Nektet fødende kvinne å banne
Helsetilsynet har opprettet en tilsynssak etter at en jordmor skal ha nektet en fødende kvinne å banne og forsøkt å presse henne til å be.
Nyheter
Siste kommentarer
Siste fra forsiden
Da den fødende kvinnen bannet én gang under en ri, sa jordmoren at hun fortjente en tøff fødsel fordi hun påkalte djevelen, skriver smp.no.
Nå har Helsetilsynet i Møre og Romsdal opprettet tilsynssak mot jordmora.
Følte seg truet
Ifølge kvinnen var det uutholdelige smerter som førte til at hun bannet én gang.
Jordmora skal da ha sagt til kvinnen at hun ikke tolererte banning på sin fødestue, og at kvinnen fortjente en tøff fødsel ved å påkalle djevelen. Hun skal deretter ha oppfordret foreldrene til å be, fordi det da kanskje kunne gå bra likevel.
Både moren og barnefaren sier de reagerte sterkt på jordmoras oppførsel, men at de bet det i seg, fordi de følte seg i en presset situasjon og var redd for barnet.
Førte ikke oversikt
Foreldrene har nå klaget jordmora inn både til Helse Sunnmøre og til Helsetilsynet. I tillegg til klagen på maktmisbruk og religiøse ytringer under fødsel, har de klaget henne inn for ikke å ha ført partogram (benyttes for å få informasjon om fødselen på en standardisert og oversiktlig måte) underveis i fødselen, eller å ha gjort seg kjent med journal og partogram fra tidligere fødsler.
Foreldrene føler jordmoren dermed ikke fikk med seg at fødselen kom til å skje langt raskere enn først antatt.
Jordmora er fortsatt i jobb på samme avdeling. Sunnmørsposten har kontaktet jordmora. Hun ønsker ikke å kommentere saken. (©NTB)
Illustrasjonsfoto på front: Colourbox.com


































































Kommentarer (36)
Heidi Andersen
2. februar 2009 - 11:52
Fødsel
Espen Hæhre
2. februar 2009 - 15:44
Burde være straffbart..
Steinar Hoff
2. februar 2009 - 12:13
Ka f.....
Jeg synes oppriktig synd på Jordmora, det kan ikke være enkelt å skulle starte et korstog når foreldre ikke har respekt for vår herre.
Alvor snakket, personer som denne jordmora skader andres syn på religion mere enn hun aner. Dette er så nært fanatisme som det går å komme. FARLIG!!!!!!
Hilsen tvilende medlem av statskirka
Ingrid Olsen
2. februar 2009 - 12:35
Maktbruk
Belinda Berntinussen
2. februar 2009 - 13:20
Oi!!! Er det virkelig mulig?
Monica Nervik
2. februar 2009 - 13:34
alt det går an å henga seg opp
June Olsen
2. februar 2009 - 14:14
Stakkars Kvinne!
Er glad min jordmor under fødsel var grei, hun hadde vel egentlig ikke noe valg, for jeg viste nøyktig hva jeg ville, og INGEN skulle få fortelle meg hva JEG skulle gjøre, for det var vel gjerne JEG som lå og fødde, IKKE DE!
Synes jordmødrene man går til før fødsel er for sløve til og virkelig minne de gravide på at det er deres fødsel, ingen andres og de bestemmer!!!
Janne Elin Haustreis
2. februar 2009 - 14:28
Pleier
Regner med jeg får alle her mot meg nå...men å banne under fødsel..hvorfor det?? Vondt er det, men å banne...ja ja..
Det er ikke noe som er så stykt som å høre en kvinne banne, det tar helt glansen av henne, fødsel eller ei.
Kristin -
2. februar 2009 - 16:22
Ha ha... noe av det dumeste
Janne Elin Haustreis
4. februar 2009 - 13:42
jasså
Siv Stillvåg
2. februar 2009 - 14:29
Dogmer
Dessverre finnes det fanatiske mennesker overalt- denne jordmora har tydeligvis glemt noe elementært innenfor helsevesenet, nemlig å ikke bruke sine personlige overbevisninger i utøvelsen av sitt yrke. Det er svært lite profesjonelt av henne.
Siv Stillvåg
2. februar 2009 - 14:35
ps
Dag Remen
2. februar 2009 - 14:57
Nord-Norge
Karsten Berg
2. februar 2009 - 15:15
Fra ilden til asken
Jeg vet ikke hva jeg skal si til dette ellers, føler meg hensatt til onde stemødre fra Fanny og Alexander, og en slags mørk Dickens-verden der alle i det offentlige lider av maktsyke kombinert med en komplett mangel på menneskeforståelse.
Når dette er sagt; for at dette ikke skal bli en heksejakt på jordmoren synes jeg vi alle skal ta høyde for at dette har blitt blåst godt opp og blitt til fem høns og vel så det. Uansett er det som oftest litt ild der det er røyk, og alle som jobber med mennesker som er i en sårbar situasjon kan ha godt av å bli minnet på at vi må være utrolig forsiktige med hva vi sier, hvis noe kan misforstås blir det ofte det. Kanskje hun dro en (dårlig) spøk som ikke ble oppfattet slik og så ble stemnimgen så dårlig at det ikke gikk an å lappe på situasjonen? Ikke vet jeg. Slike saker har alltid to sider. Det finnes mange merkelige jordmødre, men det er bare fordi de er mennesker de også. Det er sikkert noen som har fått kjeft for banning av personell på bensinstasjonen, men det blir (selvfølgelig) ikke tatt like ille opp.
Forøvrig (og det viktigste av alt): Gratulerer så mye til mor og far med en sikkert nydelig unge som sikkert ikke har tatt skade av hverken banning eller "slem" jordmor.
THORALF RENSLO
2. februar 2009 - 15:26
religion - en maktfaktor
Sarah Schedin
2. februar 2009 - 15:34
Noen personer
Grethe Leding Ringstad
2. februar 2009 - 15:48
Hmm...
Reidar Solemsjø
2. februar 2009 - 15:58
overtroisk
Måtte bare le av denne hehe..
Jonny Høgberg
2. februar 2009 - 16:13
Få denne uskikken bort
Banning er en uskikk. Jeg er helt enig med Janne Elin Haustreis som sier det så pent: " Det er ikke noe som er så stygt som å høre en kvinne banne; det tar glansen av henne. Helt korrekt; slik er det.
Det betyr ikke at uskikken er bedre hos menn. Få vekk dette usømmelige språket!
Robert Jakobsen
2. februar 2009 - 16:32
Du veit med ein gang kva
Monica Ingvaldsen
2. februar 2009 - 21:40
Kommentar til Robert Jakobsen
Som helsepersonell lærer man ikke bare om diagnoser og prosedyrer, men om hvordan man på en best mulig måte kan møte pasienten der han/hun er. Det vil si at man tar utgangspunkt i de tanker og følelser pasienten har og forsøker å hjelpe ut fra dette - kombinert med egen faglig forsåelse og ikke minst grunnleggende respekt. Eget personlig syn må dermed mange ganger vike - men slik vil man også selv kunne lære noe i etthvert møte med et annet menneske. Sneversynthet / tunellsyn gagner hverken pasient eller pleier. I møtet med pasienter er det det utøvende fagpersonellet som har den "største" makten - og det ansvaret bør man være seg bevisst.
Robert Jakobsen
2. februar 2009 - 21:49
Monica Ingvaldsen
Når det gjelder fødsel så tror eg ikkje det er bevist ein banner, man må berre hente/bygge opp krefter. Jordmora passer verkeleg ikkje som jordmor.
Dag Remen
2. februar 2009 - 16:48
He he he
Dag Remen
2. februar 2009 - 17:01
Finn Erik Vinje
Janne Elin Haustreis
5. februar 2009 - 8:29
Nordlenning..
Men jeg forstår at det kan være tøfft å høre noen gloser i passelige annledinger :) På rorbua foreks.
Leste litt nøye igjenom dette som var overskriften her...hun var nå litt hysterisk den jordmoren da :) Ei glose måtte være ok :)
Men jeg fastholder på at det ikke er pent når kvinnfolk høres verre ut enn en "hysfeskar"( morro på fest sikkert )
Sarah Schedin
2. februar 2009 - 18:07
vel jonny høgberg
Ikke snakk tull om ting du ikke har greie på. At noen gir et banneord når de føder er en måte å uttrykke seg på i stress,smerte og slit.
Er noen i så god form i fødselen at de kan sitte å tenke over at det de gjør og sier er pent nok har de jaggu en lett fødsel...
Lene Helgesen
2. februar 2009 - 18:35
Hehe, jeg bannet som en
Jan Inge Hammer
2. februar 2009 - 19:51
Mangel på kunnskap om sin egen tro
Kristendommen er oppfinner av navnene på både Satan og Helvete,så hvordan har det seg at de ikke tåler å høre dem? Ordet "Fy faen" burde jo være musikk i deres ører... Eksempelvis...
Men,når man likevel er inne på kristendommen,så må jeg jo si at hele religionen er morsom...
- Hyllesten av korset som i sin tid ble brukt som et torturredskap...
- Korstogene hvor det kristne budskap ble spredt via sverdet... Tro eller dø!
- De syv dødssynder... Alle de naturlige menneskelige drifter blir gjort om til synd... Noe som medfører at alle mennesker er syndere,også kristne... Hvilket igjen gjør dem til hyklere,noe de mener ukristelige personer er osv,osv,osv...
- Kristnes dømming av andre... Til tross for at bibelen gir klar beskjed om at det er Guds jobb...
Ja,jeg kunne nevnt store mengder flere ting,men det var ikke saken...
Det kristne folk må gå inn i seg selv og tenke seg grundig om! DET er saken!
Hilsen ikke-medlem av statskirken...
Jonny Høgberg
2. februar 2009 - 19:59
Sarah, du har rett i at jeg
For å gjøre det helt klart :Jeg har all forståelse for jordmora, som trolig er oppvokst i et miljø med godt språk og som helt klart synes eder er en vederstyggelighet og også mente det var betimelig å be Vårherre i en vanskelig tid.
Jeg har heller ingen negative tanker om den kvinne som skulle føde; hun er sikkert også preget av sitt miljø.
For de av oss som aldri banner er det utenkelig å trekke frem gloser vi aldri bruker - uansett situasjon. Dette er mitt poeng. De som vokser opp med banning i heimen vil temmelig sikkert oppleve at neste generasjon fortsetter med det samme språket. Jeg gjentar at banning er en uting og høyst unødvendig -noe vi ikke ønsker i det norske språk - dagligtalen blant ungdom er på vei nedoverbakke.
I radioen ble en psykolog intervjuet og fortalte som "forståsegpåer" at mannfolk likte å gå sammen med gutta - vekk fra kone eller samboer, for "da kunne han banne i fred på puben eller på fotballkampen - menn har behov for å banne" - sitat slutt. Hva slags behov snakker han om ? Jeg oppsøker da heller steder der jeg slipper å høre eder og galle.
Som nevnt har jeg liten erfaring med fødsler og de plager som er involvert i dette, men jeg har meget god greie på språk, som var opphavet til denne tråden. Jeg er mektig bekymret over hvor forsøplet språket vårt er i ferd med å bli. Vi ser eksempler på at filmtekster blir oversatt med banning, selv om det ikke fantes spor av dette på originalspråket. Hvorfor forsøple det norske språk?
Dag Remen
2. februar 2009 - 20:42
Noe vi ikke ønsker ?