Nett-nyheter slår TV-nyheter

Nett-nyheter slår TV-nyheter
Nett-nyheter slår TV-nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenn vil ha siste nytt på nett fremfor TV. Mens nettbruken øker, faller TV-tittingen. - Det er helt åpenbart at Dagsrevyen ikke kan fortsette som i dag, sier Arne H. Krumsvik.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Foto: Scanpix
Dagsrevyen og VG har tradisjonelt vært de to nyhetsmediene med størst gjennomslagskraft. Men både TV-tittingen og salget av papiraviser synker.

Den tidligere toppsjefen for Dagbladet.no og Kanal 24 forsker nå på nye medier ved Høgskolen i Oslo.

- Hvis jeg hadde visst hva NRK skulle gjort, da hadde jeg hatt både en stor bil og et stort fly, kommenterer Krumsvik til ABC Nyheter.

En undersøkelse analyseinstituttet Zapera har gjort for ukeavisen Mandag Morgen viser at 35 prosent av alle mellom 18 og 55 år foretrekker nyheter på verdensveven. 34 prosent vil få med seg siste nytt foran TV-skjermen. Nettet har nå passert TV, og er Norges mest brukte nyhetsmedium.

- Nyhetene eier nettet allerede, og nå vil de ulike nettstedene satse enda mer på levende bilder, sier ansvarlig redaktør Espen Udland i ABC Startsiden AS, selskapet bak ABC Nyheter.

Førsteamanuensis Tanja Storsul ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo tror TV-mediet vil smuldre opp de neste tiårene, og at duppedittene blir de største formidlerne av levende bilder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For mens nettbruken stadig øker, faller TV-tittingen både hos yngre og eldre, ifølge TNS Gallup. Fra januar 2006 til samme periode i år var nedgangen på åtte prosent.

- Nettet har den fordelen at det alltid er tilgjengelig og oppdatert. TV-mediet er en bra formidler av breaking news med levende bilder, men det er jo et spørsmål om TV-boksen er like hensiktsmessig når man selv kan velge tid og sted i stadig større grad, sier Arne H. Krumsvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Når man bruker nettet for å lese nyheter, kan man samtidig være aktiv selv og lete videre etter mer informasjon, fremhever Udland.

Mandag Morgens mediepanel peker ut tre klare utviklingstrekk:
1) Stadig færre ser på TV, og tempoet i nyhetsformidlingen gjør at mediene på revurdere sine publiseringsvalg og - metoder.

2) Live-begivenheter med levende bilder må bli viktigere for TV-kanalene, for serier og filmer vil få mindre verdi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

3) Det kommende digitale bakkenettet kommer ikke til å spille noen stor rolle for folks medievaner. Web blir viktigere.

- Convenience is king. Folk vil i større grad se nyheter når de selv ønsker det, og ikke være bundet til et tidspunkt og en tilstand, som jo tradisjonelt TV baserer seg på, sier et av panelmedlemmene, Steffen Fjærvik ved Institutt for Journalistikk til Mandag Morgen.

Alle de store nettavisene har sin egen web-TV-løsning, og vil ta opp kampen både mot YouTube og de tradisjonelle TV-kanalene.

Nå skal også ABC Nyheter i gang med å formidle levende bilder, og søker etter web-TV-sjef.

- Vi skal lage egne saker, sende byråstoff og utfordre borgerjournalistene våre til å sende inn innhold, sier Espen Udland.

Stikkordene for satsningen er «seriøst og ordentlig innhold» som skal behandles redaksjonelt. Men Udland har et par ubesvarte spørsmål om nettets fremtid som nyhetsformidler:

- Når annonsørene skal bære alle kostnadene, vil de etter hvert ønske å påvirke innholdet mer? Og er det brukerne som skal redde mediene?