Nyhet: Opel Ampera-eHar rekkevidde på mer enn 400 km

KJAPP: Over 200 hestekrefter og et dreiemoment på 360 Newtonmeter skal sette god fart på Ampera-e. © Opel
KJAPP: Over 200 hestekrefter og et dreiemoment på 360 Newtonmeter skal sette god fart på Ampera-e. © Opel
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2017 kommer Opel med en helt ny elbil. Opel Ampera-e har et batteri på 60 kWh og rekkevidde på over 40 mil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens dagens kompaktklasse-elbiler gjerne har en oppgitt rekkevidde på mellom 15 og 30 mil, klinker Opel skikkelig til i nye Ampera-e. Med et batteri på hele 60 kWh lover Opel en rekkevidde på godt over 400 kilometer. Til sammenligning har nye BMW i3, som er klasseleder med 30 mil oppgitt rekkevidde, et batteri på 33 kWh.

I henhold til New European Driving Cycle (NEDC) bryter Opels nye elbil 400 kilometersgrensen med god margin, skriver den norske importøren i en pressemelding, og forteller at den eksakte rekkevidden ikke offentliggjøres før lanseringen av Ampera-e på bilutstillingen i Paris om tre uker.

Basert på forbrukstall fra våre rekkeviddetester av elbiler , ser utsagnet ut til å holde vann. En tommelfingerregel for elbiler i kompaktklasse-segmentet er at forbruket ligger på cirka 1,5 kWh/mil på sommeren og 2,0 kWh/mil på vinteren, noe som tilsvarer en rekkevidde på rundt 40 mil (sommer) og 30 mil (vinter) for Ampera-e.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekkevidden til Ampera-e setter nok en støkk i nevnte konkurrenter, og vi tipper at også Tesla skjelver litt i buksene. Rekkevidden til kommende Tesla Model 3 (minst 346 kilometer) er plutselig ikke så imponerende.

- Opel vil at elektriske biler skal være et reelt valg for mange flere – også de som bor utenfor de store byene. Lang rekkevidde, ikke bare under ideelle forhold, er essensielt for å få til dette. Vi gleder oss stort til å vise Ampera-e i Paris, og ikke minst se den rulle på norske veier neste år, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her tester Opel ny elbil – i «lyskryssduell»

Se video av lyskryssduellen under. Artikkelen fortsetter under videoen.

Kjapp og rommelig

Lang rekkevidde er ikke alt. Elmotoren under panseret i kompaktbilen yter 204 hestekrefter og 360 Newtonmeter. Det er vesentlig mer enn elbiler som VW e-Golf, Nissan Leaf, Kia Soul og Hyundai ionic, hvis elmotorer gjerne yter mellom 110 og 130 hestekrefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skal være nok til å klare 0-50 km/t på kun 3,2 sekunder og 80-120 km/t på 4,5 sekunder. Ampera-e blir med andre ord ingen sinke i trafikkbildet.

Den 4,17 meter lange bilen har ifølge Opel rikelig plass til fem personer. Den har også et bagasjerom på 381 liter.

Les også: Dette er verdens mest solgte elbil

Artikkelen fortsetter under bildet.

400 KILOMETER: I henhold til New European Driving Cycle (NEDC) skal Ampera-e bryte 400 kilometersgrensen med god margin. Eksakt rekkevidde blir offentliggjort på bilutstillingen i Paris. © Opel
400 KILOMETER: I henhold til New European Driving Cycle (NEDC) skal Ampera-e bryte 400 kilometersgrensen med god margin. Eksakt rekkevidde blir offentliggjort på bilutstillingen i Paris. © Opel

Kjør med én pedal

I likhet med andre elbiler på markedet har også Ampera-e forskjellige kjøremodier, som på typisk elbil-vis dreier seg om grad av regenerering under kjøringen. Normalmodus aktiveres automatisk når du setter bilen i "drive". Ønsker du å øke regenereringen, gjør du det ved å velge "low".

Ønsker du maksimal regenerering velger du funksjonen "Regen on Demand", som Opel har valgt å kalle motorbremsfunksjonen.

- I denne modusen er motorbremsen så sterk, at det ikke er nødvendig å bruke bremsepedalen for å stoppe helt i normal trafikk. Simuleringer viser at føreren ved hjelp av denne «en-pedal-funksjonen» kan øke rekkevidden med opptil fem prosent sammenlignet med kjøring i «Drive», skriver Opel i pressemeldingen, og presiserer at føreren må være klar til å bruke bremsepedalen om noe uventet skulle inntreffe.

PLASS TIL FEM: Opel Ampera-e skal ifølge Opel har god plass til fem personer og et bagasjerom på 381 liter. © Opel
PLASS TIL FEM: Opel Ampera-e skal ifølge Opel har god plass til fem personer og et bagasjerom på 381 liter. © Opel

Les også:

Bytter bilklasse

Plutselig stiger prisen med 30 prosent

Kjøpe ladbar hybrid?

Artikkelen ble først publisert på Klikk.no.