EUs klimapolitikk:El-tog må betale, diesel går fri

Et diesel-lok i Portugal slipper å betale for klimakvoter. Det må et el-lok i Finland. Foto: Creative Commons/Victor Brito
og Lhoon
Et diesel-lok i Portugal slipper å betale for klimakvoter. Det må et el-lok i Finland. Foto: Creative Commons/Victor Brito og Lhoon
Artikkelen fortsetter under annonsen

God dag, EU: Strøm til el-lokomotiver må betale for klimakvoter. Diesel til diesel-lok slipper.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): Betaling for klimakvoter - rett til å slippe ut klimaforurensning - er det som skal gjøre vei i vellinga for utslippsreduksjoner i både EU og Norge.

Men systemet virker ikke alltid like genialt:

I EU må jernbaneselskapene betale for klimakvoter til strøm som driver elektriske tog.

Men diesel til diesellokomotiver er ikke med i EUs klimakvoteregime og slipper å betale for kvoter.

I Norge oppveies det ved at diesel får CO2-avgift. Men slike dieselavgifter finnes ikke på EU-nivå.

Ren og skitten strøm

Det pussige utslaget av klimapolitikk skyldes at kun faste installasjoner er underlagt EUs kvoteregime. Diesel-forbrenning i transport er ikke en fast installasjon.

Derimot er kraftverk det. Og mye strøm produseres i kull- og gasskraftverk i vår nabo-union.

Samme kvotesystem gjelder i Norge, fordi regjering og Storting har valgt å tilslutte seg EUs klimakvoteordning. Men her til lands produseres nesten bare fossil-fri kraft.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Unntaket er gasskraftverket på Kårstø. Og det får jo gratis klimakvoter for over 200 millioner kroner av miljøvernminister Erik Solheim (SV) og hans regjeringskolleger.

Les i ABC Nyheter: Solheim får lov å subsidiere Kårstø-gasskraft.

Miljøkritikk i Europa

Misforholdet mellom elektriske og dieseldrevne tog ble tatt opp på en konferanse i regi av den europeiske organisasjonen Transport & Environment 18. mars.

Her sa Veronica Manfredi fra kabinettet til EUs transportkommissær Siim Kallas at han ønsker å innføre prinsippet om at de eksterne miljkøkostnadene må bakes inn for alle transportformer.

For jernbanens del åpnes det for prising under direktiv 2001/14/EF, melder transport- og energirådgiver Jonas M. Helseth ved den norske EU-delegasjonen, fra møtet.

Da el-forbruk for elektrifisert jernbane per i dag er underlagt EUs kvotehandel (ETS), mens diesel for mindre miljøvennlige diesellokomotiver ikke er det, ønsker Kommisjonen å ta grep her.

Les alt om klima-striden i ABC Nyheter.