Bankkunder forsøkt svindlet i natt

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svindlere har på ny prøvd å lure ut sensitiv informasjon fra et ukjent antall DnB NOR-kunder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Informasjonsrådgiver i DnB NOR Marit Giske (Foto: DnB NOR).Informasjonsrådgiver i DnB NOR Marit Giske (Foto: DnB NOR).

Svindlere har også tidligere forsøkt å lure DnB Nors kunder gjennom falske eposter.

Denne gang er imidlertid forsøket svært utspekulert.

I en epost sendt ut i natt, opplyses det om at det er oppstått et problem på en av bankens servere.

Lenken i e-posten kundene blir bedt om å følge er https://dnbnor.no/.

Kundene blir deretter bedt om å oppdatere kontoinformasjonen på den oppgitte nettadressen.

I virkeligheten går lenken til adressen 'http://dnbnor.110mb.com/', som er en falsk nettside som ser ut akkurat som DnB NORs hjemmesider. Men med en stor forskjell:

Dersom du logger deg på med personnummer, personlig kode og en av engangskodene, gir du i verste fall svindlerne anledning til å tappe din konto eller på annen måte misbruke dine personopplysninger.

– Denne eposten er falsk, forteller informasjonsrådgiver Marit Giske i DnB NOR til ABC Nyheter.

Giske sier at det dreier seg om et såkalt phishing-angrep. Phishing er en form for svindel på Internett der kundene blir lurt til å oppgi fortrolig informasjon til hackere.

– Dette er en type svindel som dessverre skjer av og til, men denne gangen var det spesielt godt kopiert, forteller Giske.

Informasjonsrådgiveren understreker at banken aldri spør kundene om å legge igjen personlige opplysninger gjennom epost. Får man epost av den typen er det altså god grunn til å være på vakt.

– Vi kjenner sålangt ikke til at noen kunder har blitt lurt, men har det skjedd ber vi dem om å ta kontakt med kundeservice på 04800, forteller Giske.

Banken jobber i morgentimene med å få sperret tilgangen til den falske nettsiden.


Her er den falske eposten: