
- For mye metaller i vin
Vin fra 13 land inneholder for høye nivåer av metall, viser britisk studie.
Nyheter
Vin fra disse landene var med i undersøkelsen
Argentina
Østerrike
Brasil
Frankrike
Tyskland
Hellas
Ungarn
Italia
Jordan
Makedonia
Portugal
Serbia
Slovakia
Spania
Siste kommentarer
Britiske forskere har analysert viner fra totalt 15 land for å undersøke nivået av metallioner i drikkevarene.
Og det var få som fikk grønt lys - både røde og hvite viner fra 13 land inneholder for mye metall.
Dårligst ut i undersøkelsen kommer viner fra Ungarn og Slovakia, som hadde verdier på opptil 300, der verdien 1 var regnet som den øvre trygge grensen.
Men også viner fra storprodusenter som Frankrike og Tyskland, hadde regelmessig verdier som lå godt over denne grensen.
Forskerne fra Kingston University mener at det høye metallinnholdet, fra blant annet kobber, vanadium og mangan, kan være en negativ motvekt som utlikner helsegevinsten ved å drikke vin, melder The Times.
Kan være helseskadelig
Metallioner er ladde atomer, som spiller en viktig rolle i de biokjemiske prosessene i kroppen, men som også kan være helseskadelige ved for store mengder.
De britiske forskerne brukte et system utviklet av det amerikanske forurensningstilsynet, Environmental Protection Agency (EPA), for å undersøke risikoen knyttet til metallionene i vinen. De målte etter såkalte target hazard quotients (THQ).
THQ gir en risikoindikasjon basert på etablerte øvre trygge grenser for kjemikalier, i forhold til konsum og kroppsvekt. Ved verdien én regnes det som trygt, men noe høyere verdier kan også være problemfrie fordi systemet er laget for å unngå at man undervurderer risiko.
Det var kun viner fra Italia, Argentina og Brasil som ikke gikk over terskelen på én THQ.
Knyttes til Parkinsons
Viner fra andre land, inkludert Tyskland, Frankrike, Østerrike og Portugal, gikk regelmessig over denne grensen.
Typisk lå verdiene mellom 30 til 80 THQ. Men viner fra de østeuropeiske landene Ungarn og Slovakia, hadde så mye som 300 THQ.
Professor Declan Naughton, en av forskerne bak studien, sier til The Times at resultatene er bekymringsverdige, blant annet fordi inntak av for store mengder av metallioner knyttes til sykdommer som Parkinsons, kronisk betennelsessykdom og kreft.
Motvirker antioksidantene
Det er i hovedsak antioksidanter som får æren for vinens helsebringende egenskaper, ved at disse beskytter cellene mot skader.
Nå tror forskerne at metallionene kan ha motsatt effekt og dermed utligne antioksidantenes positive effekt.
Forskerne mener nå at vinprodusentene bør merke vinen med hvor mye metaller den inneholder, samt at de må finne nye metoder for å fjerne potensielt skadelige materialer fra sine produkter.
Forskerne analyserte også eplejuice og en viss type øl, men det var først og fremst vin som hadde så høye metallnivåer at det var grunn til bekymring.
Eksterne lenker:
Studien er publisert i tidsskriftet Chemistry Central Journal.
Les mer om hvordan studien ble gjennomført på PubMed Central.
















































































Marit Bendz
30. oktober 2008 - 21:20
For mykje metall i vin
Nils Tore Molvik
30. oktober 2008 - 21:29
For mye metaller i vin?
Den har verdier på nesten 300?
300 hva?
Metallioner? Hvorfor må vi vite alt det der med siffer?
Smeller det på motorveien og politiet finner ut at det var noe iveien med bremsene,så er det ikke sikkert at de vil vite produksjonsnummeret på bremseklossene.
Hege Tunestveit
30. oktober 2008 - 22:29
lurer på det same. eg vel
Gunnar Jøingsli
31. oktober 2008 - 9:49
metaller i vin, er det i druer også
Er det metaller i druer også, eller er det produksjonsmetodene som gjør at det blir metaller i vin?
Dette burde jo forskerene gått innpå.
Etter som jeg forstår nå, så er det trygt å drikke vin fra
ITALIA; ARGENTINA OG BRASIL
Det må jo være en grunn til at den vinen ikke er fylt opp med metaller. Kanskje de ikke har kommet så langt i utviklingsprosesen - på hvordan lage vin som smaker alle best. Er vel litt redd for tilsettinger under produksjon, men vet jo ikke noe om dette.
Når vi laget vin i gamle dager, var det jo med et berg av ting som skulle puttes i vinen...
Tror ikke de hadde alle de sakene der i riktig gamle dager da vinen ble "oppfunnet"
En skal vel være glad for at en forsker på å lage bedre vin. Det er som en kokk som tester ut nye ingredienser - for å lage en ny spennende rett eller utvikle den.
Utviklingen av vin - kanskje for å få den god - så må en tilsette noe ?
Det er jo vanskelig å selge dårlig vin. Vin som ikke er god.
Alt blir jo sminket på i dag, og gamle kunster går i glemmeboka
Vi skulle kanskje spurt tidligere....
Ha en fin høst og nyt vinen - Alt er jo med måte. Leve er å nyte. Vi Nyter livet og vinen.
Grete Karlsen
31. oktober 2008 - 9:56
For mye metaller i vin?
Jan Åge Davanger
4. november 2008 - 21:48
Hva med Spansk vin?
Håvard Moen
6. november 2008 - 20:52
Metaller i vin
Problemet med en slik formulering er at vi, eller i hvertfall jeg, sitter igjen med spørsmålet: Hvor havnet viner fra områder/land som ikke er nevnt ? Det var jo kun 15 land som var med i testen.
Grete Karlsen mener alkohol skulle være forbudt ! Ærlig talt, vi diskuter vin til bruk, ikke til misbruk.
Alkoholmisbruk hører hjemme i en annen debatt, akkurat som fanatisme. Alkoholbruk er en ting, alkoholmisbruk en annen, men misbruk er likevel ikke ensbetydene med vold og elendighet, den er mer sammensatt. I de tilfeller der misbruk medfører vold, trakassering, går ut over barn og familie, så kreves det andre tiltak enn totalforbud for hele befolkningen.
Vi andre skal kunne nyte vår vin, øl og akevitt, og vi lever et høyst velfungerende liv. Men jeg vil legge til: de som har opplevd baksiden av festlighetene, som rammer ektefelle/samboer og barn, så har jeg stor forståelse for at noen ønsker dette vekk. Nå er verden svært mer nyansert, så for oss som nyter, som ikke er voldelige, som ikke blir sinte når vi drikker, som ikke misbruker, som ikke lar barn lide, men nyter et glass vin til maten, en akevitt til juleribba eller et glass øl, så er alkohol en naturlig ingrediens til god mat eller som aperitif. Så ble dette likevel en avsporing fra metaller i vin, men det lå meg litt på hjertet å si litt om at alt er ikke bare negativt.