
Nazi? Jonas Gahr Støre så denne inskripsjonen i Hebron: - Gass ararberne! Foto: Scanpix
Støre-bok vekker reaksjoner i Israel
Sammenliknet den norske utenriksiministeren virkelig bosetterne i Hebron med nazistene?
Nyheter
Siste kommentarer
Den israelske nettavisa ynetnews.com reiser spørsmålet om den norske utenriksministeren virkelig har sammenliknet israelsk behandling av palestinerne i Hebron, med nazistenes behandling av jødiske forretningsdrivende.
ABC Nyheters oppslag i går om Jonas Gahr Støres bok «Å gjøre en forskjell - refleksjoner fra en norsk utenriksminister», vekker skarpe reaksjoner i Israels utenriksdepartement.
Vantro til sammenlikning
- Alle som kjenner denne saka har vanskelig for å tro at den norske utenriksministeren kan ha skrevet noe sånt, sier det israelske utenriksdepartementets talsmann Yossi Levy.
Bakgrunnen er dette sitatet fra Støres egen bok, som ABC Nyheter omtalte i går:
«Skoddene som er slått for og boltet igjen er merket med det israelske politiets tegnspråk. De er merket, slik andre forretninger har vært merket andre steder til andre tider.»
- Tolkning opp til leseren
Umiddelbaret etter Støres presentasjon av boka si i går, spurte ABC Nyheter ham om hvordan han forventet at reaksjonene ville bli i Israel, på en slik besk sammenlikning med Tyskland.
- Når man bruker en litterær sjanger og skriver, så syns jeg ikke det er riktig å utdype det. Jeg beskriver det jeg så. Så får leseren tenke sitt, svarte Støre.
Seinere på dagen benektet Utenriksdepartementets pressesjef Bjørn Jahnsen at det dreide seg om en sammenlikning med nazistene.
- Hvilke historiske eksempler er det han tenker på, hvis det ikke er behandlingene av jødene i Tyskland? spurte ABC Nyheter.
- Det må være opp til leseren selv å tolke teksten. Men det er klart at det finnes andre historiske eksempler, svarte Jahnsen.
Syns USA dominerer for mye
I boka si oppsummerer Støre også at man har latt USA diktere verdens og Norges Midtøsten-politikk i altfor sterk grad, og forundrer seg over at FN og EU til de grader har latt USAs dagsorden prege også deres innsats.
- Masse søppel andre steder også
Israelske Erez Uriely som leder Senter mot antisemittisme i Norge, har lest Støres bok og beklager sammenlikningen han gjør.
- Omtalen fra Støres besøk i Hebron er ensidighet fra A til Å. Han skriver om at palestinerne må beskytte seg med nett mot alt det bosetterne kaster på dem. Saken er at flere arabiske landsbyer og byer også har hauger av søppel. Og nettet er satt opp av militæret for å hindre araberne å kaste granater opp i de øvre etasjene, hevder Uriely.
- Hva sier du til at politiet har stengt palestinske forretninger og merket skoddene?
- Politiet har stengt en del butikker. De må stenge noen butikker på grunn av terrorisme. Andre butikker stenger rett og slett fordi businessen går så dårlig. Forholdene mellom jøder og arabere er blitt bedre i Hebron, sier Uriely.
Artikkelen ble oppdatert kl. 14.40 med kommentar fra Erez Uriely.







































































Kommentarer (25)
Ole-Martin Risan
11. november 2008 - 13:26
Flott av Jonas Gahr Støre
At verden er til de grader styrt og diktert av USA er en kjensgjerning! Spørsmålet mitt blir hva har politikerne tenkt å gjøre med dette?
Hvor lenge skal vi se på at Palestina blir terrorisert av Israelske myndigheter, før vi kommer med tiltak,og ikke bare fordømmer "på papiret" ??
Harald Kvalvåg
11. november 2008 - 14:03
Her har Støre trakket i
Kjell Grønbeck
11. november 2008 - 14:13
Støres avskjed
Vi så det også i forbindelse med Muhammedtegningene at han på en enkel
måte skjøv all problematikk over på Selbek og toet sine hender. Det er alltid lett å mene noe
om midtøsten, men det er desverre få som setter seg inn i historikken.
Norsk Midtøstenpolitikk har en SV polimikk uten sidestykke.
Når får vi en bred uavhengig dekning av Israel og palestinerne.
Nå er det "er du ikke enig er du inntollerant"
Fri oss fra enkle politikere
Gunn Lina Fredriksen
11. november 2008 - 14:36
Media-makt
Hvis vi tenker på konflikten i Midt-Østen, hvor ofte får man se ting fra de sivile israelernes side? Da Siv Jensen var i Israel og opplevde bombeangrep på nært hold i den jødiske byen Sderot ble hun kritisert for å være på "propagandatur". Tilstanden i denne byen er ukjent for de fleste, selv om menneskene der har traumer etter å ha opplevd hundrevis av rakettangrep.
Kanskje er verden styrt og diktert av USA til en viss grad, men jeg vil påstå at den i mye større grad er styrt og diktert av mediene. Folk bør passe seg for å bare akseptere som sant det snevre bildet de får servert i norsk TV og aviser istedenfor å undersøke saken grundigere og hente informasjon fra flere kilder. Som kjent er det bare død fisk som følger strømmen...
Christoffer Marchesan
11. november 2008 - 14:43
Bra Støre.
Man drar ikke til india og skyter en ku uten å vente oppstandelse vel ?
Når det er sagt synes jeg selvfølgelig at det ble tatt endel på vei, men sett i et litt bredere perspektiv, kan reaksjonen forstås, men aldri aksepteres. Tror nok Støre mente det ikke hjelper særlig på situasjonen i dagens internasjonale problematikk. At redaktøren visste det kom til å skape furore men ikke likte furoren som kom er jo helt bak mål. Når man ber om bråk må man også ta det bråket som måtte komme.
Og bare så det er sagt : Israel driver en dyr og kostbar PR kampanje fortløpenede i USA og vesten slik at det stadig ser ut som om de gjør det rette og Palestinerne er 'den store stygge ulven', slik en person kalte det igår.. Tydelig at PR kampanjen går så det suser.
Det som gleder meg er alle de som faktisk har fått med seg hvordan det egentlig ligger an. Og da mener jeg ikke nødvendigvis at Israel er den store stygge ulven, men morra mi sa alltid at det skal minst to til for å starte en krangel. i dette tilfellet kan den retorikken med rettte tas i bruk ..
Og det er mange som mener å ha satt seg inn i historien bak problemet, men som samtidig støtter Israel blindt. Er det ikke litt selvmotsigende ? eller utelukker ikke det ene det andre ?
Gunn Lina Fredriksen
11. november 2008 - 14:59
Svar til Christoffer Marchesan
Jeg tror ikke mange Israelsvenner mener at israelerne er feilfrie, og jeg er samtidig glad for å høre at du ikke utpeker Israel til den store stygge ulven, som altfor mange gjør. Jeg skulle bare ønske man kunne se mer balanse i mediadekningen, men ser dessverre lite av det i de mediene som nordmenn flest omgis av.
Yngling Har rett
11. november 2008 - 14:55
SPENNENDE UTSPILL
Det er helt klart at det Israelske folk har blitt utsatt for overgrep det er vanskelig for andre å forstå og leve seg inn i. Men uansett hvor grove disse overgrepene har vert; det unnskylder dem ikke å anektere land og begå overgrep mot Palestinere. At vold avler vold er vel Israel - Palestina konflikten det beste eksempelet på. Det ene angrepet avløses med den andre henvaksjonen. Til slutt sier alle at alt de gjør er gjengjeldelsesaksjoner - det er det de føler også. PARANOIAEN ER TIL Å TA OG FØLE PÅ - på begge sider.
Skal man få debatten ned på jorden, tror jeg man skal si det man har på hjertet. Isralerne kan ikke få ture avgårde slik de har gjort. Og det internasjonale samfunnet må inn på grensen for å få stoppet Palestinska rakettangrep mot Israelere. Bosettingene må flyttes tilbake til de gamle grensene FN laget, og Palestinerne må få en egen stat. Det bør dessuten bygges gigantiske vannrenseanlegg ved kysten som fører vann inn i Palestina til en svært fordelaktig pris for Palestinerne.
Det konstruktive i Støres utspill, er muligheten for at flere Europeiske ledere tør å si hva de mener, og ikke lengre lar seg diktere av fundamentalistiske krefter i Israel og USA. Man skal heller ikke glemme at det er oppegående folk i Israel som ikke er på politisk linje med de aggressive haukene som per i dag styrer Israel (og USA).
..så får vi se om Obama har gjort et klokt valg av Secretary of State...? Ble han påtvunget israeleren som SoS i bytte mot støtte blant israelske velgere? I utgangspunktet virker det som valget hans kan forværre situasjonen for palestinerne og forlenge og forsterke konflikten. Men vi får se...
Uten å ha lest boka, så høres utspillet til Støre fornuftig ut.
Overgrepene bør få rett adresse.
Grete Henriksen
11. november 2008 - 15:34
Støre kontra Israel
Sv/Ap vil ha vekk alt som heter kristen religion. Bort, på skraphaugen. Her er det makta himself i sv/ap som skal dominere oss folk og ikke en kristen religion som ble grunnlagt i Israel i "det utvalgte land". Her bodde Maria som ble utvalgt til å bære fram verdens frelser. Selvom ikke jødene trodde på Jesus, og enda venter på kongen som ble lovet skulle komme til å frelse verden, så skal vi behandle dem med respekt. Islam som er dominant i hele Midt-Østen, påberoper seg også at Jerusalem er deres hellige by pga Mohammed.....men hvem kom først??
Israel er det lovende land, det hellige land, ingen kan ta bort den 2000-årige historie, ingen! Ateistene med the devil på slep prøver, men ANTIKRIST skal bli beseiret. Israel er et eneste gull-land, med demokrati, som arbeider og før seg selv, bygger ut og har Universitet og høy kompetanse på alt. Røverstatene omkring, er sjalu og vil ha alt Israel har bygget opp de siste 50 år. Det kommer de aldri til å få. USA er deres gode hjelpere, og takk for det. Norge kan bare stå på sidelinja og gape, for så godt land som Israel kommer vi aldri heller til å bli. Ut med alt som heter Palestinere. Hvorfor, de er kun krigshissere og har dårlig agenda. De er ikke annet enn gjetere fra tusenvis av år siden da alt land var palestina. Skal våre samer også begynne å ønske seg egen stat, pga de var her tusener av år før germanere og fiske/fangst menn kom hit. Vi som er kristne er ikke onde med disse folka som ble bortvist da staten Israel ble grunnlagt. Det er at de selv... er onde og vil ta Israel fra israelerne. Araberne måtte flytte, Israel skulle nå være kun for jøder, Guds utvalgte folk.Da kunne ikke Mohammeds barn med sverdets religion bo der side om side, Israel måtte være etnisk rent. Bra!! Men å flytte til ørkenlandet Jordan, se- nei det ville de ikke. Men å rotte seg sammen i flyktningeleirer og barrikadere seg der, det kunne de. Israel vil seire!!!!!!
Odd Johannessen
11. november 2008 - 15:49
Men å rotte seg sammen i flyktningeleirer og barrikadere seg der
Hver gang det har vært sett snurten av en fredsløsning, har en eller annen fraksjon palestinere klart å forpurre det.
Hamas klarer ikke få seg til å si at jødene/ israelerne kan få leve innen anerkjente og sikre grenser. Israel skal viskes ut fra kartet.
Hvem klarer å forsvare slikt?
Jonas Gahr Støre har forspilt sine muligheter som megler i Midt-Østen.
Reidar Karlsen
18. november 2008 - 13:51
YES!!!, fyr løs..- Heia grete.
Det er akkurat sånne kommentarer som er skikkelig herlig å lese! Dette er et klokkeklart eksempel på svart/hvit tenking, og et solid bevis på hvor bedehusretorikken fører hen!!
Vi er de snille mot de onde!! Vi kan ikke gjøre noe galt..-for vi tror på den rette guden!!
Jeg fikk nok ikke så mange stjerner i søndagsskolekortet som deg...
Men jeg tror det var fordi jeg begynte å TENKE!!
Jeg har bare en kommentar: primitivt!!
Per Einar Guthus
11. november 2008 - 16:28
Tusen takk Støre!!
Giovanni Conforto
11. november 2008 - 17:19
Støre har ikke gjort noe galt.
Stikkordet her er menneskerettigheter og begrepet rettferdighet.
Israels bulldozerpolitikk fører ikke til noe godt for framtiden.
Den vil i tillegg gi grobunn for antisemittisme.
Og hva er objektivitet?
Støre har i hvertfall stor troverdighet.
Han er vel noe av det nærmeste man kan kalle en objektiv person etter min mening.
Han har observert og forteller hva han ser.
Noen trenger å få opp gluggene, fordi dette her går bare en vei.
Det kan ikke ende bra.
Det blir en tragedie.
Såfremt ikke Israel endrer kurs.
Johan Langved
11. november 2008 - 17:36
Utrolig dumt av en så klok
Christoffer Marchesan
11. november 2008 - 17:38
SE OG LÆR !!!
Israel & Palestine
http://video.google.com/googleplayer.swf?docid=-6557624776468189264
her får man en god og nøytral innføring i konflikten og dagens situasjon.
Palestine is still the issue - av John Pilger
http://video.google.com/videoplay?docid=1259454859593416473
Se disse og få opp øynene litt mer. Her vises sider man ikke blir fortalt på Urix eller i TVNorge nyhetene.
Dette er ting som blir utelatt fra mediebildet vårt, og som ikke blir trodd FORDI man ikke ser nyhetsoppleserne på NRK si det samme .
Vi blir utsatt for propaganda hver dag og det er ikke Palestinerne som har en PR maskin her i vesten.
SE OG LÆR .
Kommenter etterpå...
Arne Langmo
13. november 2008 - 9:12
Sett og lært...
Der BBC World før alltid hadde kommentarer fra både palistinsk og israelsk side på nyhetssaker der begge parter var involvert, har de nå ofte bare en kommentar fra det israelske PR-maskineriet.
Christoffer Marchesan
13. november 2008 - 11:27
Til Arne Langmo
Berikende og informativ tilbakemelding forresten, tusen takk :)
Harald Hartmann
11. november 2008 - 17:45
Unskyldning
Christoffer Marchesan
11. november 2008 - 18:28
Harald da ..
isåfall kan du jo gjøre det og se om det hjelper.. hvis ikke er du jo bare sneversynt og fanatisk .
Magnar Husby
11. november 2008 - 18:57
Til Grete Henriksen
Og atombomber, jeg trodde faktisk det var USA som hadde flest av dem, og som også har vært mest mot å få holdbare avtaler om dem samt redusere deres antall. Israel har vel også atombomber, var det ikke så? Og så vidt jeg husker trosset Israel hele det internasjonale samfunn for å få tak i dem. De har altså for lengst gjennomført det du anklager Iran for å ha til hensikt. Og bortsett fra at jeg synes det er fælt at det overhodet finnes atombomber, så synes jeg ikke det i seg selv er så urettferdig, så lenge veldig mange andre land også har dem. Og det er jo de som har dem fra før som skriker mest opp når andre som er presset vil skaffe seg dem for å utjevne maktulikheten en smule. Internasjonal atomvåpenpolitikk har lenge vært preget av hykleri, og er det fortsatt.
Nå kan det jo tenkes at du setter dette atomvåpenønsket i sammenheng med det faktum at lederskapet i Iran bekjenner seg til Islam, og til og med en temmelig fundamentalistisk retning av Islam. Og fundamentalister har lett for å skeie ut i fanatisme når de blir presset, synes jeg.. Men slik du presenterer ditt kristne ståsted, må jo du være minst like fundamentalistisk som flere fundamentalistiske retninger i Islam. Jeg ville nok være like redd deg og dine likesinnede viss dere fikk makten i en stat som hadde atomvåpen.
Og visst du og dine likesinnede skulle få makten i Israel, ville det nok være utelukket med fred i området i uoverskuelig framtid. Heldigvis er ikke lederskapet i Israel riktig så formørket. Olmert uttalte nettopp at Israel må oppgi alle bosettinger, og også Øst-Jerusalem. Nå har jo israelere sagt lignende ting i lang tid, uten at det har skjedd så mye i den retning. Men du ville jo aldri ha godtatt noe slikt tydeligvis. Så det er veldig bra at du og dine likesinnede ikke styrer i Israel, selv om dere tragisk nok har en del meningsfeller i landet. Men jeg tror nok at selv ortodokse jøder ville betakke seg etter enn stund viss de slapp en slik ”kristen” glød innpå seg.
Og hvor langt fra sin tro går det an å komme når man lar hat og nedvurdering dominere sitt sinn? Er samer mindre verdt for Gud enn du og dine? Og gjetere: Var det ikke slik at Jesus selv identifiserte seg med gjeterne, palestinernes brødre? Var det ikke nettopp gjeterne som først søkte Jesus og ble velsignet i hans nærvær? Eller har dere fjernet disse skriftstedene fra Bibelen?
Anca Daisa-Dumitrescu Birkenes
11. november 2008 - 19:12
Er vi i 2008, eller...???
Christoffer Marchesan
11. november 2008 - 19:19
enig, så enig..
Ville bare si at det gleder meg å se at vi lever i en verden hvor det fortsatt er mange gode og kritiske stemmer ..
Unni Larsen
12. november 2008 - 20:55
Så enig så enig!!!!
Christoffer Marchesan
13. november 2008 - 11:16
spread the word , and the word is love
Og som de sier i en av dem : dersom en Israelsk jøde klarer å tilgi selvmordsbomberen som sprang barnet hans i filler kan vel alle klare å tilgi.
Tusen takk for tilbakemeldingen også..
Unni Larsen
13. november 2008 - 13:13
Joda...
Dag Breimo
16. november 2008 - 20:59
Re ; spread the word, and the word is love
Jeg trodde jo at siden vi bruker mest her i verden pr. hode til utdannelse / opplysning, så var vi et
opplyst folkeferd.
Det skjønner en jo fra visse innlegg ovenfor at vi ikke er.
Det finnes altså ennå noen som svelger rått hva de får servert på bedehuset.- I 2008 !
Nei, dropp TV tittingen og sjekk ut Google video som anbefalt av hr. Marchesan ovenfor..
Der finner en også masser av lenker til andre pålitelige nettsteder.
Og for dere som fremdeles ikke ser tegningen; jeg kan bare ønske dere snarlig bedring!
(Eller prøv " The Holocaust Industry" av Norman G Finkelstein f.eks, for starters.)
Et lyspunkt er, at til og med i USA begynner de å se lyset i denne saken.