Bileiere kan bli livsvarige gjeldsslaver

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vel 137.000 motorvogner manglet ved utgangen av mai i år lovpålagt ansvarsforsikring

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Uforsikrede motorvogner var i 2010 involvert i 407 trafikkulykker, og erstatningen for de uforsikrede ble 12 millioner kroner.

Trafikkforsikringsforeningen (TFF) – et organ for forsikringsselskapene innenfor Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) – går konsekvent til eiere og brukere av uforsikrede motorvogner og forlanger regress når det er aktuelt. I fjor ble det drevet inn 5 millioner kroner ved regress. Dette tilsvarer 40 prosent av utbetalingene for året totalt sett, sier kommunikasjonsdirektør Leif Osland i FNO til NTB.

Les: If ga 5.000 feilaktig varsel om avskilting

Uten forsikring

Vel 137.000 motorvogner manglet ved utgangen av mai i år lovpålagt ansvarsforsikring. Dette er en økning på vel 5.000 siste år, ifølge tall som FNO har innhentet fra Vegdirektoratet.

De 137.000 utgjør 3,9 prosent av landets 3,5 millioner registrerte motorkjøretøyer. Nær halvparten av dette er personbiler, 17 prosent er mopeder, mens 14 prosent er vare-, kombi- eller lastebiler. 6 prosent er motorsykler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Biltest: Kamuflert superbil

– Eiere og førere som vet at kjøretøyet de bruker ikke er forsikret får heller ingen erstatning dersom de selv blir påført personskade. Flere rettsavgjørelser viser at føreren i slike tilfeller ikke får utbetalt erstatning for egne skader. De taper dermed store summer. Mange av skadene gjelder mopedførere, sier Osland.

Ny kontrollteknologi

Finansnæringen har ifølge Osland forventninger til at økt bruk av ny teknologi vil innebære mer effektive og målrettede kontroller fra Statens vegvesens side.

Biltest: Luksusbil med småbilforbruk

– Det nye kontrollsystemet er mobilt og kan installeres i hvilket som helst av veivesenets kjøretøyer. Kameraer leser registreringsnummeret til alle som kjører forbi og sammenligner det med en liste i motorvognregisteret over kjøretøyer som er begjært avskiltet. Ved uregelmessighet vil en melding gå til mannskapet på kontrollstedet som vil vinke inn kjøretøyet. Viser det seg at kjøretøyet har et bruksforbud, blir det ifølge veivesenetbli avskiltet på stedet, sier kommunikasjonsdirektør Leif Osland i FNO til NTB.

Les flere økonomisaker