borgerkrig mellom sunnier- og shiamuslimer, var nok ikke ventet. De som mener at den USA-ledede invasjonen (som bestod av 11 land) skjedde på falske premisser, bør lese boken ”Saddams hemmeligheter”.
Avisen Vårt Land antyder at Barak Obama er et bønnesvar. Det er i så fall ikke fra Israel’s og vår Gud, det må være fra en annen gud.
O Korsnes
11. juni 2009 - 10:49
javel ja
Og Obama har visy seg som en god mann med dialog som hovedvåpen i motsetning til hans forgjemgere som alltid hadde fingen på avtrekksknappen,skyt først snakk etterpå,det er jo god kristen tankegang.
Og hvilken gud du hører til vet ikke jeg,men både jøder og vi i vesten tror på samme gud,amerikanerne også faktisk
Hvorfor er Bush populær hos irakere og kurdere da?Kan det være for at han har tilført fiendene deres noen tap,hvem er ikke populær etter noe slikt da,jeg og hadde blitt poppis der hvis jeg hadde fyrt av noen kraftige raketter og gjort det av med en masse motstandere selvføgelig.
Og israelerne liker jo ikke at han har ett tilnærmet likt syn på hva de gjør som flesteparten i vesten har,han ser ut som å forstå at ting må gjøres annerledes enn det har vært gjort de siste tiår,må huske på at den sionistiske styremåten prøver å få jøder til å flytte "hjem"til israel med å skremme dem fra landene de bor i nå,der hjelper anti-semitismen dem veldig,derfor støtter de denne anti-semitismen.må bare gjenta det som Hr.Herzl,grunnleggeren av sionismen sa"Anti-semitister er våre beste venner og sterkt anti-semitiske land våre allierte"Det summerer jo opp hvorfor Israel hele tiden ikke prøver å gjøre seg likt i verden
Svein Helgerud
12. juni 2009 - 18:07
SVAR TIL KORSNES
Dine kommentarer til mine kommentarer ligger på grensen til å overses, men siden du kommer med utsagn som er injurierende, skal jeg kommentere noen punkter.
At jeg skal ha støttet mordet på abortlegen i en kirke i USA, er hva jeg først sikter til. Jeg har ei heller påberopet meg rett til å nekte noen å ta abort. Jeg har forståelse for at enkelte i fortvilete situasjoner velger den løsningen, men mange angrer bittert i etterkant. At det er 16.000 årlig her i Norge som er i en slik situasjon, betyr at det i de fleste tilfellene dreier seg om luksusaborter.
Jeg har slett ikke gitt deg grunn til å tvile på hvilke gud jeg tror på, men Bibelen advarer mot falske guder som t.o.m. gjør tegn og under! Det også viktig å holde klart at muslimenes gud Allah, og vår gud Jahve, ikke er samme guddom. Gud som egennavn (m/stor G) , står ikke et eneste sted i Koranen. Dessuten er budskapet/læren så langt fra hverandre som det går an å komme.
Hvorfor Bush er populær hos mange irakere og kurdere skulle da ikke være så vanskelig å forstå. Saddam Hussein sørget for at torturkamrene og retterstedene var i daglig bruk. Jagland uttalte ved en anledning at rundt en halv million mennesker
ble henrettet under Saddam-perioden.
Hvorfor det ikke blir fred mellom arabere og jøder i Midtøsten, er at den ene parten ikke ønsker det. Dokumentasjonen finner du på følgende link, men hold deg fast :
http://www.youtube.com/watch?v=jY-erbdrGZ0&feature=PlayList&p=9212A6744698A407&index=0&playnext=1
Einar Ofsteng
13. juni 2009 - 7:59
"Det også viktig å holde
Svein, du aner da virkelig ikke hva du snakker om her. Grunnen til problemene er at de har den samme Guden i Islam og Jødedom.
Det har jo ikke hvert annet enn problemer siden to jøder satt i ett telt i midtøsten og kranglet for 13-1400 år siden, og så ble Koranen og Islam "oppfunnet"
Ellers er jeg enig i at det ikke blir fred i midtøsten fordi den ene parten (Israel) ikke ønsker det.
Svein Helgerud
13. juni 2009 - 10:25
Svar til Einar Oftseng
O Korsnes
13. juni 2009 - 11:20
Antisemitisme
DU må heller huske på at det kun er Israel som tjener på anti-semitismen,til mer anti-semitisme det er i verden ,dess bedre synes Israel det er.Redde jøder rundtomkring er jo eneste måten å få dem til å emigrere fra sine land til Israel.Les litt om Herzl og grunntanken bak sionismen så vil du forstå hvilke fryklige tanker det er bygd opp av"Anti-semitter er våre beste venner;sier han i både bok og dagbøker som han skrev,som er arkivert i Tyskland
Einar Ofsteng
13. juni 2009 - 18:00
Kjære Svein Helgerud..........
Jeg er ikke en antisemitist, jeg har mange jødiske venner, og flere av dem er faktisk enige med med. Disse er som meg antisionister.
Det at du kun ønsker å "diskutere" med folk som er enige med deg, er en annen sak som er ganske morsom.
Det at du kommer med masse tullprat, som viser at du ikke har begrep om hva du snakker om, for så og påstå at JEG skriver virkelighetsfjerne noveller er også ganske morsomt.
Det er også ganske artig at man når du slipper opp for argumenter så avslutter du videre diskusjoner, er det ikke?
O Korsnes
20. juni 2009 - 17:04
Er det så veldig forskjellig?
Noen punkter til islam, kristendom og toleranse:
1.) Islam kan inkludere kristne og jøder. Det finnes troende og rettferdige blant dem. Koranen påker dette flere steder: Kristne og jøder som tror og gjør det som er rett, ”har ikke noe å frykte”. De som følger Jesus, hører til ”barmhjertighetens folk”. Muslimer oppfordres til å ”kappes med dem” i å gjøre det gode. De ”troende” muslimer, kristne og jøder var en gang ”ett samfunn”, men det oppsto uenighet mellom dem, og Gud skal klargjøre deres uenigheter på Dommens dag. Det er Gud som vil at skillene skal bestå,” inntil alle ting faller på plass”.
2.) Men kristne og jøder er ikke homogene grupper, det finnes indre forskjeller, slik det gjør hos muslimene også. ”Var de bare kristne!”. – ”Eller jøder!”, sier Koranen. Da var de rettferdige! Muslimene advares også: ”Ve den som ber, men som glemmer sine moralske plikter!”
3.) Vi skal leve anstendig og søke fred, og underordne oss Guds vilje. Det er dette ordet ”muslim” betyr. I den forstand skal vi være ”muslimer”.
4.) ”Det skal ikke være tvang i troen”. Enhver skal kunne tro som han/hun vil, om så ønsket også forlate troen. De ”frafalne” som Koranen omtaler, var de som gikk inn og ut av troen for å spionere på det islamske samfunnet i den krigssituasjonen som den gang rådde.
5.) Islam kan være tolerant. Men – hva med kristendom? Jeg slo opp i Den norske kirkes bekjennelsesskrifter (Arve Brunvoll, Oslo 2001), og finner at dette er ”forpliktende lærenorm for forkynnelse i kirken”: Enhver uten ”den felles kristne tro” vil gå ”evig fortapt”. Og ”den felles kristne tro” er troen på treenigheten, at Gud er tre ”personer”, nemlig ” Fader, Sønn og Hellig Ånd”. Å gå ”evig fortapt” betyr ”å pines uten ende”. Ja, det skal ikke være ende på ”de fordømte menneskers og djevlers straffer”. Dette er kirkens lære. (Ikke veldig tolerant?)
Svein,er dette så veldig galt i forhold til hva som står i bibelen?
Samarbeid
Hva med uenighetene mellom kristne og muslimer? Gud skal avklare dem på Dommens dag! Men selv den minste oppriktighet i tro og handling, både hos kristne og muslimer, skal Den dagen bli rettmessig belønnet.
Koranen sier: De som tror (på Koranen), og de som følger jødisk tro, de kristne og sabèerne - ja, alle som tror på Gud og Den siste dagen og gjør det som er rett, skal få sin belønning fra Herren! De skal ikke frykte eller sørge. (2,62)
Det løftet gjentar Koranen flere steder. Så i islam gjøres 'frelsen' med vidsyn og toleranse, avhengig av tre elementer: tro på den ène Gud, tro på Dommens dag, og rett handling i dette livet.
Det burde kunne forene oss!
Muslimer pålegges å si til kristne: Gud er vår Herre, og deres Herre! (...) Så la oss ikke strides! Gud skal føre oss sammen, hos Ham er reisen slutt. (42,15)
Vi blir oppfordret til samarbeid! Og bør ta alvorlig på det.
Pål Vedeld Djupvik
12. juli 2009 - 10:13
MORD.
Walter Langøen
12. juni 2009 - 17:13
Dessverre, Obama.
Og du er faktisk avhengig av begge for å få gjennomslag for dine "sprell" i Kongressen.
Venstresiden i Europa derimot, fortsetter sin nesegruse beundring slik artikkelforfatteren Tor H. gir uttrykk for. Men atter en gang: Å være populær blant europeere, kan bli et tveegget sverd som slår tilbake på deg. Amerikanere flest er meget skeptiske til Europa og utviklingen der. Deres største frykt er en europeisering av USA.
Talen i Kairo var stappfull av fagre ord. Problemet var forsamlingen som hørte på. Ikke mange radikale islamister der, nei. Så venstresidens forhåpninger om tilpassing til islam som du ga uttrykk for, vl etter all sannsynlighet bli et slag i luften. Dine tilhørere i Kairo er like langt fra radikal islam som du selv er.
Du har ordet i din makt. Men du blir dømt etter dine handlinger. Å skyve Israel fra deg slik du legger opp til, vil antagellig bety at du er historie ved neste valg. En parantes i amerikansk presidenthistorie på linje med Jimmy Carter. Men Nobelprisen vil du få. Akkurat som Carter. Den norske Nobelkomite elsker paranteser. Det er defor mange ser på den som en stor vits. Jfr. al Baradei og FNs atombyrå. Irans atomprogram er sterkere enn noensinne. Og Nord-Korea sender opp testraketter.....
Terje Edmund Mathiassen
14. juni 2009 - 20:02
Ja, Obama ble filleristet litt der!
At Obama nå går jødene en smule i rette, er jo både farlig og politisk selvmord. Hans tale i Kairo hadde ingen betydning, heller ikke den utstrakte hånden mot araberverdenen, eller erkjennelsen av at ikke bare jødene, men palestinaaraberne har rett til en egen stat. Helt uten betydning, så lenge de ekstreme blant muslimene (islamistene, Al-Quada etc.) ikke også var til stede på møtet.
Verden har virkelig gått glipp av en stor politiker og statsmann i deg, Langøen.
Vi andre får heller nøye oss med å fortsette forsøke forstå de tildels komplekse strømningene som skjer innenfor islam og den muslimske del av verden, fra dag til dag, som før.
Men nå er ikke jeg allviter iallfall, men greier likevel å skille mellom rett og urett, legitimitet og ikke, for ikke å nevne alminnelig rettferdighet.
Walter Langøen
15. juni 2009 - 9:47
Re: Filleristet.
Men slik er det bare. Helt OK.
Har ingen andre ønsker enn at Obama skal lykkes i den enorme oppgaven det er å være president i USA.
Men å trå utenfor det som har vært USAs politikk i årtier, er en risiko-sport som vel få aner konsekvensene av. Nytenkning/"change" er bra, men enkelte søyler i et lands politikk må bestå. F.eks. synet på "demos kratein", et ufravikelig og hellig prinsipp for enhver utviklet stat. Går man på akkord med slike prinsipper, er man alvorlig ute å kjøre.
Obama kan ha lagt ut på en ferd som kan ende med havari.
Time will show.
O Korsnes
15. juni 2009 - 15:33
demos kratein
Og det er nå på høy tid noen amerikansk president setter press på den sionistiske regjering i Israel.De har mer eller mindre gitt f... i hva verdenssamfunnet ellers har ment om dem,fordi de har visst at de har amerikanerne i ryggen.Nå må de være litt mer forsiktige framover hva som blir sagt og gjort.Den change som Obama har varslet er positiv på mange områder,ikke minst helsereformen han vil ha gjennom,jaggu på høy tid
Walter Langøen
16. juni 2009 - 13:39
Re: Demos...
Peker likevel på fallgruber som politikere med sans for "ORD" kan ramle ned i.
Hvis de ikke følges opp med "HANDLING", er vi like langt.
Obama har store planer, men han er ikke typen på en som vet å legge press på andre for å få saker gjort.
Han er en snill og godtroende person som må lære seg å omgås en verden han har vært fjern fra i det rygge livet på Harvard og delstats-senatet i Illinois. 3 år i US Senat var vel heller ikke mindre trygt.
Det blir som i en fotballkamp: høyt ut i stor fart, og deretter tilbake på banen i forsvar. Man kan gå skoa av seg, altså.
Har ikke hørt noe fra Joe Biden, Israel-vennen over alle venner, som sa at en av forutsetningene for at han skulle stille som Obamas VP, var at de delte synet på Israel. Det forsikret Obama ham om, og dermed stilte Biden opp. Utviklingen der kan bli interessant.
Reagan ble skjelt ut av venstrevridde. Alle republikanske presidenter blir det.Men da amerikanerne skulle si sin mening om den største presidenten etter 2.verdenskrig, ble Reagan tildelt den æren.
Bush fikk oppleve det største marerittet en president kunne oppleve da det amerikanske fastlandet ble angrepet 11/9 2011. For første gang i historien. En Obama i samme situasjon ville antagelig ha pratet seg vekk og rakt ut hånden til terroristene. Mao.: han ville ikke ha blitt gjenvalgt i 2004 slik Bush gjorde i et valgskred der Kerry sto igjen som den fjotten han faktisk er. Sine milliarder til tross.
George Walker Bush kan også bli stående som en historisk president fordi han var den som måtte takle det marerittet som 9/11 var for amerikanerne. Og han gjorde det. Til vestlig venstresides store forargelse.
Tilogmed Saddam Hussein, "slakteren i Bagdad" ble fjernet av Bush! Ennå FN (les: Frankrike) ikke ville det! Likevel gjorde Bush det! Naturligvis protesterte venstresiden og FN-elskerne.
Enten du tror det eller ikke, Korsnes; alle som kjenner amerikansk politikk, vet at demokratene heller mer mot handlingslammelse enn de mer handlingsorienterte republikanerne
Men en republikansk president kan aldri få Nobels Fredspris; den er forbeholdt demokratiske presidenter. Vedk. behøver ikke en gang ha vært president, han kan like gjerne ha vært visepresident. Hovedsaken er at han er fra demokratene.
Ikke en gang den verste republikaner-hater kan være uvitende om at etter terrorisme, er frykten for å bli europeisert mest utbredt blant amerikanere flest. Ikke blant rikfolk og eliten ellers, for de stemmer demokratisk. Jfr. Obamas valgbudsjett som utrangerte McCains i forholdet 1:3. Men har man USAs rikeste menn som bla. Warren Buffett på laget, er kapital ikke noe problem.
Men så har jo ikke de kinesiske kommunistene sagt nei takk til kapitalismen. Ikke rart norske sosialister gjør det samme. Så lenge det tjener deres agenda.
Hva sier du om denne historieundervisningen, Korsnes?
Pål Vedeld Djupvik
12. juli 2009 - 9:58
TÅPELIG::::
Barak Obama, så tror jeg han får like "mye" utrettet som Jimmy Carter, så han blir nok en parantes i USAs historie. Den som lever får se.