Musikkvideo på billigsalg

Musikkvideo på billigsalg
Musikkvideo på billigsalg
Artikkelen fortsetter under annonsen

Er nerdedans på YouTube den nye «Thriller»?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Foto:
www.ew.com/Youtube

Mediebruken vår er i stadig endring. Ifølge en undersøkelse gjennomført av Motorola ser halvparten av alle bredbåndbrukere i Europa på TV over Internett. Datamaskinen holder på å bli den vanligste skjermtypen i mange hjem. Microsoft melder at andelen husholdninger i Europa med to eller flere PC-er er på 60 prosent. Samtidig opplever musikkindustrien sviktende salgstall.

Resultatet av disse trendene innebærer, ifølge amerikanske kommentatorer, at det foreligger et skifte innen musikkvideoen slik vi kjenner den i dag.

- Bransjen endrer seg radikalt. Det som produseres føles mindre og billigere, sier Samuel Bayer, som har regissert klassiske videoer som Nirvanas «Smells like Teen Spirit», til AP.

Flere amerikanske artister og regissører satser på videoer mer i stil med OK Gos berømte tredemølle-video «Here It Goes Again» som har gått som en farsott på internett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og også i Norge kan man merke en viss endring i markedet.

- Musikkvideomarkedet i Norge har faktisk vært i vekst de siste årene på grunn av interaktive programmer som «Svisj» hvor folk ringer inn sine egne videoer. Volumet er rett og slett blitt større fordi man har fått en sårt tiltrengt visningskanal for norske artister, sier regissør Geir Hørnes.

Hørnes har regissert musikkvideoer for store norske stjerner som Kings of Convenience, Lene Marlin, Ephemera og Elvira Nicolaisen.

- Musikkvideoen er jo egentlig en lang reklamefilm, og jeg tror mange liker å se denne drømmeverdenen av farger, sex og vakre mennesker. Så lenge for eksempel r'n'b artister spiller på sitt pengeimage vil det svært dyre toppsjiktet i musikkvideo-verdenen eksistere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Videoregissøren sier imidlertid at også bransjen i Norge har han merket det synkende musikkmarkedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Både internasjonalt og i Norge går utviklingen mot et billigere og kunstnerisk sett mer eksperimentelt uttrykk. Det er her de mange YouTube-artistene kommer til å gjøre seg gjeldende. Helt til de blir plukket opp av kommersielle krefter, selvfølgelig, sier Hørnes.

Før og etter«Thriller»

Michael Jacksons musikkvideo «Thriller» fra 1983 står for mange som et vannskille innen sjangeren. Videoen kostet den gang astronomiske 800.000 dollar noe som tilsvarer cirka 4,5 millioner norske kroner. Jackson slo sin egen rekord i 1995 da han laget videoen «Scream» sammen med søsteren Janet. Denne gangen ble prislappen syv millioner dollar eller nærmere 40 millioner norske kroner. I Norge har det aldri vært snakk om så store summer, og Geir Hørnes tror betalingsviljen i det norske markedet nå er ytterligere svekket på grunn salgssvikt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- På grunn av mindre plateinntekter er det å satse flere hundretusen på videoer risikosport i Norge. Slike summer er det kun artister med eksportpotensiale om har råd til. I dag har musikkvideoer for rimelig store norske artister et budsjett på rundt 100.000. Dette er jo mye penger, men fordi alle gjerne vil ha videoen skutt på film går nesten hele dette budsjettet til rene utgifter, sier han.

Den digitale hverdagen med billige DV kameraer, nett-distribusjon og enkel nedlasting er hovedårsaker til flere og billige videoer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En god idè

Til tross for en sterk vekst innen internett tror ikke Hørnes vi har sett slutten på videoen slik vi kjenner den i dag.

- Fortsatt lager nok de fleste etablerte musikkvideoartister sine produkter med tanke på flere medier. For artistene prøver å nå frem i så mange kanaler som mulig - både TV, internett og trykk. Sånn sett er det en dårlig idé å kun tenke estetikk for internett, for det blir for snevert og kvalitetsmessig dårlig for en etablert artist.

- Som regissør er jeg mest opptatt av en stilistisk helhet og en god idè som holder videoen ut. Jeg mener isteden at hvis du har en god nok idè kan innspillingsmediet være det samme. Da kan du rett og slett skyte en topp video på mobiltelefonen din.

Se «Here it goes again» ved å klikke på bildet under: