- United bør være bekymret

Manchester Uniteds hovedsponsor, det amerikanske forsikringsselskapet AIG, skal være i alvorlig trøbbel. Det kan bety at nyinnkjøpte Dimitar Berbatov og resten av Uniteds spillere må spille med ny logo i fremtiden. (Foto. Scanpix)
Manchester Uniteds hovedsponsor, det amerikanske forsikringsselskapet AIG, skal være i alvorlig trøbbel. Det kan bety at nyinnkjøpte Dimitar Berbatov og resten av Uniteds spillere må spille med ny logo i fremtiden. (Foto. Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pDen internasjonale finanskrisen rammer nå også store fotballklubber. Manchester United kan få svi hvis flere virksomheter kollapser. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
AIG-krisen

Den siste tids uro i det internasjonale pengemarkedet kan føre til at verdens kanskje største fotballklubb, Manchester United, må se seg om etter ny hovedsponsor.

AIG spås nemlig av flere finansanalytikere å være et av de neste selskapene som ikke overlever de dramatiske fallene på børsene verden over.

- Bør være bekymret

Simon Chadwick, ekspert på fotballøkonomi ved University of Coventry, mener Manchester United bør være bekymret for det som skjer.

- Jeg vil ikke si at det vil være katastrofe for United det som nå skjer, men de bør absolutt være bekymret. Klubben vil stå overfor en del tøffe utfordringer dersom de må finne en ny hovedsponsor på nåværende tidspunkt, sier Chadwick til ABC Nyheter.

United skrev i 2006 en fireårsavtale med AIG, verdt 56,5 millioner pund som er den største i sitt slag i britisk klubbfotball. Fotballøkonomen i Coventry tror United nå jobber aktivt med å finne eksterne konsulenter som kan hjelpe dem dersom AIG ikke klarer krisen de angivelig står overfor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- For det første vil klubben miste budsjetterte inntekter forbundet med avtalen de nå har med AIG, samt at det kommer til å koste mye å finne en ny hovedsponsor. Jeg vil tro at de kommer til å bruke mye penger på konsulentvirksomhet for å finne en passende og riktig hovedsponsor for klubben, sier han videre.

- Manchester United er riktignok en attraktiv klubb å samarbeide med, men klubben må tenke seg nøye om i forhold til hva de velger å gjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Felles strategi

Chadwick er overbevist om at fjorårets vinner av både Premier League og Champions League ikke vil ha store problemer med å finne en stor og tung hovedsponsor. Men han mener United må tenke stort fremover.

- Det vil være svært mange selskap som vil være interessert i å samarbeide med en stor klubb som Manchester United, men de må tenke ut over det å bare ha en logo på brystet som genererer mye penger inn i klubbkassa. De må finne en samarbeidspartner som fortsetter å markedsføre Manchester United internasjonalt og som klarer å markedsføre klubben på lik linje med dem selv, sier Chadwick videre til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er trolig her utfordringene til styret i United vil ligge.

- United kan få problemer med å finne en sponsor som tenker likt med klubben. Aspekt som felles interessante marked, målgruppe, strategiske mål og lik image vil bli hovedutfordringene til Manchester United. I så måte har United hatt gode selskap i ryggen, som den tidligere hovedsponsoren Vodafone, og AIG i dag, fortsetter fotballøkonomen.

Les også: Hva skjer på verdensmarkedene

Verre i Tyskland

Mange klubber rundt om i Europa blir i dag sponset av selskap som i en eller annen form merker det som nå skjer på det internasjonale finansmarkedet. Chadwick tror ikke at de største klubbene i for eksempel England vil få store problemer om uroen sprer seg.

- I Premier League er inntektene fra sponsoravtaler relativt små i forhold til andre land. I og med at TV-og mediaavtaler er så omfattende, inntektsbringende og viktige for klubber i England, er det mindre sjanse for at de bli skadelidende dersom hovedsponsoren går konkurs. Da er det verre i et land som Tyskland.

- I tysk fotball står sponsoravtaler for en mye større del av klubbinntektene. Det vil merkes dramatisk i Bundesliga om dette fortsetter.

Premier League-klubben West Ham brøt fredag i forrige uke alt samarbid med hovedsponsoren XL Holidays. Reiseselskapet gikk i forrige uke konkurs.