Maserati Levante sørger for vinterferie på første klasse

Artikkelen fortsetter under annonsen

Maserati Levante tilbyr vinterferie på første klasse, og vil øke salget betraktelig for merket, også i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg gir full gass bak rattet i en Maserati Levante ned den lille strekken. Snøspruten står ut bak alle fire hjulene, 430 hestekrefter jobber på spreng.

Jeg nærmer meg den bratte nedoverbakken, og står på bremsene. ABS-en hamrer som en smed oppgiret på Red Bull med noget attåt. Akkurat idet nedfarten begynner, slipper jeg bremsen, og lar bilen kjøre med hjulene rullende fritt ned bakken.

Så ny strekke og full gass, før en rundkjøring åpenbarer seg. Der er det bare å gi jernet mens man prøver å få hekken ut i en penest mulig sladd. Så en lang strekke, hvor man får gire raskest mulig med hendlene bak rattet. Ny rundkjøring, denne gang litt dårligere egnet for sladding, men det er bare å prøve som best man kan.

Ut av den, og en krapp sving til høyre, før en bratt oppoverbakke åpenbarer seg. Nå jobber virkelig firehjulstrekksystemet for fulle mugger, og idet vi kommer til toppen, er det en krapp høyre, før en ny strekke med to ekle humper. Deretter en hårnålssving til venstre, og opp en liten bakke, før man svinger til høyre, kort strekk, sladd inn til venstre og full guffe ut strekken. Der! En runde unnagjort i Maseratis kompakte men morsomme testløype i de italienske alper.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Det er mange tunneler når man nærmer seg Alpene, en god grunn til å åpne vinduene litt for å høre på godlyden.
Det er mange tunneler når man nærmer seg Alpene, en god grunn til å åpne vinduene litt for å høre på godlyden.

Emosjonelle navn

Men hva gjør jeg her? Hvorfor kjører jeg en Maserati Levante? Er det en sosse-SUV med kun et pent ytre, eller er den en seriøs kjøremaskin som passer til røffe norske vinterforhold? Og hva er egentlig så spesielt med Maserati?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg skal prøve å svare på alt, men det siste spørsmålet er kanskje lettest å svare på. Når det gjelder emosjonelle navn fra bilhistorien, er det nemlig få som overgår Maserati. Juan-Manuel Fangio, tidenes kanskje beste Formel 1-fører, vant sin femte og siste tittel i en Maserati 250F i 1957, og han ble også verdensmester for Maserati (og Mercedes-Benz, etter at han vant to løp for Maserati, for så å skifte til Mercedes-teamet i Frankrike GP) i 1954.

Les også: Italiensk luksus-SUV snart utsolgt i Norge

Så har vi Wilbur Shaw, som vant Indianapolis 500 to år på rad (1939-1940) om bord en Maserati 8CTF. I tillegg kommer alle de fantastiske bilene fra merket, hovedsakelig sportsbiler og GT-maskiner, fra 50 til slutten av 70-tallet, men også en del firedørs luksusbiler kjent gjennom Quattroporte-serien, som så dagens lys i 1963.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Maserati var alltid et merke for de velstående, og for de som søkte litt ekstra europeisk eleganse, krydret med solide prestasjonstall. Personlig liker jeg det aller meste fra merket, inkludert Maserati Biturbo og Chrysler TC by Maserati, men for folk flest falt stjerneglansen litt i løpet av 80 og 90-tallet, før merket de siste årene har fått en superlekker kolleksjon i form av dagens modellprogram som består av Ghibli, Quattroporte, GranTurismo, GranCabrio og Levante. Sistnevnte er av flere grunner den mest interessante for nordmenn som ønsker seg en litt mer delikat SUV enn den naboen har.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Maserati har alltid vært flinke på interiør.
Maserati har alltid vært flinke på interiør.

SUV vil øke salget betraktelig

Dessuten vet Maserati at den viktigste bilmodellen en luksusbilprodusent kan ha i sin portefølje er en SUV. For SUV utgjør 50 prosent av salget for luksusbiler, og når Maserati også har GT-biler, sportsbiler og firedørs-biler i programmet, er man inne i 100 prosent av luksusbilmarkedet. Noen vil kanskje kalle Maserati et sportsbilmerke, selv sier de at de ikke har vært det siden 1963, da den første Quattroporte kom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En bra satsing fra eierne i Fiat/Chrysler-konsernet, kombinert med et stadig større og mer variert program, har gjort at Maserati har hatt en fin økning i salget de siste årene. I Europa solgte man 8.300 biler i 2016, opp fra 6.400 i 2015. I Norge ble det i 2016 solgt elleve Maseratier, men tallene for 2017 vil vise en enorm oppgang i prosent, noe som hovedsakelig skyldes Levante.

Maserati-ansvarlig Petter Opsahl hos Autoxo Sport i Oslo, kan fortelle at man så langt har 38 stykk Levante bekreftet til Norge i 2017, men at de jobber med fabrikken for å få flere. Totalt forventer man å selge 48 nye Maserati i Norge dette året.

Les også: Dette er som et lekeland for voksne

(Saken fortsetter under)

Når snøen laver ned, er det bare å finne fram Maseratien.
Når snøen laver ned, er det bare å finne fram Maseratien.

Ikke så dyr?

Fremtiden ser altså lys ut for merket, og hovedgrunnen til det er Levante. Men hvordan er den som SUV? Er den bare nydelig å se på, og ikke brukbar når den norske vinteren virkelig setter inn? For å finne ut litt mer om det, tok jeg turen til alpebyen Courmayeur under Mont Blanc på den italienske siden, hvor Maserati har en samarbeidsavtale med byen. Vinterstedet er en fin by for å vise fram bilene, som Maserati markedsfører under slagordet «Affordable Exclusivity», altså eksklusivitet som du kanskje har råd til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med det menes at Maserati er et langt mer eksklusivt merke enn f.eks sine tyske konkurrenter, men samtidig er også innstegsprisen rimeligere enn folk flest kanskje tror. For Levante sin del betyr det en startpris på 1.249.000 krroner for V6 diesel på 275 hk, og 1.595.000 kroner for 430-hesters bensin.

Les også: Topp 10: Bilmerkene vi googlet mest i 2016

(Saken fortsetter under)

Til venstre: Tidligere stjerne i Rally-VM: Alex Fiorio. Til høyre: Nordmann på tur.
Til venstre: Tidligere stjerne i Rally-VM: Alex Fiorio. Til høyre: Nordmann på tur.

Men det er det vel verdt, ifølge Petter Opsahl fra Autoxo:

– Særegenheten til Maserati er designet på bilene. I tillegg har man kjøreegenskapene som jeg synes overgår alle andre SUV-er. Også må vi ikke glemme lyden. Lyden i en Maserati er utsøkt. Det er verdt å prøve Maserati hvis man skal ha ny bil og ønsker seg noe annet. Bilene er meget bra nå og i tillegg har de beholdt den X-faktoren jeg synes blir viktigere og viktigere i et ellers tett og pakket segment, forteller en entusiastisk Maserati-mann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mektige Matterhorn borte i skyene

Med Courmayeur som utgangspunkt går turen nordover og mot et enda mer kjent fjell enn Mont Blanc: Matterhorn. Det vil si byen Cervinia helt nord i Italia. På den andre siden av berget ligger mer kjente Zermatt i Sveits, og tar man skiheisen / kabelbanen til toppen fra enten Cervinia eller Zermatt, kan man kjøre ned på den andre siden (utprøvd av undertegnede på snowboard, i yngre glansdager). Mektige Matterhorn ses imidlertid best fra den sveitsiske siden, og når Maseratien ankommer Cervinia er det såpass tåkete at Matterhorn forsvinner i skyene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik har du aldri sett familiebilen

(Saken fortsetter under)

Maserati Levante vil øke salget for merket betraktelig.
Maserati Levante vil øke salget for merket betraktelig.

Men verdens kuleste fjelltopp får uansett være i fred for min del, fjellklatring er ikke en aktivitet jeg har tenkt å ta opp med det første. Men å kjøre bil rundt en isbane / snøløype er derimot mer min greie. I Cervinia finnes det en snøløype som Maserati har lagt til rette for litt kjøring, for å vise hva firehjulstrekksystemet er godt for.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen mangel på krefter

For å demonstrere bilens ferdigheter har man Alex Fiorio, som ble nummer to sammenlagt i Rally-VM 1989. Etter et par runder med Fiorio, får jeg så lov å kjøre en Levante S selv, og blir automatisk imponert over bilen før jeg i det hele tatt har begynt å kjøre, noe det er flere grunner til. Mest fordi den ser særdeles lekker ut, både utvendig og innvendig, og kombinert med gode seter og en god sittestilling, skjønner man at dette er en bil man kan kjøre lange avstander med uten å bli sliten.

Bensinmotoren i Levante S er en 3-liters twin-turbo V6 på 430 hk og 580 Nm, så det er ingen mangel på krefter. Ute på banen, er det bare å herje rundt mens man skifter mellom de ulike programmene som I.C.E., Normal, Sport og Off Road (hvor bilen heves litt). I.C.E. er naturlig nok mest innrettet mot kjøring på løs snø og is, men for herjing blir programmet litt for beskyttende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Tor Raymond: – Noen mener det er «kjerringfarge»

(Saken fortsetter under)

Artikkelen fortsetter under annonsen
En magisk billogo for mange.
En magisk billogo for mange.

Da slår man heller på Sport, og lar bilen få legge seg ut i store fine sladder rundt svingene. Her kommer det også godt med at styringen er presis og tight, og at girskiftene er raske og kontante når man girer manuelt med hendlene bak rattet (dessverre fastmonterte slik at de ikke følger med rattet rundt, men mange liker jo det best. Personlig foretrekker jeg at hendlene går med rundt når man svinger med rattet).

Lynrask fordeling av krefter

Ute på landevei gjør ZF-kassa med åtte trinn en like god jobb som sjåføren, men for sladdekjøring på vinterføre, gjør sjåføren en hurtigere jobb med å gire selv. Firehjulstrekksystemet (kalt Q4) er hentet fra Ghibli og Quattroporte (Levante er bygget på samme plattform som disse to, kalt M156, noe som også gir SUV-en et lavt tyngdepunkt), og sender i utgangspunktet all kraft til bakhjulene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På under 100 millisekunder kan imidlertid opp til 50 prosent av kreftene skyves forover. Når man så har mekanisk momentfordeling (torque vectoring), kan kreftene som sendes forover fordeles hundre prosent til hvert av hjulene. Det hele resulterer i et lynraskt firehjulstrekksystem som gjør Levante til en særdeles effektiv SUV-ekspress på vinterføre.

Les også: Volvos nye luksusbil har bare plass til tre

(Saken fortsetter under)

En perfekt bil for norsk vinterføre.
En perfekt bil for norsk vinterføre.

Med andre ord: Lurer du på om Maserati Levante virkelig duger oppi den norske fjellheimen, så er svaret ja. Hvis noe duger under Matterhorns mektige profil, så duger det også i Norge. Maserati Levante er simpelthen en aldeles praktfull bil, som imponerer stort som kjøremaskin. Her får man både komfort og sportslighet, samtidig som man får en utsøkt eleganse som nesten alle konkurrentene mangler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Langt fra den første

Det tok sin tid før Levante dukket opp i produksjonsform (konseptet Kubang ble vist allerede i 2011), men det har helt klart vært verdt ventetiden. Noen norske medier har meldt om at Maserati Levante er tidenes første italienske SUV, men det stemmer selvsagt ikke. Det har vært mange italienske SUVer opp gjennom årene, men ingen har blitt en kommersiell suksess.

Lamborghini Cheetah fra 1977 var den første SUVen fra Italia. Den ble intet mer enn et konsept, men ledet tilslutt til produksjonsbilen LM002, som ble vist i ferdig produksjonsform i 1986. Men to år før fikk verden se Rayton-Fissore Magnum, en Range Rover-konkurrent som var i produksjon i mange år, men som aldri ble kjent for det store publikum.

Les også: Ekstrautstyret for deg med luksusbil

(Saken fortsetter under)

De er bygget på samme plattform, og alle fås med firehjulstrekk. Fra venstre til høyre: Ghibli, Levante, Quattroporte.
De er bygget på samme plattform, og alle fås med firehjulstrekk. Fra venstre til høyre: Ghibli, Levante, Quattroporte.

I nyere tid har man også de supereksklusive SUVene fra Fornasari. Jeg besøkte Fornasari for noen år siden, og fikk meg en fin prøvetur i deres herlige Tender. Men Fornasari er nisjebutikk så det holder. Det gjelder derimot ikke Maserati Levante og den kommende Lamborghini Urus, som jeg begge mistenker kommer til å bli store salgssuksesser for sine moderfirmaer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk Maserati Klubb går foran

Den lykkelige Maserati Levante-eier bør selvsagt også melde seg inn i Norsk Maserati Klubb som ble stiftet i 2003, og som teller rundt 100 medlemmer. Klubben ble nylig den første ikke-amerikanske bilmerkeklubb som sluttet seg til organisasjonen AMCAR, for å støtte opp om deres utrettelige kamp for bilhobbyen i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

AMCAR er nå åpen for alle bilklubber, og tankegangen her er naturlig nok at jo flere klubber som står sammen, jo mer påvirkningskraft kan man få politisk, for å bevare mulighetene for å bedrive bilhobbyen i vårt land i årene som kommer. Det som er sikkert er at bilhobbyen er under press, og således må man berømme Norsk Maserati Klubb for deres evne til å se framover, ved å slutte seg til AMCAR. En Maserati-eier og en Hot Rod-entusiast har kanskje på papiret ikke så mye til felles, men lidenskapen og interessen for bil er den samme.

Les også:

Regnet vasker rett og slett bort strøsanden

Disse har blitt heftigere – og billigere

Her kjører hele familien på første klasse

Snart er det slutt for dette råskinnet

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no