Ønsker å skremme foreldre til fornuft

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med skremmende og absurde bilder forsøker den finske kampanjen Fragile Childhood å få foreldre til å ta stilling til egen alkoholbruk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Bare av og til

Av-og-til er en norsk organisasjon som jobber for «godt alkovett i hverdagen».

– Vi jobber ikke for at man skal slutte å drikke alkohol, men for å redusere alkoholbruken der det kan være farlig eller gå ut over andre. Derfor fokuserer vi vårt arbeid på situasjoner hvor alkohol utgjør en særlig risiko. Når voksne er sammen med barn og unge bør de tenke seg ekstra godt om, sier daglig leder Kari Randen til ABC Nyheter.

Hun har også sett filmene til den finske Fragile Childhood-kampanjen.

– Det er bra at monsterfilmen skaper debatt om alkoholforbruk i samvær med barn, også i Norge. Virkemidlene i denne filmen er nok litt kraftigere enn vi ville brukt. AV-OG-TIL er opptatt av å snakke til «normaldrikkere» og foreldre flest og få dem til å tenke over alkoholbruken sin sammen med barn eller unge. De aller fleste foreldre ønsker det beste for barna sine, og det er nok et fåtall som vil identifisere seg med disse monstrene. Likevel setter filmen fokus på noe viktig, at voksnes alkoholbruk kan oppleves skremmende eller utrygt for barn.

Av-og-til bruker også filmer i sin kommunikasjon.

– I vår julekampanje har vi en film hvor vi har valgt å fokusere på viktigheten av å gi barn gode juleminner.

– Filmen skal minne dagens foreldre på hvordan det er å være barn og få dem til å tenke tilbake på hvor viktig julaften er for de som er små. Filmen ble vist over 240 000 ganger på Facebook i fjor og svært mye delt. Dette sier oss at folk flest er opptatt av alkovett når de er sammen med barn

Hvis du er barn og har foreldre som drikker for mye kan du ringe Alarmtelefonen for Barn og Unge, en gratis nødtelefon med nummer 116 111. Det finnes også mange andre tilbud til barn og unge som er i denne situasjonen. For eksempel kan man kontakte organisasjonen Barn av rusmisbrukere.

Daglig leder i Av-og-til Kari Randen. Foto: Av-og-tilDaglig leder i Av-og-til Kari Randen. Foto: Av-og-til

– Vi ønsker at alle voksne skal ta seg tid til å reflektere over konsekvensene av alkoholkonsum i deres hjem. Vi sier ikke til noen at de ikke skal drikke. Det viktige er at hjemmet forblir et varm og trygt miljø for barna, skriver prosjektkoordinator Janne Takala i finske Fragile Childhood i en e-post til ABC Nyheter.

Fragile Childhood-kampanjene ble startet ved A-Clinic-stiftelsen i Finland i 1986. A-Clinic er en ikke-statlig organisasjon som tilbyr behandling og rehabilitering for rusmiddelavhengige, driver programmer for å avverge stoffmisbruk og tilbyr rådgivningstjenester for å bidra til å redusere rusmisbruk og andre psykososiale problemer.

– Videre arbeider vi for å bedre forholdene for rusmisbrukere og deres familier i det finske samfunnet, sier Takala.

Voksne som monstre

For å nå ut i offentligheten med sin informasjon har Fragile Childhood blant annet produsert korte filmer som legges på YouTube. Noen av disse har fått stor oppmerksomhet, også internasjonalt. «Monsters» fra 2012 benytter seg av en skrekkfilmtematikk der voksne fremstilles som skumle monstre, for å illustrere hvordan barn kan oppleve det når foreldre drikker. Filmen har blitt vist 4,8 millioner ganger på YouTube, og vant i fjor en rekke priser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Filmen «Monsters» var hovedsakelig basert på det barn skrev til oss etter en tidligere filmkampanje, «Voice For A Child». Hovedideen var å lage en fremstilling av det faktum at barn foretrekker å se sine foreldre oppføre seg vanlig og som seg selv. Når foreldre er beruset kan det føre til angst, frykt og skam for barnet. Filmen er en fremstilling av hva barna selv fortalte oss, sier Takala.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig understreker han at kampanjen ikke handler om å lage regler eller klare anbefalinger til de voksne.

– Vi voksne er alle forskjellige, om vi er edru eller ei, og alle barn og familier er unike. Det finnes ingen universelle regler for hvordan man skal oppføre seg. Men foreldres alkoholkonsum kan forårsake problemer for barna, og vi mener alle voksne må ta tilstrekkelig ansvar for å tenke gjennom hvordan ting er i deres familie, sier Takala.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Drikker du foran barna?

Provoserer til debatt

I september i år la kampanjen ut en ny film, «The Orphanage» (barnehjemmet på norsk).

– I den nye filmen forsøkte vi å oppfordre til en mer positiv debatt. Alle vet at barn ikke kan velge sine foreldre. Så hva bør foreldrene ta med i betraktningen for å sikre barnas rettigheter, sikkerhet og velferd? Alle filmene har som grunntanke å fremprovosere debatt, og oppfordre folk til å dele sitt syn på disse spørsmålene.

Se filmen her: (Artikkelen fortsetter under videoen)



– Vi ønsker å få voksne til å lære hverandre om hvordan vi kan sikre at barnas behov møtes. For at folk skal dele våre filmer må de være overraskende, vellaget og de må fortelle om virkelige erfaringer folk kan kjenne igjen, sier Takala.

Også større medier som CNN, BBC, Euronews, LA Times, Huffington Post og en rekke finske medier har skrevet om kampanjen på bakgrunn av disse filmene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Populariteten til disse filmene har vært overveldende med tanke på hva de har kostet å lage. Jeg tror vi nærmer oss seks millioner visninger til sammen. Vi er glade for å ha stimulert til gode debatter i sosiale og tradisjonelle medier. Den største gruppen som gir tilbakemelding er de som sympatiserer med barn i vanskelige familier, voksne som vokste opp med alkoholikere og andre som rett og slett blir imponert av filmene i seg selv. Man finner disse samtalene forskjellige steder på internett, men et sted man kan lete er vår Facebook-side «Speak Out Anonymously», sier Takala.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mediedekningen lar oss gå dypere inn i problemstillingene. Så videoene er kun et utgangspunkt. Det viktigste ved kampanjene oppstår når folk selv deler og diskuterer, samt dekningen i tradisjonelle medier.

Besøk Fragile Childhoods YouTube-kanal for å se flere av opplysningsfilmene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik skader alkoholen deg

90.000 norske barn

Fragile Childhood ønsker å nå sivilsamfunnet, barn med behov for støtte og terapi, samt de som arbeider med barn.

– Et av de viktigste eksemplene på dette er nettjenesten Shadowworld, som har unge mennesker som målgruppe, sier Takala.

I en undersøkelse Fragile Childhood gjennomførte i Finland i 2011 blant barn og unge i alderen 12-18 år fant man at to prosent av barna var plaget av at foreldrene drakk hele tiden, mens 24 prosent oppga at de «noen ganger» opplevde problemer knyttet til dette. Selv de som ikke oppga at de var skadelidende som følge av foreldrenes alkoholbruk rapporterte om enkelte negative erfaringer, for eksempel sa en av tre barn at de av og til hadde opplevd skamfølelse fordi en av foreldrene var beruset.

– Enkelte studier viser at disse tallene har økt noe, hvilket ikke er overraskende siden voksne drikker mer. Likevel føler jeg også at det er fremskritt. Yngre mennesker virker mer siviliserte i sine drikkevaner. At alkoholkonsum blant foreldre får mer omtale i media og diskuteres mer i det offentlige rom kan ha gjort det mer akseptert og mindre stigmatiserende for barn å be om hjelp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Folkehelseinstituttet anslår at over 90.000 barn under 18 år i Norge vokser opp med minst én forelder som har alkoholproblemer, men det antas at det er store mørketall. En undersøkelse foretatt av organisasjonen Av-og-til viser at ti prosent av norske barn i alderen 8-19 år har ønsket at foreldrene drakk mindre alkohol.

Mer informasjon om alkoholbruk rundt barn og unge på norsk finner du her.