En novelle i hver sang

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter ni år som rockpoet utga Tomas Andersson Wij en introduksjon som inneholder noe av det mest finstemte av svensk forstadslyrikk fra dette århundret. Hans nye plate, «En sommar på speed» , slippes

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjorårets En introduktion till Tomas Andersson Wij øser ut 16 glimrende låter som representerer rockpoeten Wij på hans aller beste. Tre av låtene er nye. Dessuten avsluttes plata ironisk med Wijs akustiske tolkning av «Evighet», Sveriges og Carolas bidrag i Eurovision Song Contest 2006.

Det ligger mange plateutgivelser og et stort antall konserter bak det skjønnsomme låtvalget på introduksjonsplata.

Hør og se «En hel värld inom mig» her

Tankevekkende historier

Tomas Andersson Wij - populært kalt TAW - debuterte med Ebeneser i 1998. De 11 sangene på plata preges av uendelig ro; her er ikke noe hastverk med å fullføre låten. De fredelige, ettertenksomme balladene med stor grad av akustisk komp er blitt hans varemerke. Betegnende var det at den tredje platen, Vi är värda så mycket mer fra 2002, fikk en svært varm velkomst på grunn av de akustiske arrangementene etter at det forrige albumet, Ett slag för dig fra 2000, hadde bydd på atskillige eksperimenter med bankende el-gitarer og tidvis aggressivt komp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tomas Andersson Wij skriver tekster om menneskeskjebner og sosiale vansker, om kjærlighet og savn, om hendelser og minner. Han har en egen evne til å fortelle historier, og med få ord skaper han bilder hos tilhørerne slik at historienes detaljer utfylles i tanken. Den oppmerksomme lytter sitter igjen med et inntrykk av en gripende og tankevekkende beretning, slik man gjør etter å ha lest en velkomponert novelle.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hør og se Oroshjärta her

Svenske nærmiljøer

Om vi foretar en trist, litterær analyse, kan innholdet i TAWs sanger deles i tre hovedkategorier som er gjensidig inkluderende og overlapper hverandre. Det episke elementet er tilstede på alle platene. Den første hovedkategorien omhandler Sverige og svenske nærmiljøer. To gode eksempler på dette er «Landet vi föddes i» (2000) og «Blues från Sverige» (2004). Førstnevnte fikk journalisten Jan Gradvall i Nöjesguiden til å utbryte «den bästa svenska texten jag hört på mycket länge»:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Och i Rosengård brinner det dagis
som mobben har viskat om
inga jävla bongos i våran sång
det här är landet vi föddes i

Barns verden

TAW skriver bemerkelsesverdig godt om barn og barns verden, et trekk som må sies å utgjøre den andre hovedkategorien av hans tekster.

Kanskje startet det med «Kallbadhus» (1998), der han forteller om en tragisk barneulykke. I sanger som «Tommy och hans mamma» og «Sommaren 77», begge fra 2004, hører vi barndomsopplevelser gjengitt med en voksen manns dypere forståelse av hendelsene.

På albumet «TAW» fra 2005 sang Andersson Wij om «Värmlands indianer», og i «De gröna vagnarna» (2002) følger vi en tankerekke fra en oppvekst i en forstad og fram til nåtiden et annet sted i Sverige:

Min pappa var frälst och din kommunist
Det räckte för att bli fienden
I ett 90-tal, där ingen trodde på något
Möttes vi igjen
Lika övergivna, lika löftesstinna
Lika långt hemifrån båda två

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«De gröna vagnarna» er et eksempel på at kategorier sjelden fungerer isolert. Her blandes ulike former for hovedinnhold. Barns verden møter voksnes i et møte mellom enkeltmennesker, som utgjør den tredje hoveddelen av TAWs sanger.

Møte mellom enkeltmennesker

Ingen av TAWs tekster er dypere og mer filosofiske enn nettopp de som beskriver mellommenneskelig dynamikk. Med sparsomme uttrykk får han beskrevet strømmen av kommunikasjon som følger andre kanaler enn tale og hørsel, i sanger som «Små hål i din röst»:

Små hål i din röst
när vi pratade sist
Du var ensam
och stark
små hol i din röst

TAW har sin store styrke i å bruke få ord på å sette i gang store og dype tanker. Hans sanger om møter mellom individer uttrykker ømhet, lengsel og varme på en måte som er poetisk i sitt ordvalg og indirekte fortellende i de antydninger som teksten gir. «Vår kärlek» (2004) er en slik tekst som er så knapp at den ser ut til å mangle det meste, men likevel sier den alt. I «Vi är värda så mycket mer» (2002) er budskapet mer eksplisitt:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nej, inget är så svårt som att vinna mot sig själ
vi kan reglerna, men kan vi spelet?"

Livshistorier

Enten TAW skriver om svenske drabantbyer, barns verden eller dynamikken mellom enkeltpersoner, er det dypest sett livshistorier han skildrer, historier om sårede og lengtende mennesker. Slik beskriver han sitt eget forhold til foreldrenes hjemtrakter i sangen «Hälsingland»:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hälsingland mitt eget land
det var här jag tappa min första tand
och här så ska jag spotta ut den sista

Menneskers tilhørighet, røtter som henger igjen enda treet er rykket opp, det svenske vemodet og forhold som lever videre i folks minner - alt dette er bakgrunnen og dybden hos den unge Wij. I 2004 skrev han en praktfull låt for sangeren Totta Näslund, «En svensk rockstjärnas död», som Totta hadde med på sitt album Soul! På drift. Veien fra himmel til en kinarestaurant er kort, framgår det av denne lyriske novellen. For sangeren Totta Näslund ble det også slik: Bare sju måneder etter at CDen utkom gikk han bort 60 år gammel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I den sterkt episke låten «Tommy och hans mamma» (2004) vikler Tomas Andersson Wij en historie rundt en hardt prøvet forstadsmamma, en skildring sett med barneøyne. I siste vers oppsummerer den voksne TAW lærdommen om livet og virkeligheten på denne poetiske måten:

Och det jag inte kan förändra
Det kan jag acceptera
Och det jag kan accepter
Det är redan förändrat

Fet produksjon

En introdution till Tomas Andersson Wij kom aldri i salg over disk i Norge. Det er imidlertid all grunn til å merke seg det kommende albumet En sommar på speed som består av 10 låter med mektige arrangement for 16-manns orkester. Dette er en påkostet utgivelse, men det står i stil til TAWs image som Sveriges mest velkledde singer-songwriter, slik han sist vår ble presentert i tidsskriftet Café.

Ebenser, 1998 (Anderson Records)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ett slag för dig, 2000 (Warner Music)

Vi är värda så mycket mer, 2002 (Warner Music)

Blues från Sverige, 2003, EP (Warner Music)

Stjärnorna i oss, 2004 (Warner Music)

Live at Rival, 2005 (Ebeneser Recordings)

TAW, 2005 (Ebeneser Recordings)

TAW, 2006, EP (Ebeneser Recordings)

En introduktion till Tomas Andersson Wij, 2007 (Universal Music AB)

Les plateanmeldelser her

Les mer musikk her

Les Full av fuzz her

Les Lennart her

Les Blues Groove her

Les Lyttelua her