
Staff: – Ikke spesielt alvorlig sak
Nyheter
Siste kommentarer
Oslo (NTB): Staff bekrefter overfor Aftenposten.no at han har tatt på seg jobben med å forsvare Lommemannen. Til avisen sier han at overgrepene siktelsen mot den 55 år gamle bergensmannen er basert på, ikke er spesielt alvorlige.
– Det er altså noe tukling og seksuelle handlinger med gutter som er for unge, men det er jo ikke all verden, sa Staff til frammøtt presse etter at han hadde snakket med klienten sin. Og fortsatte:
– Disse guttene ville jo ikke tatt noen skade av det, etter min mening, i hvert fall i hovedtrekk ikke, hvis det ikke var for politiets hardkjør. De får skade på grunn av offentlighetens oppmerksomhet om dette, og at politiet legger det fram som om dette er det verste som kan skje et menneske, sa han.
Rasende
Staffs uttalelser har vakt reaksjoner hos flere personer. Høyres stortingsrepresentant, og medlem av justiskomiteen, André Dahl, er av dem som ikke setter særlig stor pris på Staffs meninger om saken. Han var svært oppbrakt over utspillet til den profilerte advokaten.
- Jeg blir fly forbanna. Staff begår et nytt overgrep mot disse guttene og familiene deres, sier Dahl i et intervju med Nyhetskanalen på TV 2.
Dahl mente også at Staff burde vurdere å gi seg som advokat, eller at andre personer burde fjerne ham fra gjerningen, dersom han virkelig mener det han sier.
- Man får begynne å vurdere om Staff bør pensjonere seg og vurdere disiplinære reaksjoner, sa Dahl.
Heller ikke psykolog Magne Raundalen var videre imponert over Staffs meninger fredag kveld.
- Her dreier det seg om barn fra seks til tolv år, og at noen av disse småttingene er blitt truet og til dels lurt til å suge denne mannen. Og det kaller Staff «praktisk talt ingenting», tordner Raundalen.
- Slike opplevelser vil være skremmende og plage dem i årevis etterpå, sa han videre til TV 2 Nyhetskanalen.
– Forhåndsdømt
Staff avbrøt fredag ettermiddag avhørene av 55-åringen, og skal snakke videre med klienten i løpet av helga. Foreløpig vil han ikke kommentere spørsmålet om straffskyld.
– Han har ikke formelt gitt noen forklaring. Da er det ikke korrekt av meg å kunngjøre det, sa han til TV 2.
Advokaten mener politiets etterforskning er helt ute av proporsjoner, og antyder at klienten er i ferd med å bli forhåndsdømt.
– Mitt syn er at politiet har etablert en prestisjesak som gjør det så å si umulig å tenke seg en skikkelig og nøktern hovedforhandling, i den grad den tid kommer, sa han.
– Politiet har drevet et bevist medie- og maktspill omkring dette menneske gjennom lang tid. Det utrolige er at politiet har fått hele samfunnet, hele folket til å engasjere seg, til å tro at vedkommende er en av de alvorligste serieforbrytere vi har hatt. Ser vi på siktelsen, og det er den som foreligger i dag, så er det snakk om åtte-ti forhold, sa han til NRK.
Frittalende
Den erfarne og frittalende strafferettsadvokaten har forsvart flere seksualforbrytere tidligere og har flere ganger uttalt seg positivt om seksuelle forhold mellom barn og voksne.
Selv har han fortalt åpent om sine seksuelle erfaringer med voksne menn da han var tolv år gammel. Avsløringene sjokkerte da han sammen med Håvard Rem lanserte sin biografi for to år siden.
– Det ga meg fantastiske erfaringer, sier han i boka som er ført i pennen av Rem. Staff har også sagt at mødre bør onanere barn som er urolige, ifølge VG Nett. (©NTB)




































































Kommentarer (54)
Sigrun Tømmerås
11. januar 2008 - 19:29
"Lommemannens" forsvarer lyver
I media i dag har han påstått at dette ikke var alvorlige overgrep.
Han lyver, for her har vi blant annet å gjøre med seksuell omgang med barn under 14 år, som ifølge straffeloven er den alvorligste formen for seksuelle overgrep.
Andre typer seksuelle overgrep er seksuelle handlinger og seksuell atferd.
Om straffelovens bestemmelser:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2002/Mistanke-om-ansattes-seksuelle-overgrep-/7.html?id=275377
og
http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#map023
Henny Solberg
11. januar 2008 - 20:52
"Lommemannen" og Staff
Jeg vet jo at den mannen elsker å provosere, og det må han gjerne gjøre i debatter og ellers, men når han skal representere siktede personer så bør han kanskje moderere sine uttalelser noe.
Jeg tror ikke "lommemannens" mange ofre deler Staff sine synspunkter, men den mannen greier sikkert å få siktede til å bli et offer kjenner jeg Staff rett!
Bjarne Vollan
11. januar 2008 - 22:45
"stakkars staff"
Stine Walther
11. januar 2008 - 22:58
ikke gi han mere oppmerksomhet da!
De fleste vet nå at Staff selv har vært utsatt for liknende i sin barndom, og det forklarer hvorfor han har et så forvrengt syn på slike grusomme (og straffbare!!) handlinger..
Men det jeg ikke skjønner er at noen vil gi denne mannen et talerør, stor plass i media hvor han får spy ut sine kommentarer. .
Neste gang: Ta fra denne mannen mikrofonen!! Spar oss, vær så snill!!
Kate Endresen
11. januar 2008 - 23:07
sørgelig
Det er meget lite fintfølende å stikke nesen frem og leke bagatelliserende brølape på denne måten. En ting er det at alle har krav på rettsvern, men en behøver ikke provosere bare for å provosere.
Staff, du burde holde deg unna saker som denne og forsøke få kontakt med dine innerste følelser, der du forstår forskjell på rett og galt. Jeg vil mene at belest som du er så vil du med hodet, om ikke med hjertet, forstå at du ikke bør utale deg om hvor vidt disse guttene har tatt skade eller ikke.
Noen ganger så kan du faktisk gjøre jobben din uten å være så utrolig provoserende, og fremstå som direkte uspiselig!
Sigrun Tømmerås
11. januar 2008 - 23:36
Reagerer på Staff
- Her dreier det seg om barn fra seks til tolv år, og at noen av disse småttingene er blitt truet og til dels lurt til å suge denne mannen: "litt mer, bare litt mer - tenk på at det er en ispinne du suger på". Så kaller Staff det "praktisk talt ingenting", sier Raundalen.
http://pub.tv2.no/TV2/startsiden/article1534533.ece
– Det er kvalmande at kollegaer kan spreia slike haldningar, seier jurist og stortingsrepresentant André Okaty Dahl (H). Han vil at disiplinærnemnda i Advokatforeininga skal vurdera om Staff er skikka til vera advokat.
http://www.nrk.no/nyheter/1.4504874
Sondre Lindgren
11. januar 2008 - 23:40
Staff, en dumsnill jævla idiot.
Bård Eidem
14. januar 2008 - 4:44
Gapestokken lever
Frank Eikrem
11. januar 2008 - 23:47
Troverdig advokat
Jeg blir kvalm, av å høre Staff uttale seg. Finner ikke ord, som er dekkende for å beskrive hva jeg mener om han. Trist at "syke" personer ikke får hjelp.
Roy Alfred Hårstad
12. januar 2008 - 0:30
Staff, en overgriper!
Når har du noengang forsvart et barn, Staff, som har vært utsatt for seksuelle overgrep? Når har du forsvart det absolutt svakeste individet i en overgrepssak?
Slik som du turer fram i media, og har gjort i en årrekke, er du på samme, lave nivå intellektuelt som alle overgripere. Du har i løpet av mange år, og like mange merkverdige uttalelser, gjort deg selv til den største overgriperen av dem alle. Du hevder at du selv ble utsatt for overgrep i ung alder, og at det ikke har satt sine spor hos deg. Det er mulig at du ikke er i stand til å se sporene, men det er tydeligvis noe som har satt sine spor. Dine uttaleleser i overgrepssaker kan jo ikke klassifiseres som "normale"?
Din advokatgjerning er for lengst på overtid, Staff. Det er på tide å takke av. Jeg tror nok at Norge og det norske folk vil klare seg bra alikevel.
Nita Abrahamsen
12. januar 2008 - 2:41
lommemannen
Mia Solheim
12. januar 2008 - 3:17
Staff og lommemannen: Dream team..
Tror jeg ville hatt en kvinnelig forsvarer dersom jeg hadde havnet i lommemannens sko. Og Staff? Han mistet stakkars troverdigheten sin for mange år siden. Man kan nok provosere seg populær på noen områder, men IKKE på å forsvare voksnes overgrep mot barn. At han selv har positive opplevelser å vise til tror jeg lite på. Jeg tror han dikter, i mangel av erfaring da han var ung. Kjent fenomen i psykologien..
La Staff få lov til å seile inn i solnedgangen av sin yrkeskarriere som "den gamle, pedofile advokaten" som til slutt kun forsvarte overgripere. Det blir et vakkert ettermæle, tenker jeg. Er jeg injurierende? Nei!
Hvem som helst i "samfunnet" forøvrig ville blitt sperret inne for å forsvare pedofili på den måten Staff gjør.
Mannen er ikke verdt en omtale til, TI HAM IHJEL!! Hva er pensjonsalderen for advokater, forresten? Og, er resten av yrkesghruppa STOLTE av å bli satt i samme bås som Staff? Neppe. Men så reis dere da! Forsvar dere! Noe yrkesetikk må dere da ha!
Takk for seg!
Bård Espeland
12. januar 2008 - 3:25
STAFF KREVER EDRUHET I DENNE
Arvid Litland
12. januar 2008 - 3:33
Legalisering av pedofili
Eller snarere at han gjerne skulle ønsker å rettferdiggjøre pedofili ved å kunne si at det er en legning..
Han avslører inndirekte hva han selv ligger under for.
Mia Solheim
12. januar 2008 - 3:37
Dreamteam straff til Staff..
En sørgelig sannhet.
Noen ganger syns jeg faktisk Islam har noe for seg. Men ikke ofte.
Kim Hartvig
12. januar 2008 - 3:43
En opprørende sak på mange måter...
Mia Solheim
12. januar 2008 - 3:50
DNA som bevismateriale.
Når mannen er felt på DNA bevis hos minst 5 barn så er det ikke tvil om at han er skyldig i overgrep, kverulering rundt lovverk eller ikke. Det er bare så altfor synd at strafferammene er så ynkelig lave. Og Tor er ingen god forsvarer. Han innrømmer jo faktisk, både i forhold til egne holdninger og lommemannens gjerninger, at det er begått lovbrudd. At Tor bagatelliserer disse lovbruddene er en helt annen sak.. Han har jo egentlig kommet med en offentlig tilståelse på vegne av sin klient allerede nå, og det er neppe godt advokatarbeid.
Kim Hartvig
12. januar 2008 - 4:15
Den videre diskusjon...
Erling Eek
12. januar 2008 - 7:30
Det er et åpenbart
Heidi Nordby Lunde
12. januar 2008 - 10:24
Avpublisert kommentar
Det er lov å gi uttrykk for uenighet, men det er fullt mulig å gjøre dette uten å ta i bruk usakligheter, nedsettende kommentarer om meningsytrer eller andre.
Vi setter pris på alle lesere som melder fra om kommentarer og artikler som bryter mot våre retningslinjer - takk til alle dere som bidrar til en saklig debatt hos ABC Nyheter.
Heidi - ABC Nyheter
Tommy Olsen
12. januar 2008 - 10:29
Staff du Bør
SKAMM DEG.
Ellen Guro Rypaas
12. januar 2008 - 11:51
Staff.
Fjern advokatbevilgningrn til Staff.
PLEASE......
Nita Abrahamsen
12. januar 2008 - 13:50
ang Staff
Bård Espeland
12. januar 2008 - 13:52
Stang ut ..
FranK Berg
12. januar 2008 - 18:57
Helt enig med Staff!
Og løsningen på dette er ikke å fengsle han, men å gi han medikamenter som reduserer hans seksuelle lyst.
Ikke lag så fordømt stor sak ut av dette. Dere er faktisk en del av problemet!
Susanne Jaanin
13. januar 2008 - 4:10
en liten replikk till frank berg
bara av din artikel så borde du vara inom bom o lås tillsammans med staff o lommemannen .
du borde skämmas som uttalar dig på detta viset ... fy fan
Erling Eek
13. januar 2008 - 7:10
Tekstanalyse, mine kjære meddebattanter, tekstanalyse !
FranK Berg
13. januar 2008 - 10:20
Problemet ditt..
Erling Eek
13. januar 2008 - 10:32
Stakkars Frank Berg
FranK Berg
13. januar 2008 - 10:40
Vær sarkastisk så mye du vil hehe