Bankkunder forsøkt svindlet i natt
Svindlere har også tidligere forsøkt å lure DnB Nors kunder gjennom falske eposter.
Denne gang er imidlertid forsøket svært utspekulert.
I en epost sendt ut i natt, opplyses det om at det er oppstått et problem på en av bankens servere.
Lenken i e-posten kundene blir bedt om å følge er https://dnbnor.no/.
Kundene blir deretter bedt om å oppdatere kontoinformasjonen på den oppgitte nettadressen.
I virkeligheten går lenken til adressen 'http://dnbnor.110mb.com/', som er en falsk nettside som ser ut akkurat som DnB NORs hjemmesider. Men med en stor forskjell:
Dersom du logger deg på med personnummer, personlig kode og en av engangskodene, gir du i verste fall svindlerne anledning til å tappe din konto eller på annen måte misbruke dine personopplysninger.
– Denne eposten er falsk, forteller informasjonsrådgiver Marit Giske i DnB NOR til ABC Nyheter.
Giske sier at det dreier seg om et såkalt phishing-angrep. Phishing er en form for svindel på Internett der kundene blir lurt til å oppgi fortrolig informasjon til hackere.
– Dette er en type svindel som dessverre skjer av og til, men denne gangen var det spesielt godt kopiert, forteller Giske.
Informasjonsrådgiveren understreker at banken aldri spør kundene om å legge igjen personlige opplysninger gjennom epost. Får man epost av den typen er det altså god grunn til å være på vakt.
– Vi kjenner sålangt ikke til at noen kunder har blitt lurt, men har det skjedd ber vi dem om å ta kontakt med kundeservice på 04800, forteller Giske.
Banken jobber i morgentimene med å få sperret tilgangen til den falske nettsiden.
Her er den falske eposten: