Denne tabben gjør altfor mange bileiere

Artikkelen fortsetter under annonsen

Går ut over kjøreegenskaper, forbruk og levetid.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De siste årene har trenden vært tydelig. Bilene våre får stadig bredere og lavere dekk.

Samtidig vet vi at flere og flere bilførere slurver med å kontrollere lufttrykket i dekkene.

Undersøkelser viser at de fleste bilene kjører rundt for lavt lufttrykk i dekkene.

Les også: Denne bilen er bygget for å spise dekk

Økt drivstofforbruk

Dette kan få uheldige følger. I verste fall også trafikkfarlige.

De brede lavprofildekkene er nemlig langt mer sensible på korrekt lufttrykk og riktige hjulvinkler, enn de høye og smale dekkene som bilene var utstyrt med for bare noen få år siden.

Kjører man med for lite luft i dekkene, øker rullemotstanden og dermed også bilens drivstofforbruk.

Dekktips:

1. Sjekk lufttrykket annenhver uke og juster om nødvendig.

2. Sjekk dekk når de er kalde, ikke rett etter en kjøretur.

3. Bruk bilfabrikantens anbefaling. Det er bedre å ha litt for høyt trykk enn for lavt.

4. Ha 10% mer luft i vinterdekk enn i sommerdekk. Luft fortetter seg i kulde, samt at gummien er mykere.

5. Skru ventilhettene skikkelig til! De beskytter ventilen mot vann og skitt og selvfølgelig også mot synkende lufttrykk.

6. Ikke glem reservehjulet! Du vet aldri når du kan få bruk for det.

En personbil med en halv bar for lite lufttrykk, vil bruke opptil fem prosent mer drivstoff.

Samtidig vil dekkene slites langt raskere og de vil slites skjevt. En halv bar for lite lufttrykk vil kunne redusere levetiden til dekket med så mye som 25 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 10 ting du trenger vite om dekkskift

Særlig viktig nå på høsten

Resultatet er at mange – faktisk uten å vite det – kjører rundt med feilslitte dekk og en potensiell trafikkfarlig bil.

Riktig lufttrykk øker sikkerheten. Særlig nå som høsten står for døren er dette med vannplaning ekstra viktig å tenke over. Lite mønster og feil lufttrykk øker risikoen betydelig. Samtidig som bilens generelle kjøreegenskaper, bremselengde og muligheten til å komme helskinnet fra en kraftig unnamanøver forringes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Er det lenge siden man har sjekket dekkmønstret, så er det absolutt på tide å gjøre dette igjen.

Les også: Dette er farligere enn slitte sommerdekk nå

Ingen unnskyldning.

Er du i tvil om hva som er riktig lufttrykk for din bil? Mange biler har et klistremerke i dørstolpen på førersiden, her finner du riktige tall. Noen biler har også plassert dette på baksiden av tanklokket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessuten finner du det i bilens instruksjonsbok. Og de aller, aller fleste bensinstasjonene har også tabeller oppslått ved luftpumpene. Så det å ikke vite riktig lufttrykk, er ingen unnskyldning.

Les også: Slik kan du spare mye på nye sommerdekk

Reduser kostnader

Mange bileiere klager over høye bilkostnader. Ved å følge litt med på dekk og lufttrykk reduserer du både drivstoffutgiftene og utskiftingstakten på dekkene dine. De koster jo som kjent en god del.

I tillegg får du en sikrere bil med bedre kjøreegenskaper. Det kalles vinn – vinn!

Les også: Dette blir en ny utgift for mange bileiere