Nå er denne 1987 Pontiac Firebird Trans-Am GTA veteran

Ikke alle ikoniske 80-talls sportsbiler er så rimelige som dette. Faksimile: Finn.no
Ikke alle ikoniske 80-talls sportsbiler er så rimelige som dette. Faksimile: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Herlig spesialmodell fra 80-tallet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

1987 går ikke inn i historien som det største året for amerikansk bilindustri, men butikken gikk fint for GM, Ford og Chrysler. Ford var det mest lønnsomme selskapet i hele verden (de to mest solgte personbilene i USA var Ford Escort og Ford Taurus), og de kjøpte like godt opp britiske Aston Martin, mens Chrysler kjøpte opp både AMC og Lamborghini.

Hos GM som var verdens største bilprodusent, skjedde det imidlertid ikke like mye spennende. Nyheter som Buick Reatta, Chevrolet Beretta/Corsica, Pontiac Grand Prix, Oldsmobile Cutlass Supreme og Buick Regal dukket opp i løpet av 1987, og vakte liten begeistring. Men på allerede eksisterende plattformer kom det to spennende entusiastbiler, Buick GNX og Pontiac Firebird Trans-Am GTA.

Buick GNX (på den gamle Regal-plattformen) med turbomatet 3,8-liters V6 ble øyeblikkelig et samlerobjekt, på grunn av sin voldsomme akselerasjon. Med en 0-96 mph tid på 4,7 sekunder, var det kun Ferrari F40 som matchet en GNX i lyskryssdueller i 1987, av nye biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men har du lyst på en GNX, må du regne med å grave dypt i lommeboken. Kun 547 biler ble laget, og prisen ligger på rundt én million kroner i USA.

(Saken fortsetter under)

Bilen har originale hjul, både dekk og felger er som det skal være på en GTA. Foto: Finn.no
Bilen har originale hjul, både dekk og felger er som det skal være på en GTA. Foto: Finn.no

Ekstra aktuell for Norge

Da er det langt rimeligere å gå for toppmodellen i Firebird-universet i 1987: GTA. En bil som det finnes mange av i Norge, men som nå er ekstra aktuell for import med tanke på 30-års regelen som organisasjonen AMCAR fikk gjennomslag for på åttitallet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det betyr som kjent at man kan importere en veteranbil uten at det kommer ekstra avgifter inn i bildet, men man kan jo også gjøre det enda enklere, ved å kjøpe en bil som allerede befinner seg i Norge.

Les også: Her kan du gjøre et bruktbil-kupp

(Saken fortsetter under)

GTA fikk stilige sportsstoler. Foto: Finn.no
GTA fikk stilige sportsstoler. Foto: Finn.no

Et godt eksempel på det siste er denne 1987 Trans-Am GTA som står i Sandnes. Selger opplyser at bilen er en veldig fin originalbil med lav kilometerstand (108.000 km). Den ble importert i 2016, og alt er betalt og godkjent, slik at man bare trenger å hente ut skilter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det må jo være en perfekt gave til seg selv med tanke på å nyte sommeren 2017. Prisen på 150.000 kroner virker det også liten grunn til å klage over, hvis alt er på stell.

Tredje generasjon Firebird

Pontiac Firebird kom som en konkurrent til Ford Mustang til modellåret 1967, og i 1969 kom toppmodellen Trans-Am. Den forble kongen på haugen i årene som fulgte, og da tredje generasjon Firebird kom til modellåret 1982, var det fortsatt Trans-Am som var den seriøse kjøremaskinen med stivest understell og kraftigst motor.

Men kraftigst motor betydde ikke stort i 1982. 165 hk fra toppmodellen var ikke akkurat all verden, men utover 80-tallet økte effekten jevnt og trutt.

Les også: Herlig bil – men kan også bli et økonomisk mareritt

(Saken fortsetter under)

Baklys med mørke glass og en aerodynamisk vinge hørte med på GTA. Foto: Finn.no
Baklys med mørke glass og en aerodynamisk vinge hørte med på GTA. Foto: Finn.no

GTA ser dagens lys

Til modellåret 1987 bestemte Pontiac seg for å lage en ny toppmodell. Resultatet ble Pontiac Firebird Trans-Am GTA. GTA stod for Gran Turismo Americano, og var en høyst seriøs sportsbil. Den såkalte WS6 Handling Package var standard, med stivere og tykkere stabstag, andre dempere, kvikkere styring og fetere 16-toms hjul enn standard.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saker fortsetter under)

Herlig åttitalls instrumentpanel. Legg merke til det originale GTA-emblemet på rattet. Foto: Finn.no
Herlig åttitalls instrumentpanel. Legg merke til det originale GTA-emblemet på rattet. Foto: Finn.no

Alt dette gjorde bilen til en seriøs kjøremaskin på bane, men enda viktigere var det at bilen fikk 5,7-liters (350 kubikktommer) TPI motoren med innsprøytning som man fant i Corvette (men Corvette var fortsatt øverst på rangstigen med alutopper). Med 350-motoren på 225 hk ble det fart på sakene, og GTA var noe av det grommeste du kunne kjøpe på et noenlunde normalt budsjett i 1987. TH-700R4 automatkassen var standard i bilen, og det samme var nydesignete seter.

Les også: Dette er faktisk påbudt i bilen din

Den råeste med V6

GTA fortsatte i produksjon fram til 1992, og 1989 er det mest interessante året. Da laget Pontiac en 20th Anniversary Trans-Am som Pace Car til Indianapolis 500, basert på Trans-Am GTA. Under panseret fikk gatebilversjonene av Pace Car-modellen den tidligere nevnte 3,8-liters V6 turbomotoren som gjorde Buick GNX legendarisk, og da ble det virkelig fart i sakene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her kan du se annonsen for bilen

Med 250 hk innabords gikk 0-96 mph unna på 4,6 sekunder da Car and Driver testet bilen, men de mente at den oppgitte effekten var høyst beskjedent oppgitt. 300 hk var nok mer riktig, og kun 1555 biler ble bygget av 1989 20th Anniversary TTA (Turbo Trans-Am).

Har du lyst på en sånn må du nok regne med en god del høyere pris enn 1987 GTA-modellen på Finn.

Les også:

Dette skal gjøre det tryggere å kjøre

Se hvem som skal fronte heftig elbilsatsing

Dette blir en historisk SUV-satsning

Nå skal bilen varsle om hull i veien

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no