Ibsen settes opp på Twitter

Slik ser twitter-feeden til «De unges forbund» ut. De som sender meldinger til karakterene blir automatisk også en del av stykket.
Slik ser twitter-feeden til «De unges forbund» ut. De som sender meldinger til karakterene blir automatisk også en del av stykket.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle kan være med når Henrik Ibsens teaterstykke «De unges forbund» spilles på Twitter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta

Twitter

Twitter er et amerikansk gratis nettsamfunn og en mikrobloggingtjeneste som lar brukerne sende og lese andre brukeres oppdateringer (på engelsk kalt tweets), som er tekstbaserte meldinger bestående av inntil 140 tegn.

Oppdateringene vises på brukerens profilside og mottas av andre brukere som har valgt å abonnere på nettopp denne brukerens meldinger.

Ordet twitter betyr kvitring, som i fuglekvitring.

Porsgrunn Internasjonale Tetaterfestival (PIT) er en av Norges ledende teaterfestivaler, og arrangeres hvert år i juni av Grenland Friteater.

(Kilde: Wikipedia)

De unges Forbund

De unges forbund, lystspill i fem akter av Henrik Ibsen, utkom 1869 og var Ibsens første realistiske nåtidsskuespill, en satire over tidens politiske forhold.

Hovedpersonen, sakfører Stensgård, har lånt trekk fra flere av tidens liberale politikere, bl.a. Bjørnson, Johan Sverdrup og Ole Richter; bondetingmannen Lundestad har trekk fra Ole Gabriel Ueland osv.

Urpremiere på Christiania Theater 18. oktober 1869, kort etter oppført i Stockholm og København.

(Kilde: Store Norske Leksikon)

OSLO (ABC Nyheter): Et drama utspiller seg i disse dager på Twitter, og det er ikke et hvilket som helst drama. Monsen , Bratsberg og Steensgaard fører en intens diskusjon om byutviklingen i Porsgrunn.

Den unge aktivisten Steensgaard er provosert over at store visjoner munner ut i ingenting.

Han er også forelsket i Monsens datter Ragna som nylig kom tilbake fra en tur til den oljeulykkerammede Mexico-kysten. Men når Bratsbergs trendfikserte datter Thora begynner like Steensgaard blir relasjonene mer kompliserte.

Slik spiller handlingen i «De unges forbund» seg ut i 2010 versjon på Twitter.

- Et revolusjonerende stykke

Det begynte 4. juni, og det slutter når Porsgrunns Internasjonale Teaterfestival avslutter ved enden av denne uken.

Stykket kan følges løpende på Twitter ved å følge hovedkarakterene der, eller man kan få en total oversikt på prosjektets egen nettside.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er porsgrunnsbaserte Mario Michilli og Tom Løberg som i samarbeid med Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival står bak prosjektet. De forteller at de helt bevisst har valgt et Ibsen-stykke som få kjenner til.

Tom Løberg er instruktør for «De unges forbund».(Foto: Privat)Tom Løberg er instruktør for «De unges forbund».(Foto: Privat)

- Det ga oss en fordel fordi vi ikke ble så låst i utformingen som vi ville blitt dersom vi satt opp «Et dukkehjem». Nå kunne vi løsrive oss fra teateret og få det til å fungere som teater på nett. «De unges forbund» var et revolusjonerende stykke da det kom fordi det brøt med det scenespråket man brukte på den tiden det kom. For oss var det morsomt, fordi da måtte vi fremføre Ibsen slik disse karakterene ville snakket og skrevet hvis på Twitter i dag. Fordi det er en satire passer det til Twitter der folk er muntlige, og gjerne har en snert på meldingene de kommer med. Vi forenkler, spisser, bruker sjargong og legger ut linker til youtube og myspace, forklarer instruktør Tom Løberg til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik fungerer det

Skuespillerne vet ikke hvem de andre skuespillerne er. Løberg forteller via e-post hva som har skjedd og hvordan karakterene skal forholde seg til hverandre. Deretter improviseres det på Twitter med utgangspunkt i dette.

- Utover det er de frie til å forme karakterene som de vil. Et viktig poeng er at skuespillerne ikke vet hvem de andre er. Det er viktig at de kan få være helt frie i forhold til rollene de spiller og at de skal kunne leke med karakterene uten å bry seg. Det er en frihet man ikke har på et vanlig teater der skuespillerne jobber veldig tett på hverandre gjennom lang tid, sier Løberg.

Gateteater på nett

Mario Michilli har vært ansvarlig for de tekniske løsningene og var den som kom til Løberg med ideen til oppsetningen.

Mario Michelli er teknisk tilrettelegger og konseptmaker bak «De unges forbund» (Foto:Privat)Mario Michelli er teknisk tilrettelegger og konseptmaker bak «De unges forbund» (Foto:Privat)

Artikkelen fortsetter under annonsen

- For meg er dette en videreutvikling av gateteateret. Vi bruker Ibsens fortelling til å lage noe som både er lokalt og samtidsrettet. For meg gjør konteksten det mer interessant. De begrensningene som ligger i Twitter gjør at reglene i spillet nesten er skrevet av plattformen. Her er det for eksempel en begrensning på 140 tegn per replikk. I motsetning til for eksempel Facebook flommes ikke Twitter over av spill og slike ting.

I dialog med «Romeo og Julie»

En lignende oppsetning er blitt gjort av velrenommerte Royal Shakespeare Company i England. Tidligere i år lanserte de oppsetningen «Such tweet sorrow»,en Twitter-dramatisering av «Romeo og Julie».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Michelli forteller at ideen med «De unges forbund» kom før de fikk høre om «Such Tweet Sorrow», men at de i bearbeidingen av konseptet har sett til Royal Shakespeare Company.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er en idémessig dialog mellom de to oppsetningene. Poenget for meg er å bruke plattformen, leke med den og eksperimentere. Om det er første gang eller ikke er ikke interessant. Det er det vi gjør som er spennende, sier han.

Sabotasje er ok

At fortellingen er knyttet til lokalpolitiske forhold i Porsgrunn gjør det mulig å diskutere med hovedpersonene i «De unges forbund» på et reelt politisk plan.

- Vi har lagt handlingen rundt byutvikling i Porsgrunn så folk kan engasjere seg og komme med egne kommentarer. Vi vil at folk skal blande seg og spille med karakterene. Når teater og virkelighet blander seg med hverandre, brytes sperrer og grenser ned, sier Løberg.

- Vi har konstruert websiden slik at alle kommentarer til karakterene også kommer inn i skuespillet. Jeg tror at det er ganske unikt. Det er et slags opptak, forklarer Michilli.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han er ikke redd for at noen skal forsøke å sabotere oppsetningen.

- Jeg ville like det faktisk, dersom det får skuespillerne til å reagere. Vi vil at folk skal blande seg inn. For meg er spørsmålet: Vi har denne plattformen. Hva kan vi gjøre med den? Det er det det handler om. Du har det samme med gateteater, folk kommer og ødelegger, men det er ikke verdens undergang. Dette er et slags mentalt rom, sier han.