Her gjør mange feil – uten å vite det
Dette kan bli følgende av om du kjører med dekkene feil vei.
Mange bilister kjører med dekkene feil vei. Helt ubevisst, selvfølgelig.
Noe som i sin tur kan være direkte trafikkfarlig da det reduserer dekkenes gripe- og dreneringsegenskaper betydelig. I tillegg gir det økt dekkstøy og mindre komfort.
Mange bildekk har piler preget inn i gummien som viser hvilken vei de skal monteres. Men de kan være fort gjort å overse, dermed at dekkene blir feilmontert.
Smart å sjekke dette opp
Så sjekk dette nøye neste gang du skal skifte dekk, eller får skiftet dekk av noen andre. Selv de beste kan gjøre feil her.
Hjul som er feilmontert mister evnen til å drenere slaps og snø fra dekkbanen og ut til kantene. Faren for dårligere veigrep og vannplaning øker da naturlig nok, fordi dekkmønsteret er laget for å drenere vannet unna.
Disse pilene er vanligere på vinterdekk enn sommerdekk. Og du må se godt etter for å få øye dem. Andre typer retningsbestemte dekk har ikke piler, men er merket med påskriften «This side out» eller «Outside».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Hvor oppmerksomme er barn i trafikken?
Bileiers ansvar
Slike dekk har et asymmetrisk mønster og må monteres riktig vei på felgen. Er det først gjort, så blir det ikke feil. Men det er uansett smart å sjekke opp, når vi om kort tid går inn i en ny hjulskift-periode.
Det er sjåførens ansvar at hjulene riktig montert, og at hjulmutterne / bolter etterstrammes etter noen kjørte mil. Det er veldig fort gjort og er en billig forsikring.
Les også: Færre døde i norsk vintertrafikk
Bytt parallelt
Dekkene som driver bilen slites normalt mest. For å slite dekkene jevnt, bør de derfor bytte plass hver sesong.
Et gammelt tips er at man skal skifte diagonalt, venstre foran med høyre bak, og motsatt. Den regelen gjelder ikke for dekk med rotasjonsretning.
På dekk med bestemt rotasjonsretning, må dekkene parallellbyttes, ikke kryssbyttes. Venstre hjul foran skal altså byttes med venstre hjul bak.
Les også:
BMW og Mercedes til bunns i ny Forbrukerrådet-test
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no