Oppfinnelsen som skal spare drivstoff - og deg for mye penger

Har du hørt om haptisk teknologi? Det kan være løsningen for å spare mye drivstoff og unngå ulykker.
Har du hørt om haptisk teknologi? Det kan være løsningen for å spare mye drivstoff og unngå ulykker.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gasspedalen skal hjelpe deg ute på veien. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilfabrikantene gjør hva de kan for å kutte drivstoff-forbruket, noe som igjen kommer kunden til gode gjennom at en mindre andel av månedsbudsjettet går med på bensinstasjonen. Det er sylinderkutt, færre sylindre, hybrider, mindre luftmotstand og mye mer. Men hva nytter det når mennesket bak rattet har tung høyrefot?

Selv den mest drivstoff-gjerrige bil blir dyr i drift, hvis sjåføren kjører tungt og hardt. Så hvorfor ikke gjøre noe med høyrefoten til sjåføren? Ikke som i å amputere den, men som i å lage en gasspedal som hjelper sjåføren med å spare drivstoff. Som sagt så gjort, og nå presenterer Bosch sin magiske gasspedal, som er direkte tilknyttet bilen elektroniske systemer, og som bruker haptisk teknologi for å hjelpe sjåføren (haptisk teknologi er såkalt tilbakemeldingsteknologi, og baserer seg på kommunikasjon via berøring).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Automatisk nødbrems er smart - og kan spare deg for penger

Bosch sier systemet kan redusere drivstoff-forbruket med 7 prosent.
Bosch sier systemet kan redusere drivstoff-forbruket med 7 prosent.

Bruker haptisk teknologi

jennom haptisk teknologi kan man bruke motstand, banking og vibrasjoner (eller lignende mekaniske simuleringer) for å bistå i kontroll av virtuelle objekter. Bosch sin gasspedal bruker alle disse tre.

Hvis du f.eks kjører i 125 km/t i 100-sonen, vil gasspedalen enten lage motstand (altså presse gasspedalen tilbake mot deg), eller vibrere, slik at du skjønner at noe er galt, og dermed slipper opp foten. Hvis du kjører på altfor mye turtall, så kan gasspedalen «banke», sånn at du skjønner at du skal gire opp til f.eks sjettegiret.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er smart - og du kan spare penger

Les også: Nei - du bør ikke vaske bilen med varmt vann

Kan kobles opp mot sikkerhetssystemer og navigasjon

Systemet kan også redde liv, gjennom å kobles opp mot ulike sikkerhetssystemer. Tilkoblet navigasjonsanlegget kan gasspedalen f.eks vibrere hvis den oppdager at sjåføren er på vei mot en krapp sving i en for høy hastighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bosch sier at den nye aktive gasspedalen gjør at sjåfører kan redusere drivstofforbruket med 7 prosent, gjennom tilbakemeldingene de får fra den. Bosch sier også at etter en tid vil sjåføren umiddelbart reagere på tilbakemeldingene fra gasspedalen, slik at det hele nærmest blir naturlige reflekser for personen bak rattet.

Les også: Slik forsøker de å skjule en stor bilnyhet

Fartsgrensen er 100 km/t. Du kjører i 125 km/t. Gasspedalen vibrerer. Du sakker farten.
Fartsgrensen er 100 km/t. Du kjører i 125 km/t. Gasspedalen vibrerer. Du sakker farten.

Ikke noe nytt hvis du har spilt bilspill

Når et slikt system vil være på plass i en produksjonsbil er ikke klart, men et selskap som Bosch hadde neppe drevet med en slik aktiv gasspedal, hvis de ikke hadde tro på at den kan finne veien til en produksjonsbil om ikke så altfor lenge.

Haptisk teknologi er uansett ikke noe nytt for oss bilinteresserte, da de fleste har opplevd det gjennom ulike bilspill hvor kontrollsystemene vibrerer på ulike måter i ulike scenarioer. Med andre ord er det Bosch driver med nå i 2016, en videreføring av det Sega drev på med i 1976. Intet er nytt under solen…

Les også: Storselger blir helt ny

Les også: Her kan du spare mye penger på bil