Den får noe ingen andre i klassen har
Denne tøffingen blir enda barskere.
De aller første så dagens lys allerede før 1920. Men det var først tidlig på 50-tallet at biltypen «tok av». Da først og fremst i bilens hjemland USA.
Det er pickup vi snakker om. Der borte er disse bilene forsatt big business. I alle fall på landsbygda. Der selges de i bøtter og spann. Ofte store som beist, og med ditto svære motorer. Gjerne en V8 under det høye panseret.
Her hjemme er det litt annerledes. Volumet er ikke stort. Men segmentet er voksende – tross alt. I fjor økte salget med hele 17 prosent i forhold til året før. Totalt ble det registrert 3.975 pickuper i 2015.
VW Amarok får V6 diesel
Det er de litt mindre bilene som Toyota Hilux, Isuzu D-Max, Nissan Navara og Mitsubishi L200 det er snakk om her i Norge. Nesten alltid med en firesylindret dieselmaskin mellom forskjermene.
Men nå kommer VW Amarok med noe som ingen av de nevnte konkurrentene har. Nemlig en V6-dieselmotor. Samtidig med at modellen også får en midtlivs-oppgradering. Eller en facelift, som det ofte kalles.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDen nye motoren har et maksimalt dreiemoment på 550 Nm allerede fra 1500 o/min. Det er 130 Nm høyere enn den forrige topputgaven.
Les også: Pickup er to biler i ett
Stillere og gjerrigere
De høyeste girene har fått lang utveksling i både den manuelle girkassen og den nye 8-trinns automatkassen, det skal sørge for å redusere både støy og drivstofforbruk i høye hastigheter.
Den nye toppmodellen med 224 hestekrefter vil ha et blandet forbruk på 0,76 l/mil. Motoren blir tilgjengelig i tre forskjellige effektutgaver, på 163, 204 og 224 hestekrefter, de to sterkeste versjonene er tilgjengelige først. Disse vil være på markedet allerede i september 2016.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet vil være to alternative drivlinjer Amarok-kundene kan velge mellom. Bilene med manuell girkasse får et 4MOTION-system med bakhjulsdrift og muligheten for å koble inn frontakselen. På biler med automatgir er det permanent firehjulsdrift hvor kreftene blir distribuert gjennom en Torsen-differensial.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Dette var Norges mest solgte pickup i fjor
Ikke bare ny motor
Fronten på bilen er fornyet og et helt nytt dashbord er også på plass. Sammen med de nye og mer ergonomiske seter.
Planet på en firedørs Amarok måler 2,52 kvadratmeter og har plass til en europall sideveis. Avhengig av utstyret som velges er det mulig å oppnå en nyttelast på mer enn ett tonn. Etterhvert vil også noen av Amarok-variantene kunne leveres med en hengervekt på hele 3,5 tonn.
Kanskje blir dette bilen som klarer å løfte pickupsalget til over 4.000 eksemplarer i Norge, for første gang?