Biodrivstoff blir i det blå

Avgifts-prinsipper: Sigbjørn Johnsen og Jens Stoltenberg droppet prinsipper for avgift på biodrivstoff i dag. Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix
Avgifts-prinsipper: Sigbjørn Johnsen og Jens Stoltenberg droppet prinsipper for avgift på biodrivstoff i dag. Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Intens motstand fra Sp og SV hindret økt avgift på biodrivstoff denne gangen. Men Sigbjørn Johnsens varsel om prinsippavklaring i dag, blir brutt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Nyheter: Investorer som tenker å kaste på bølgen for angivelig mer klimavennlig drivstoff, må fortsatt tenke seg om to ganger.

Det trass i at regjeringen, som meldt i ABC Nyheter i går, unnlater å øke avgiftene på biodrivstoff i statsbudsjettet for 2011.

I fjor varslet finansminister Sigbjørn Johnsen at avgiften på biodiesel skulle dobles i 2011, og ny avgift på bioetanol var ventet.

- Kan komme avgifter

Men avgifts-smell kan komme før du aner det:

- Dette gjelder bare årets budsjett. Vi har tidligere varslet en helhetlig gjennomgang av prinsippene for biodrivstoff, sier Arbeiderpartiets nestleder Helga Pedersen til ABC Nyheter.

- Da er det åpning for å komme tilbake til avgifter på biodrivstoff, sier hun.

Dropper løfte om gjennomgang

I mai krevde Høyres Bjørn Lødemel en prinsipiell avklaring slik at produsentene kunne vite hvilke rammevilkår de har å vente seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da lovet finansminister Sigbjørn Johnsen skriftlig at prinsippene som skal gjelde drivstoffavgiftene, vil bli gjennomgått i Statsbudsjettet for 2011.

Men det blir de ikke.

I skatte- og avgiftsproposisjonen regjeringen la fram i formiddag, heter det at en slik gjennomgang skal komme i en uviss framtid, i framtidige statsbudsjetter.

Heftig strid

Innføringen av veibruksavgift på biodiesel i fjor antente en heftig intern regjeringsstrid.

Senterpartiet og SV var rasende på Arbeiderpartiet fordi dette rammet bruken av ikke-fossilt drivstoff.

Med finansminister Sigbjørn Johnsen i spissen slo Ap derimot fast at også elbiler og biler som kjører på biodrivstoff, må betale for veibruk, økt risiko for ulykker og andre kostnader.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessuten - hvis tilstrekkelige mange gikk over til biodrivstopp eller elektriske biler, ville staten tape for mye inntekter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Senterpartiets Per Olaf Lundteigen var blant dem som polemiserte så hardt offentlig mot regjeringens syn, at det skal ha ført til oppvask på statsministerens kontor.

Solheim for avgift - på sikt

De interne uenighetene er fortsatt så store at det ikke ble mulig for regjeringen å legge fram en prinsipiell gjennomgang som lovet i dag.

- Hva syns du om at investorene fortsatt må leve i usikkerhet om biodrivstoff, miljøvernminister Erik Solheim?

- Vi burde gjøre som Danmark kom med i sin klimautredning forrige uke. De gjør klart at det først skal være avgiftsfritak for elbiler, men at de skal betale full skatt når det blir 100.000 elbiler, sier Solheim og forklarer:

- Vi må ha introduksjonsordninger for å få mer miljøvennlige alternaiver i gang. Men når disse bilene når masseomfang, må de betale full avgift. Dette gir forutsigbarhet, sier Solheim til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

KrF-håp for Østfold

Kristelig Folkepartis miljøpolitiker Line Henriette Hjemdal er glad regjeringen ikke øker avgiftene i år, men er urolig for framtida:

- Jeg håper dette er uttrykk for at de innser hvilken motstand innføringen av motorvognavgift i fjor, utløste, sier hun.

- Østfold produserer mye biodrivstoff. Biodieselfabrikken Uniol i Fredrikstad ble nedlagt på grunn av avgiften som ble innført i fjor. Nå produserer vi mye etanol av trevirke på Borregaard. Det er viktig at regjeringen signaliserer at de ønsker lave avgifter på denne typen drivstoff, sier østfoldrepresentanten Hjemdal.