Oppfinnelsen som skal spare drivstoff - og deg for mye penger
Gasspedalen skal hjelpe deg ute på veien.
Bilfabrikantene gjør hva de kan for å kutte drivstoff-forbruket, noe som igjen kommer kunden til gode gjennom at en mindre andel av månedsbudsjettet går med på bensinstasjonen. Det er sylinderkutt, færre sylindre, hybrider, mindre luftmotstand og mye mer. Men hva nytter det når mennesket bak rattet har tung høyrefot?
Selv den mest drivstoff-gjerrige bil blir dyr i drift, hvis sjåføren kjører tungt og hardt. Så hvorfor ikke gjøre noe med høyrefoten til sjåføren? Ikke som i å amputere den, men som i å lage en gasspedal som hjelper sjåføren med å spare drivstoff. Som sagt så gjort, og nå presenterer Bosch sin magiske gasspedal, som er direkte tilknyttet bilen elektroniske systemer, og som bruker haptisk teknologi for å hjelpe sjåføren (haptisk teknologi er såkalt tilbakemeldingsteknologi, og baserer seg på kommunikasjon via berøring).
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Automatisk nødbrems er smart - og kan spare deg for penger
Bruker haptisk teknologi
jennom haptisk teknologi kan man bruke motstand, banking og vibrasjoner (eller lignende mekaniske simuleringer) for å bistå i kontroll av virtuelle objekter. Bosch sin gasspedal bruker alle disse tre.
Hvis du f.eks kjører i 125 km/t i 100-sonen, vil gasspedalen enten lage motstand (altså presse gasspedalen tilbake mot deg), eller vibrere, slik at du skjønner at noe er galt, og dermed slipper opp foten. Hvis du kjører på altfor mye turtall, så kan gasspedalen «banke», sånn at du skjønner at du skal gire opp til f.eks sjettegiret.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Dette er smart - og du kan spare penger
Les også: Nei - du bør ikke vaske bilen med varmt vann
Kan kobles opp mot sikkerhetssystemer og navigasjon
Systemet kan også redde liv, gjennom å kobles opp mot ulike sikkerhetssystemer. Tilkoblet navigasjonsanlegget kan gasspedalen f.eks vibrere hvis den oppdager at sjåføren er på vei mot en krapp sving i en for høy hastighet.
Artikkelen fortsetter under annonsenBosch sier at den nye aktive gasspedalen gjør at sjåfører kan redusere drivstofforbruket med 7 prosent, gjennom tilbakemeldingene de får fra den. Bosch sier også at etter en tid vil sjåføren umiddelbart reagere på tilbakemeldingene fra gasspedalen, slik at det hele nærmest blir naturlige reflekser for personen bak rattet.
Les også: Slik forsøker de å skjule en stor bilnyhet
Ikke noe nytt hvis du har spilt bilspill
Når et slikt system vil være på plass i en produksjonsbil er ikke klart, men et selskap som Bosch hadde neppe drevet med en slik aktiv gasspedal, hvis de ikke hadde tro på at den kan finne veien til en produksjonsbil om ikke så altfor lenge.
Haptisk teknologi er uansett ikke noe nytt for oss bilinteresserte, da de fleste har opplevd det gjennom ulike bilspill hvor kontrollsystemene vibrerer på ulike måter i ulike scenarioer. Med andre ord er det Bosch driver med nå i 2016, en videreføring av det Sega drev på med i 1976. Intet er nytt under solen…
Les også: Storselger blir helt ny
Les også: Her kan du spare mye penger på bil