Samaritanernes gamle tro får nytt liv

Medlemmer av samaritanersekten ber under høytiden shavuot, da samaritanere minnes at toraen ble gitt av Gud til Moses. Seremonien foregår på Gerizim-fjellet utenfor Nablus på Vestbredden, der halvparten av de omkring 750 samaritanerne i verden bor.  Samaritanerne knytter sin opprinnelse til det nordisraelske riket som ble ødelagt av assyrerne rundt 720 f.kr. Foto: REUTERS/ Darren Whiteside /SCANPIX.
Medlemmer av samaritanersekten ber under høytiden shavuot, da samaritanere minnes at toraen ble gitt av Gud til Moses. Seremonien foregår på Gerizim-fjellet utenfor Nablus på Vestbredden, der halvparten av de omkring 750 samaritanerne i verden bor.  Samaritanerne knytter sin opprinnelse til det nordisraelske riket som ble ødelagt av assyrerne rundt 720 f.kr. Foto: REUTERS/ Darren Whiteside /SCANPIX.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pPå en fjelltopp på Vestbredden har de siste samaritanere tatt i bruk moderne metoder for å holde liv i sine gamle tradisjoner.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kiryat Luza (NTB-Reuters): En gang var det mer enn én million, nå er det bare omkring 750 igjen av dem, og halvparten bor ved deres aller helligste sted: Gerizim-fjellet, like ovenfor den palestinske byen Nablus.

Samaritanerne her ser på seg selv som de opprinnelige israelitter og er stolte over sin religion og tradisjoner. Ved hjelp av internett-dating og genetiske tester forsøker de å sikre at sekten lever videre.

- Samaritanerne er veldig religiøse, men de er også moderne, sier Husney Kohen (65), en av sektens tolv arveprester. Han står i byens lille musum, omgitt av gamle skrifter og lister over ypperstprester helt tilbake til Moses' bror Aaron.

Inngifte og genfeil

Alternativet til modernisering var dystert: For hundre år siden var det bare 146 igjen av folkeslaget, som er best kjent gjennom Jesus' lignelse om den barmhjertige samaritaner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et av problemene har vært utbredt inngifte, noe som førte til at rundt 7 prosent av samaritanere led av genfeil på midten av 1900-tallet.

Gentesting før ekteskapet har bidratt til å redusere problemet, og bedre levestandard har også gjort sitt for å styrke befolkningsveksten. Men fortsatt sliter samfunnet med mangel på jenter - og dermed potensielle bruder.

- Vi har ikke nok jenter, men vi kan ikke fortelle guttene at de ikke kan gifte seg, forteller Kohen. Derfor har flere hentet bruder utenfra.

- Vi har tatt inn 25 jøder, fem kristne og tre muslimer. Guttene blir kjent med dem gjennom internett, legger han til. Det andre lille samfunnet med samaritanere holder til utenfor Tel Aviv i Israel. Her har de opprettet et eget kontor som skal hjelpe gutter å finne potensielle bruder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mat og isolat

Det er likevel ingen enkel prosess. Dersom jentene sier ja til frieriet, må de konvertere og slutte seg til et strengt religiøst reglement som omhandler mat, sex og overholdelse av helligdager.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det innebærer blant annet at kvinnene må bo separat fra ektefelle og barn når de har menstruasjon og være i isolert etter en fødsel: 40 dager dersom det er et guttebarn, og det dobbelte om en jente kommer til verden.

- Ordet samaritaner beyter «lovens vokter». Derfor er vi så strenge, forklarer Kohen.

Før et ekteskap blir inngått med noen utenfra, får kvinnene prøve ut livet i samfunnet i seks måneder.

Til vanlig får samaritanerkvinnene gå med vestlige klær, men på sabbaten tar de på seg tradisjonell klesdrakter og dekker til håret.

Arveløs

Selv om ypperstpresten selv, 83 år gamle Abdel Moin Sadaqa, har gått god for endringene, er ikke ikke alle i samfunnet like begeistret for den moderne måten å skaffe nye kvinner og friskt blod.

- Med all respekt for ypperstepresten, så er jeg i mot å gifte seg med kvinner utenfor samfunnet vårt, sier Khader Adel Kohen, som er både prest og ansatt i det palestinske innenriksdepartementet.

- Dersom de ikke finner en kone selv, har søsteren min tre døtre og søskenbarnet mitt har tre døtre. Selvfølgelig ville vi genteste dem først, forsikrer han.

- Dersom de vil gifte seg med en ikke-samaritaner ville jeg forsøke å snakke dem ut av det. Etter det er siste mulighet å gjøre dem arveløse.