Rolf B. Wegner skal lede en ny undersøkelse av Deep Sea Driller-ulykken:Ny granskning av 30 år gammelt forlis

Ny granskning av 30 år gammelt forlis
Ny granskning av 30 år gammelt forlis
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen vil ha en ny gjennomgang av den mer enn tredve år gamle ulykken med riggen Deep Sea Driller. Tidligere politimester Rolf B. Wegner skal lede den nye utredningen av forliset hvor seks menn

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rolf B. Wegner har fått i oppdrag å ta en ny granskning av oljeeventyrets glemte ulykke, Deep Sea Driller-katastrofen fra 1976. Arkivfoto: ScanpixRolf B. Wegner har fått i oppdrag å ta en ny granskning av oljeeventyrets glemte ulykke, Deep Sea Driller-katastrofen fra 1976. Arkivfoto: Scanpix

Etter det ABCNyheter kjenner til vil justisminister Knut Storberget nå gjenåpne den tredve år gamle ulykken med plattformen Deep Sea Driller. Den nye granskningskommisjonen vil bli ledet av Rolf B. Wegner, tidligere politimester i Bergen.

- Jeg har ikke anledning til å svare på det spørsmålet, men jeg vet at det kommer en pressemelding om dette om en dag eller to, var alt Wegner ville si om saken da ABCNyheter kontaktet ham onsdag ettermiddag.

Wegner vil ikke uttale seg om mandatet for granskningen, hvem som skal vurdere fortiden sammen med ham og heller ikke hvilken tidsfrist som er satt.

Men det er et svært omfattende og spennende materie som den nye kommisjonen må sette seg inn i.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den glemte ulykken

Hele seks personer omkom da Deep Sea Driller havarerte utenfor Fedje natt til 1. mars 1976.

Det har vært omtalt som den første - og den glemte - ulykken i det norske oljeeventyret.

De siste årene har etterlatte og pårørende arbeidet intenst med å få i stand en ny granskning.

De er ikke fornøyd med den første kommisjonens arbeid som ble avsluttet knappe to måneder etter ulykken. Den gang ble for eksempel ikke en gang de som overlevde ulykken intervjuet.

At de som omkom også fikk ansvar for dødsfallene, har vært bittert å bære - særlig fordi det senere har vist seg å være galt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er også vanskelig for de pårørende å svelge at det ansvarlige rederiet Odfjell Drilling i sin tid slapp unna både kritikk og økonomisk ansvar, til tross for at det ble påvist tekniske feil og mangler ved selve riggen og den livbåten som de omkomne forsøkte å manøvrere til lands.

Artikkelen fortsetter under annonsen

At rederiet av økonomiske grunner heller tok ombord los for å styre den gigantiske stålkonstruksjonen gjennom svært rufsete sjø på den beryktede havstrekningen nord for Bergen, har også vært kritisert.

- Far var en helt

- Odfjell har lagt lokk på alt som skjedde, kunne en forbitret Jarl Tysnes fortelle Stavanger Aftenblad for noen år siden. Han er sønn av den plattformsjefen som i den første kommisjonens rapport fikk mye av skylden for ulykken og at folk omkom.

Først 26 år etterpå fikk han greie på at faren egentlig var en helt som forsøkte å redde mannskapet ved å sitte utenpå og styre en overbygd livbåt i det opprørte farvannet. Det skjedde da etterkommerne møttes til en minnestund i nærheten av stedet hvor riggen forliste.

Det var farens overlevende arbeidskammerater som fikk avklart tingene.

- De sa at far var en helt. Hadde det ikke vært for ham ville flere ha mistet livet, kunne sønnen fortelle Aftenbladet som i 2004 hadde en rekke avslørende artikler om ulykken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De fem andre som døde satt sammen med plattformsjefen og forsøkte også å videreformidle beskjeder til de som satt inne i båten om hvor de skulle styre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også selve redningsoperasjonen kan det settes spørsmålstegn ved. Mens riggen sto på grunn med slagside tok det to timer før redningshelikoptrene kom til ulykkesplassen. Da hadde mannskapet allerede gått i livbåten hvor batteriet var flatt, et forhold som rederiet var pålagt å rette opp under en sikkerhetssjekk noen uker før havariet.

Økonomisk oppreising?

Men det er ikke bare rederiet, redningstjenesten og den opprinnelige undersøkelseskommisjonen som nå kan få fornyet kritikk. Heller ikke myndighetenes håndtering av denne første større dødsulykken i Nordsjøen, slipper unna.

Også på Stortinget har politikerne tidligere engasjert seg. I 2004 krevde både SVs Hallgeir Langeland og Frps Øyvind Vaksdal at ulykken ble gransket på nytt. De ba om at de etterlatte får kompensasjon og en offentlig beklagelse for myndighetens opptreden i saken.