Satser på ny nyhetstjeneste

Satser på ny nyhetstjeneste
Satser på ny nyhetstjeneste
Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Startsiden går i strupen på Google News og Sesam med «Overblikk». - Nyhetstjenester mest for de spesielt interesserte, tror stipendiat Arne Krumsvik ved Høgskolen i Oslo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med lanseringen av «Overblikk» ønsker ABC Startsiden å ta markedsandeler fra Sesam og Google News. Tjenesten, som lanseres i dag, bringer nyheter fra 300 norske nettaviser og -magasiner.

- Vi har siden tidenes morgen hatt en nyhetsaggregatorfunksjon. Vi ønsker en modernisering av den eksisterende aggregatortjenesten vår og bygger en splitter ny tjeneste på en mer moderne måte, sier administrerende direktør og ansvarlig redaktør Espen Udland i ABC Startsiden, som står bak den nye tjenesten.

Avanserte sorteringsmetoder skal avgjøre rekkefølgen på sakene, ifølge Udland. På Overblikk.no blir nyhetene gruppert slik at de nyeste sakene presenteres først.

- Lokal satsing

Udland mener det er viktig å stå i mot den internasjonale konkurransen:

- Vi har gjort dette i samarbeid med MBL og mediene gjennom avtaler vi har inngått. Vi stjeler ikke innhold, men gjenspeiler mangfoldet i mediene ved å være en tydelig norsk tjeneste. Det er viktig at Norge har lokale produkter og tjenester som kan stå mot internasjonale aktører, samtidig som man alltid skal kunne gi brukerne det brukerne er på jakt etter.
På «Overblikk» er det ingen redaktører eller journalister som bestemmer hvilke saker som kommer øverst. Dette kan man skreddersy selv. Er en mest interessert i nyheter om Økonomi og næringsliv og Utenriks, flytter man disse øverst, og de en bryr deg minst om nederst.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For spesielt interesserte?

Arne Krumsvik er stipendiat ved Høgskolen i Oslo. Han har i mange år vært opptatt av utviklingen innen digitale medier og fulgt nyhetsområdet tett.

- De finnes to hovedgrupper av nyhetsforbrukere; de som ønsker seg oppdatert informasjon, og de som overvåker nyhetene, de profesjonelle brukerne. Disse tjenestene er lette varianter av proffe nyhetstjenester, som fort kan bli konkurrenter til veldig dyre og sofistikerte nyhetsovervåkningstjenester, mener han.

Krumsvik synes det samtidig er interessant hvor mange andre nettbrukere man klarer å fange inn.

- Folk har skaffet seg tradisjonelle nyhetsmønstre. Her får man en rask oversikt over nyhetsbildet, noe som kanskje appellerer mest til amatørnyhetsjunkiene.

Mener det er bredt nok

Krumsvik håper Startsiden har gjort research på både målgrupper og hvor mange som egentlig kan være interessert i denne type nyhetstjenester.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg mener vi treffer kjernemålgruppen i Startsiden, svarer Espen Udland og estimerer 4-500.000 unike besøkende i måneden.

Forretningsutvikler Marius Brustad i Startsiden tror bredden absolutt er til stede for at en slik tjeneste skal lykkes.

- Her vil vi treffe både de unge og gamle som er orientert i forhold til teknologi som har høy bruk. Startsiden, som er blant de tre største nett-tjenestene i Norge, har også en rolle med å introdusere nye typer tjenester for våre brukere, sier Brustad som er prosjektleder i «Overblikk».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ulikt utgangspunkt

Krumsvik mener det er forskjellige motivasjoner for de ulike satsingene:

- Google har gjort dette pga fascinasjonen for hva teknologi kan gjøre for deg, mens for Yahoo! opplever jeg at de vil målrette sine lokale satsinger for annonsemarkedet. Det er mange som har forsøkt seg på slike meta-tjenester tidligere, og det blir spennende å se om de nye vil lykkes, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Krumsvik mener slike nyhetsoverblikk gir en litt mer kjølig tilnærming enn de tradisjonelle nettavisene som tilbyr hver sin distinkte måte å presentere nettnyhetene på.

- Det mest interessante med dette, er frykten de enkelte avisredaksjoner har for at dette vil undergrave annonsemarkedet deres. Det vil skje hvis nettavisene kun greier å selge forsidene sine. Det som må til er en forbedring av segmenteringen på nett. Mediet er skreddersydd for segmentering, forklarer Krumsvik.

Herman Berg er redaktør i ABC Nyheter som eies av ABC Startsiden.