
SV vil avvikle friskoler
SV vil avvikle pedagogiske og religiøse alternativer til den offentlige skolen. Men dette betyr ingenting i praksis, ifølge kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell.
Nyheter
Siste kommentarer

På landsmøtets siste dag vedtok landsmøtet et dissensforslag som krever at «pedagogiske og religiøse alternativer på sikt avvikles. De som har behov for alternativ pedagogikk skal få det i den offentlige skolen».
Dissensen ble vedtatt med knapt flertall, og vakte stor oppsikt på landsmøtet. Flere profilerte SV-ere rister på hodet av forslaget, men ønsker ikke å kommentere det åpent.
- Dette er et katastrofevedtak, sier en sentral SV-kilder.
Men det er høyst uklart hva forslaget betyr.
Offentlige rammer
Forslaget innebærer at skoler som driver pedagogiske alternativer, som for eksempel Steinerskolen, skal inn under offentlig regi.
Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell, som sier dette ikke vil føre til en ny praksis fra regjeringen.
- Regjeringens politikk ligger fast, og så har vedtatt et program som sier at en private alternativer skal være i offentlige rammer, sier Solhjell.
I sin avslutningstale til landsmøtet sa SV-leder Kristin Halvorsen at vedtaket betyr at SV ønsker å endre vilkårene for elever på skolen.
- Vi har et ønske om at alle barn møtes i den offentlige skolen. Det betyr at vi ser for oss at elever på Steinerskolen og Montessoriskolen slepper å betale skolepenger, sa Halvorsen.
- Dette får ingen praktiske konsekvenser, men understreker at SV er sterkt skeptiske til privatskoler, sier Solhjell.
Statlige religiøse skoler?
Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) har tidligere vedtatt at det strider mot menneskerettighetene å nekte barn å gå på religiøse skoler.
Solhjell mener forslaget innebærer en skjerping av partiets skepsis mot privatskoler.
- Dette er en ytterligere understreking av SVs skepsis mot privatskoler, sier Solhjell.
- Hvordan ser du for deg at dette forslaget harmonerer med menneskerettighetene dersom ikke staten selv skal gå inn og drive religiøse skoler?
- Som sagt, regjeringens politikk på dette området vil bestå inntil videre. Så er det SV sitt mål om å avvikle religiøse skoler på litt sikt. Men dette skal skje innenfor menneskerettighetene, sier Solhjell.


















































Kommentarer (32)
Sigmund Skreiberg
22. mars 2009 - 12:36
Hvem er SV til for?
Hva skal vi med taliban og islam når vi har SV.
Dette var litt av et sammensurium, men det er jo SV.
Hans Martin Arnesen
22. mars 2009 - 12:38
Sosialistene vil ensrette
Helge Nilsen
27. mars 2009 - 12:27
Skular utan toleranse ??
......så dersom du skal snakke om indoktrinering så bør du heller sjå den vegen - ikkje på den åpne offentlege skulen.
Knut Amundsen
22. mars 2009 - 12:41
Solhjell må skjerpe seg kraftig
Jeg er veldig glad for at det er ett parti som tar dette på alvor og vil ha elevene tilbake i klasserommene.
Ett parti som setter læreren i fokus og som vil at barna våre skal få den undervisningen de har krav på.
Ett parti som vil at elevene skal ha forutsigbahet og som skal sette kunnskap i fokus.
Ett parti som ikke godtar at lærere skal bli hunset av elever som ikke har respekt.
Ett parti som ikke eksprementerer med elever og som ikke kommer med nye skolereformer annen hver måned.
Derfor kommer jeg å ståtte dette partiet med min stemme til høstens stortingsvalg og jeg vet at mer en 30 % ja kanskje mye mer en 30% vil gjøre det samme.
Vi stoler nemmelig på Siv Jensen og vi er stolte av det.
Rolf Enstad
22. mars 2009 - 12:52
Enig!
Hans Ullstein
22. mars 2009 - 13:15
Enig!
SV i regjering kjører landet vårt i grøfta å stiller det hundre år tilbake i tid mens våre naboland fosser frem!
Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn å stemme på Siv neste gang! En mere tydeligere politiker finnes ikke!
Atle Haugen
22. mars 2009 - 12:52
Fantastisk!
Jan A Skaug
22. mars 2009 - 13:09
SV med sin narsistiske tvangstanker med rest av komunisme
Torger Størseth
22. mars 2009 - 13:11
SV spriker som "V"'en sin
Tom Tvetmarken
22. mars 2009 - 13:16
Hva skal vi avvikle?
Olav Gimse
22. mars 2009 - 13:24
Avvikle sosialismen!
Kristij Krüger
22. mars 2009 - 13:32
Hva sier Stoltenberg til dette da?
Jeg undres på om dette er fordi mange reagerer negativt på at man vil opprette koranskoler. For så å unngå å ikke å tråkke noen på tærne, hvor noen kan komme til å argumentere med hvorfor de og ikke oss, så er det like greit å avikle de private. Det er for lettvindt. De private skolene vi har til nå, er skoler som har vært drevet i årevis. Barn som går i koranskoler vil ha mindre mulighet til å integrere seg i det norske samfunn og lære seg norsk. Mange av disse vil jo også videre på universiteter, og av den grunn vil ha mest nytte av å gå på en norsk obligatorisk skole, enten den er drevet privat eller offentlig.
Av en eller annen merkelig grunn har det ofte vist seg at private skoler, barnehager og hjem for eldre og syke har vært drevet mye bedre enn hva de offentlige har klart. Det har kanskje med idealisme å gjøre. Og det selv om de rødgrønne struper bevilgningene til de som driver skoler og andre institusjoner! Slik håper de at den ene institusjon etter den andre skal gå konkurs slik at Staten kan overta disse etter sosialistiske prinsipper og opplæring.
FrP mener at man skal få velge om man vil benytte seg av privat skole eller institusjon, så skal Staten betale for det, på lik linje, som om de var offentlige. Dette siste i setningen tar de andre sosialistiske/kommunistiske partiene bort, og innbiller folk at det som er privat, er det kun de rike som kan benytte seg av. Det passer best i deres agenda.
Nå skal Solhjell tydeligvis lage mer rot i systemet.
Synes du heller burde oppgradere de offentlige skolene slik at de kommer på linje med de private. Kanskje det hadde vært en ide og konsentrere deg om den varme skolematen som ble lovet på Soria Moria slottet. Det viste seg jo å bli bare en utopi som mye annet fra SV.
Det er faktisk ganske så imponerende hvor mye penger SV kan bevilge nå som det nærmer seg valget. Det til tross for alle milliardene de har sutlet vekk. Kanskje det å investere i bedre skoler hadde vært en mye bedre forvaltning enn å kjøpe seg inn i aksjer til foretakene i USA som lånte ut penger til amerikanske boligkjøpere som aldri kan betale pengene tilbake!!
Magnus Ødegård
22. mars 2009 - 13:47
forbanna kommunistparti
Pernille Thoresen
22. mars 2009 - 14:37
Det er et godt poeng!
Dette bør være ULOVLIG!
Steinar Stigum Olsen
22. mars 2009 - 14:38
AVVIKLING AV ALTERNATIVE SKOLER
Erling Outzen
22. mars 2009 - 14:40
Ja til fellesskolen!
Tron Hagen
22. mars 2009 - 15:07
Surr
Det lukter gammel østblokk av innlegget foran !!!!
Birger Meinhardt
22. mars 2009 - 15:11
SV sitt sanne ansikt
Roar Rambo
22. mars 2009 - 15:13
Dette
Knut-Arne Berg
22. mars 2009 - 15:20
Sv vil avvikle..
Er det ikke det som er hele grunnprinsippet med Sv,s idealisme da?..
Alle arbeidsplasser under sosialistisk adminastrasjon, nei til privatisme,folket under overformynderi,høyere skatte og avgifter på mest muligt.
Folk skal ikke tenke selv,det skal de utvalgte røde gjøre for oss,da de best,hvet våres eget beste..
Erling Outzen
22. mars 2009 - 16:45
Nei til indoktrinering i religiøse privatskolar! (SV har rett)
Mangfald er det i massevis innanfor den offentlege skolen. Nei takk til privatskolar for fundamentalistane, anten dei er muslimske eller kristne.
Kvifor skal våre skattepengar gå til slikt? Vi må heller halde fram arbeidet med å byggje ein god offentleg skole, og så får dei som absolutt vil ha eit alternativ til fellesskolen folk flest går i, betale rekninga sjølve.
SV har rett!
Tom Tvetmarken
22. mars 2009 - 17:57
Rett?
Det å si at vi bare skal ha ett skolevalg i Norge er like dumt som å si at vi bare skal ha ett språk. Vi må tåle at vi er forskjellige, og har forskjellige språk og forskjellige behov og ønsker for hvordan vi vil lære det vi trenger!
Sigmund Skreiberg
22. mars 2009 - 17:27
Hvem er SV til for II
Tor Horverak
22. mars 2009 - 17:46
SVs "Toleranse"
Helge Nilsen
27. mars 2009 - 12:15
Skular utan tolereranse ?
......skal du snakke om indoktrinering så bør du heller sjå den vegen - ikkje på den åpne offentlege skulen.
Line Halvorsen
22. mars 2009 - 19:33
Hva er egentlig forskjellen?
Odd Johannessen
23. mars 2009 - 9:43
SV og skolen
Og Russland hadde ikke noen dårlig skole. Der tok de ut de som utmerket seg, og satte på spesialskoler for spesielt begavede. De inså at kunnskaper og dyktige mennesker er et lands største kapital.
SV's problem er at de ikke gir elevene like muligheter, de som kunne kommet lenger bremses, mens sinkene styrer agendaen. Det viktigste er jo å få proppet soslialisme inn i hudene på de unge
Det eneste jeg er enig i: det skal det ikke skal være rom for religiøs propaganda i den offentlige skverken kristendom, islam eller sosialisme.Ut over ren orientering.
SV er et miniparti - det er helt urimelig at de skal styre et så viktig emne som skolen.
Målet med neste valg er å tvinge dem til opposisjonsbenken. Vi kan ikke la slike dustemikler styre landet vårt.
Jan-egil Bogdanoff
22. mars 2009 - 20:16
Dette er fin reklame...
sosialitstlandet Norge. Tusen takk igjen for innskrenket ytringfrihet, og
takk for at du får folk flest til og forstå at alt skal styres som i gamle USSR.
ABCmadSV
Line Halvorsen
22. mars 2009 - 20:30
Igjen. Hva er egentlig den store forskjellen?
Sivert Sæterbø
23. mars 2009 - 8:28
SV`s sanne ansikt
Det vi har hørt på SV`s landsmøte er kontroll, kontroll, kontroll. Ikke demokratisk kontroll, men kontroll under tvang og kontroll for kontrollen skyld, dvs for SV`s skyld og ikke for folket.
Den som ikke vil, den skal holdes nede og under kontroll av en politisk elite med redsel som ikke har demokratiske prinsipper som sitt førstevalg for å holde et folk under kontroll.
Pr i dag er det et land som viser den samme kontrolliveren som det norske SV, og det er Russland under Putin.
Akkurat som SV er Puten redd for å miste kontrollen, Putins fordel er at han har makt til å beholde og utøve den kontrollen i Russland, noe SV bare kan drømme om i Norge, men alikevel, ønske om å ha Putins makt til til å kontrollere skinner røpende igjennom.
Det siste håper jeg potensielle velgere biter seg merke i. Det er tross alt plass til bare en liten håndfull personer innefor SV`s maktelite.
I tillegg vil det gis fordeler til en kontrollelite som er spredd utover landet, akkurat som i Putin-land, og som også kan samenlignes med det gamle Sovjet.
SV`s politikk slik den utrystalliseres under landsmøte, har totalitære undertoner der bare et udemokratisk styre kan utøve politikken. Mugabe i Zimbabwe oppdaget også at dersom han skulle få det som ham ville måtte han overse demokratiet.
Den intellektuelle eliten som styrer SV, og SV`s ønske om hvordan det norske samfunnet skal se ut, har på mange måter samme syn på "folk flest" som det Putin og Mugabe har. DVS folket er til for makten, og at ikke makten er til for å tene folket. Folket er og skal være en underklasse der bare en elite av angivere har fordeler.
Dessverre er det norske folk alt for lite interessert i hva SV`s sanne ansikt er.. Dersom de hadde visst, hadde SV vært godt under sperregrensen. Det er vel i stor grad kvinnfolk i offentlig sektor, og spesielt innen skole/utdanning og helsevesen som stemmer SV. Men de har dessverre også faktisk nesten full kontroll innen kunst og kultur, pluss stor oppslutning i mediene. Innen disse har vi også med få unntak den tredjedelen menn som trur SV er frelsens makt.
Egentlig er det bare ønske om makt som holder de rødgrønne sammen, de har egentlig tre helt forskjellig syn på hvordan et samfunn skal styres. Defor holder de sammen for å få en flik at noe de ikke ville ha fått, dersom de ikke hadde vært enige om å ikke være enige om det meste.
Jeg har bodd over lengre tid i utviklingsland og i delvis utviklingsland.... Uten unntak har ikke elever fra den offentlige skolen mulighet til å klare opptakskravene til videregående/høyere utdannelse......
Noen få blir valgt ut til spesialundervisning slik at ikke ensidig bare elever fra private skoler skal få høyere utdannelse, men vi snakker er fåtall pr kull--- Slik er det snart over hele verden......og i halve EØS i dag..... men det vet selvfølgelig ikke SV...
Jeg har nå i flere år betalt utdannelsen til to jenter oppe i Nepal. Begger ser ut til å bli blandt de beste elevene i sin klasse og starter på college på mai, der den ene har så gode karakerer at staten betaler halve kostnadene til de tå årene på college....
Det koster ikke så mye, men alt hjelper når jeg skal koste alt for to.....Den ene kommer og skal bo hos meg og min kone nå den 10 april. Da er hun ferdig med 10 års grunnsskole.. og har fri til mai før college..Kona flyr opp til Kathmandu henter og henne ned fra Himalaya. Kvinnner/jenter blir ofte stoppet av kontrollen på flyplassen i Katmandu dersom de ikke har referanser i passet fra før,,,dvs et tomt pass...Kvinner har fortsatt ikke så mye de skal si i gamle hindukulturer..
Nepal har ikke engang et fungerende offentlig utdannelsessystem, heller ikke for grunnskolen....
Enda ser det ut til at det var viktigere Erik Solheim å støtte transvesitter økonomisk i Nepal, enn å støtte en grunnskole for normale barn.....Det alene sier det meste om SV som parti......