Sekunder unna norsk flykatastrofe

Sekunder unna norsk flykatastrofe
Sekunder unna norsk flykatastrofe
Artikkelen fortsetter under annonsen

En ny rapport fra Havarikommisjonen avslører at et koreansk fly var bare sekunder unna å kræsje ved Gardermoen. Flyet holdt på å slå kollbøtte og rotere etter feilaktig lasting av bagasje.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Kunne gått galt.
SAS Cargo lastet bagasjen feil og et koreansk eid fly av denne typen holdt i 2004 på å slå kollbøtte på Gardermoen. Arkivfoto: Scanpix

Flyet som holdt på å slå kollbøtte, var av typen Boeing 747 og eid av Korean Air. Men den alvorlige feillastingen ble utført av norsk ansatt personell hos SAS Cargo. Nestenulykken fant sted høsten 2004, men den har ikke tidligere vært omtalt.

- Dette var en alvorlig hendelse som ikke burde skjedd, sier havariinspektør Knut Lande til ABC Nyheter.

Gjennomgangen fra Havariinspeksjonen viser at besetningen på tre var døden nær 22. september 2004, men havariinspektøren vil ikke si noe om hvor nært en var en katastrofal utgang.

- Det er umulig å si hvor mange meter unna vi var en ulykke. Det er vi heller ikke interessert i å spekulere i, sier Lande.

Den livsfarlige situasjonen oppsto som følge av at SAS Cargos ansvarlige for innlastingen, såkalt Load master, misforstod flyets data om gravitasjonspunkt. Den menneskelige svikten ble heller ikke senere plukket opp og justert av piloten eller andre som ettergikk dataene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyet, som ferdig lastet veide nesten 330 tonn, begynte å rotere allerede ved avgang i 120 knop, som følge av feil plassering av lasten inne i flykroppen.

Piloten fullførte likevel avgangen. Det førte til at nesen på et tidspunkt pekte 20 grader oppover. Først etter at flyet hadde tatt av gjenvant piloten kontrollen over flyet med kjennetegn HL7467.

Flyet landet til slutt ved Incheon International Airport i Seoul. Som følge av feilen var hjelpemannskaper tilkalt. Flyet mistet da også styringen på nesehjulet og måtte til slutt taues vekk fra rullebanen i den sør-koreanske hovedstaden.

Rapporten slår derfor fast at hendelsen klart demonstrerer svakheten ved at mennekser sjekker mennesker uten nødvendig referansemateriale.

Hendelsen utløste også en intern kontroll- og rutinegjennomgang hos det koreanske selskapet. De har i etterkant foreslått syv endringer, noe havariinspektør Knut Lande uttrykker tilfredshet med. Havarikommisjonen har på sin side kommet med to egne anbefalinger for å forhindre lignende feil i fremtiden.

Lagt til kommentarer fra havariinspektør Knut Lande klokken 14.30