Oslo den gang – og nå

Slik så Christiania ut fra tårnet i oppsynsboligen ved vannreservoaret på St. Hanshaugen (til venstre). Til høyre er panoramaet dramatisk endret. Alle foto: Library of Congress/Henrik Brattli Vold
Slik så Christiania ut fra tårnet i oppsynsboligen ved vannreservoaret på St. Hanshaugen (til venstre). Til høyre er panoramaet dramatisk endret. Alle foto: Library of Congress/Henrik Brattli Vold
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pLibrary of Congress slapp en rekke bilder fra Norge. Vi tok de samme bildene i dag. Vil du være med på prosjektet? </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det amerikanske kongressbiblioteket slapp i forrige uke en hel rekke bilder tatt i Norge i tiden rett før unionsoppløsningen med Sverige, fra 1890 til 1900. Bildene er del av deres samlinger, og de ble digitalisert og lagt ut på bildedelingsnettverket Flickr. Dermed håper kongressbiblioteket at norske brukere vil legge til tag’er og informasjon til bildene, for å komplettere samlingen.

Vi i ABC Nyheter lot oss fascinere. Både på grunn av bildene, som er tatt i en spennende tid i den tidens Christiania, og på grunn av det enorme prosjektet Library of Congress har påbegynt.

Nå har vi lyst til at våre lesere skal ta bilder over hele Norge, fra samme vinkler som kongressbibliotekets fotograf gjorde i 1890. Vi oppfordrer deg til å finne de samme vinklene på ditt sted. Last opp til Flickr og send oss lenka, så kartlegger vi fotografens rute i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bildene i brødteksten i denne saken er fullt klikkbare, og lenken peker til fotodelingsnettverket. Her kan du være med i diskusjonen.

(Saken fortsetter under bildene)

Skarpsnobrygga mellom 1890 og 1900. Dampbåten i forgrunnen fulgte en fast rute mellom flere stoppesteder i Oslo og på Bygdøy.Skarpsnobrygga mellom 1890 og 1900. Dampbåten i forgrunnen fulgte en fast rute mellom flere stoppesteder i Oslo og på Bygdøy.

Skarpsnobrygga i dag, 2009. Middelklassen har vokst siden 1890.Skarpsnobrygga i dag, 2009. Middelklassen har vokst siden 1890.

Spennende vinkler

Først og fremst syntes vi det var interessant å se forskjellene. Dermed tok vi med oss et kamera ut i hovedstaden for å finne de samme vinklene.

Og vinklene var i seg selv svært interessante, og de forklarer en del om hvilken rolle fotografene spilte. Ett av bildene er tatt i annen etasje på Grand Hotel, et annet er tatt på stortingspresidentens kontor. På Bygdøy slapp fotografen til på taket av et soveloft, en del av Oscar IIs samlinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her ser du bildene fra 1890-Bergen

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Fotografen var en vel ansett yrkesgruppe, og man hjalp fotografen frem, for han skulle formidle samtiden gjennom et moderne medium. Han har vært oppe i alle kirketårn, i stortingsbygget, og de har fått gå der de ville, sier fotoarkivar Vegard Skuseth i Oslo museum avdeling Bymuseet til ABC Nyheter.

(Saken fortsetter under bildene)

Bildet er tatt fra stortingspresidentens kontor i Stortingsbygningen rundt 1890.Bildet er tatt fra stortingspresidentens kontor i Stortingsbygningen rundt 1890.

Bilde fra samme vinkel i 2009. Takk til Stortinget for innpass.Bilde fra samme vinkel i 2009. Takk til Stortinget for innpass.

Fornemt


- Noen av byens fotografer hørte til de beste kretser, og de var i miljøer som ga dem innpass og tilgang til kretser som hadde nøklene til kirkene og Stortinget, fortsetter han.

Her er bildene fra Trondheim

Skuseth forteller at fotografene reiste rundt i de samme turistleiene, og de tok over tradisjonene malerne hadde tatt. Da ble bildevalgene også styrt av hvilke valg malerne hadde tatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under bildene)

Stortingsbygningen 1890. Bildet er tatt fra andre etasje i Grand hotell, trolig litt inn mot midten av bygget.Stortingsbygningen 1890. Bildet er tatt fra andre etasje i Grand hotell, trolig litt inn mot midten av bygget.

Stortingsbygningen januar 2009. Bildet er tatt fra Mikadosuiten. Takk til Grand hotell for muligheten.Stortingsbygningen januar 2009. Bildet er tatt fra Mikadosuiten. Takk til Grand hotell for muligheten.

Det kan være grunnen til at norske «fjords» er så populære i Statene. Det var særlig de tradisjonelle turiststedene på Vestlandet og i Telemark som ble festet på film.

At bildene av Oslo har dukket opp i Library of Congress ser derimot ikke Skuseth som noe oppsiktsvekkende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Disse bildene var samlerobjekt for folk som vil ha dem med seg hjem for å vise fram hvor de hadde vært. Bildene ble produsert for et turistmarked, solgt enkeltvis og som del av mapper, og etterhvert har det blitt mer vanlig at museer samler opp slike bilder og lager samlinger. Dette kan være mapper biblioteket har fått i etterkant, sier Skuseth.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Historiske vinkler

Samlingen inneholder seks bilder fra Oslo. To fra Karl Johan, to fra Bygdøy, ett fra Frognerstranda, og ett panorama over St. Hanshaugen. Alle bildene har en lang historie.

Hele Norge er med på bildene

Bildet som viser slottet er tatt fra stortingspresidentens kontor.

(Saken fortsetter under bildene)

Panorama fra St. Hanshaugen. Bildet er tatt fra oppsynsboligen på toppen, nå Tårnhuset barnehage mellom 1890 og 1900.Panorama fra St. Hanshaugen. Bildet er tatt fra oppsynsboligen på toppen, nå Tårnhuset barnehage mellom 1890 og 1900.

Bildet er tatt fra tårnet i Tårnhuset januar 2009.Bildet er tatt fra tårnet i Tårnhuset januar 2009.

- Det mest fotograferte bildet i hele Oslo er tatt omtrent fra denne vinkelen, det gjør nesten alle fotografer fra denne tiden, sier Skuseth, som sitter på store mengder bilder tatt i Oslo gjennom alle år.

- Du har nesten alltid med litt av Grand hotell. Det er balansen og en bildemessig komposisjon som er grunnen til det, og fra dette ståstedet får du gateløpet som en diagonal i bildet, og du vil alltid få noe i forgrunnen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hester byttet med hestekrefter

På bildet fra 1890 er det hestesporvogna som er sentral i bildet, på bildet fra 2008 er det Oslo Taxi som står for koloritten i forgrunnen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gol stavkirke avbildet mens kirken fortsatt var del av Oscar IIs samlinger. Bildet er tatt mellom 1890 og 1900.Gol stavkirke avbildet mens kirken fortsatt var del av Oscar IIs samlinger. Bildet er tatt mellom 1890 og 1900.

-

Gol stavkirke 2009. Bildet er tatt noe lavere enn originalen i 1890. Det er fordi Rolstad soveloft er under renovasjon.Gol stavkirke 2009. Bildet er tatt noe lavere enn originalen i 1890. Det er fordi Rolstad soveloft er under renovasjon.

Hva er forskjellen på Karl Johan nå og da?

Hotell Nobel (på bildet Søstrene Larsen) var en trebygning, den ble revet og erstattet. Grand hotells nye fasade kom i 1911-1913, og begge byggene ble høyere enn vi ser dem på bildet.

- Og Grand hadde samme posisjon i byen som i dag?

- Det var et av byens absolutt beste hoteller. Det fantes hoteller som hadde en liknende status, men som ikke finnes i dag. I tillegg var Grand Café det desidert hippeste stedet i Christiania på den tiden, det var før Theatercaféen kom. Her kom Ibsen og Kristianiabohemene, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bygget nasjonen med friluft

På denne tiden var hovedstaden midt i industrialiseringen, og befolkningen hadde behov for kontakt med naturen. På Bygdøy hadde den svensk-norske kong Oscar II etablert en friluftsutstilling, der byens borgere kunne se bygninger fra norsk middelalder, samtidig som de kunne puste ut i sjøluft.

Ifølge bymuseet var Bygdøy på den tiden et arkadia, et kultivert naturområde brukt til rekreasjon for kongelige. Oscarshall var bygget som et lysthus og kongevillaer bygd utover. Oscar II hadde samtidig opprettet en friluftspark med norske middelalderbygg. Disse byggene er senere innlemmet i Norsk folkemuseum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et av bildene viser Gol stavkirke slik den fremsto som kopi. I realiteten var innsiden tatt fra Gol, mens utsiden hadde hentet inspirasjon fra Borgund. Uten at det affiserte de kongelige det minste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stabburet ved Gol stavkirke på Bygdøy. På denne tiden hadde kongen et «raritetskabinett» i andre etasje i dette stabburet.Stabburet ved Gol stavkirke på Bygdøy. På denne tiden hadde kongen et «raritetskabinett» i andre etasje i dette stabburet.

-

Stabburet 2009. Legg merke til fargen, og til at døråpningene nå er sperret. Snart skal de åpnes for publikum igjen.Stabburet 2009. Legg merke til fargen, og til at døråpningene nå er sperret. Snart skal de åpnes for publikum igjen.

Dette var et greit forsøk på å gjenskape middelalderen. Oscar II hadde opprettet en samling av hus i fri luft, åpent for publikum, nettopp for at folk skulle se at bernadottene var en del av Norge. Dette var et forsøk på nasjonsbygging, sier Morten Bing, leder for forsknings- og utstillingsseksjonen på Norsk Folkemuseum.

- Svenskene var også langt mindre populære hos den jevne nordmann?

- Norge kom i union med Danmark i en helt annen tid, og Norge var kulturelt vendt mot København i hele unionstida, det er ingen tvil om det. Det er klart det var politiske problemer på denne tiden, og det nærmet seg oppløsning, sier Bing.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kongen fristet med rariteter

Men Oscar II ville at nordmenn skulle ha sin egen identitet. Nordiska museet på Skansen i Stockholm ville også ha en stavkirke, men det sa Oscar II nei til.

Stabburet, som også har fått sitt eget bilde, var noe av en raritet i den tidens Oslo. På den siden av taket som vender vekk fra fotografen var dekket fjernet til fordel for glasstak, slik at publikum kunne se kongens middelaldersamling i andre etasje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det var en meget spesiell utstilling med raritetskabinettspreg. Det var et stort barokkskap, noen stoler der den ene ser ut til å være fra 1700-tall, kanner av tre, messinggjenstander, lysestaker, rett og slett et lappeteppe av rare ting. Noe hadde tilknytning til bondesamfunnet, noe ikke. På mange måter en type raritetskammer som de tidlige kongelige samlingene var, sier Bing.

Dette er bare noen få av historiene som kan knyttes til bildene, og feil i teksten må tilskrives journalisten snarere enn artikkelforfatteren. Vet du mer, eller har du en historie å fortelle rundt bildene? Bruk kommentarfeltet flittig.