The Good, The Better & The Best?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Damon Albarn & Co. lar ikke forventningspresset drepe trangen til å utforske nye stier. I stedet for å gå den enkle veien og skrive hits man vet de er kapable til, har de meritterte herrene laget

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Damon Albarn & Co. lar ikke forventningspresset drepe trangen til å utforske nye stier. I stedet for å gå den enkle veien og skrive hits man vet de er kapable til, har de meritterte herrene laget det albumet de selv ønsket. Og det er lett å høre at de koste seg i hverandres selskap.

Om dette er et band eller et prosjekt er uvisst, men at det tåler betegnelsen supergruppe er ikke noe å diskutere. Nevnte Albarn (Blur, Gorillaz m.fl.), Paul Simonon (The Clash), Simon Tong (The Verve) og Tony Allen (Fela Kuti), har sammen med produsenten Danger Mouse (bl.a Gorillaz) og en rekke gjester laget en plate som ikke er så lett å sette i bås.

Herr Albarn har for første gang siden Blurs «Parklife» fra 1994, laget et album om hjembyen sin London. Den gang var det et rett så løssluppent og feststemt bilde som ble malt av metropolen, helt i tråd med den engelske mentaliteten på mesteparten av 90-tallet. Denne gangen graver han dypere. Ikke så rart kanskje, med tanke på at England nå lever i terrorfrykt og er et land i krig. Dette påvirker selvfølgelig også London og Damon Albarn. Som han synger i «Kingdom Of Doom»: «Drink all day coz the country is at war.»

Musikalsk har han hentet inspirasjon i den multietniske bydelen Ladbroke Grove, der The Clash holdt til i sine glansdager, noe som også preget deres musikalske uttrykk. Dette gir seg blant annet utslag i spenstig rytmikk, spennende instrumentbruk og en rekke fete dub-partier. Musikken gjenspeiler de mørke tekstene, og få av låtene setter seg umiddelbart. Melodiene trer derimot desto kraftigere frem ved gjentatte gjennomhøringer og materialet fremstår som tidløst.

«History Song» starter med et kult riff på akustisk gitar samt Albarns vokal. Deretter kommer Simonon inn med sin karakteristiske bass, samtidig som et distinkt keyboard ligger og pumper ganske langt fremme i lydbildet. Denne låten groover noe enormt. «80's Life» er mer stillfaren, med piano og gitar i tett samspill. Damon har laget flotte melodilinjer til denne, og som på resten av platen fremfører han dem glimrende. Vokalharmoniene i refrenget er strålende, på noe som må beskrives som en meget sterk pop-låt.

Noe på «Northern Whale» får meg til å tenke i retning av Manu Chao, fremført av engelskmenn og hva det innebærer. Det virker kanskje sært, men bandet får det til å virke som den naturligste ting i verden. «Kingdom Of Doom» og førstesingelen «Herculean», er sterke rockelåter med flere meget fengende partier.

De to neste sporene holder ikke samme kvalitet som de foregående, uten at det betyr at de er direkte svake. «Nature Springs» tar oss tilbake til det høye nivået med en fantastisk fin melodi, støttet opp av akustisk gitar og bunnsolid komp. «A Soldier's Tale» er nok en låt preget av akustisk gitar og strykere, før min personlige favoritt «Three Changes» tar over. Dette er utrolig fengende dub, der særlig avslutningen er ekstatisk. Den passer også perfekt inn etter de noe roligere låtene forut.

Selv om det naturligvis er spor etter hovedopphavsmannens tidligere musikalske virke gjennom hele platen, er det ikke før på avslutningslåten, som også har gitt navn til både platetittel og band, at vi blir servert noe som virkelig ligner på Blur. Låten er fengende som bare det, og gutta rocker så det holder i syv minutter. En verdig avslutning på en stor plate.

Det er nok ikke alltid like lett å være Damon Albarn. Alt han gjør, vil bli vurdert opp imot det han har gjort tidligere med Blur. Heldigvis har mannen integritet nok, og gjør som han vil. Det har han bevist med Gorillaz, og gjør det igjen med The Good, The Bad & The Queen. Det er naturlig nok en del hype omkring dette bandet/prosjektet, det skulle da bare mangle med den besetningen. Men for en gangs skyld: Believe the hype!

Låter:

History Song
80's Life
Northern Whale (manu)
Kingdom Of Doom
Herculean - singel
Behind The Sun
The Bunting Song
Nature Springs
A Soldier's Tale
Three Changes
Green Fields
The Good, The Bad & The Queen