Tre biler som får Miljøpartiet De Grønne til å se rødt

BMW, Audi og ikke minst Chevrolet har modeller med stor dieselmotor, som ikke akkurat passer godt inn i dagens miljøfokus i de store byene. Vi har funnet tre eksemplarer på bruktmarkedet, for deg som absolutt ikke er opptatt av å være politisk korrekt.
BMW, Audi og ikke minst Chevrolet har modeller med stor dieselmotor, som ikke akkurat passer godt inn i dagens miljøfokus i de store byene. Vi har funnet tre eksemplarer på bruktmarkedet, for deg som absolutt ikke er opptatt av å være politisk korrekt.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dieselbiler med ekstra pulver under panseret.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ja, så kom altså vedtaket mange hadde bileiere fryktet: Kommunale veier i Oslo skal kunne sperres for dieselbiler når luftkvaliteten blir for dårlig.

Det er jo forsåvidt ikke en dum tanke å ta hensyn til folks ve og vel. Og det er heller ingen tvil om at diesel gjør noe med luftkvaliteten i byene.

Men det er naturligvis frustrerende for de som lyttet til politikerne i 2007. Da det ble sagt at folk burde velge nettopp dieselbiler, fordi disse har lavere utslipp av CO2.

Bakgrunn: MGD: Ingen menneskerett å kjøre bil

Det er imidlertid ikke sikkert at alle er like interessert i å lytte til politikerne denne gangen. Og om du bærer på en drøm om å velge noe som virkelig kan sette sinnene i kok hos de som har dømt dieselbilen nord og ned, så kan du jo vurdere en av bruktbilene under.

Kanskje er det mulig å prute litt ekstra også, ettersom dieselforbudet ikke akkurat gjør slike biler mer ettertraktet ...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norske biler har opptil 40 prosent høyere NOX-utslipp

BMW 745D – med dreiemoment på over 700 Nm! Faksimile fra www.finn.no.
BMW 745D – med dreiemoment på over 700 Nm! Faksimile fra www.finn.no.

BMW 745D

Dette lokomotivet av en direktørbil ble faktisk laget rett i kjølvannet av uttalelsene til statsminister Jens Stoltenberg, om at vi burde slå ring om dieselbilene.

Bilen vi har funnet kom nemlig på markedet i 2008. Den gangen var det knapt noen som hadde hørt om, og langt mindre brydde seg en døyt om, NOX-utslipp.

Les også: Derfor vil de forby dieselbiler

Superkrefter

V8-eren som såvidt får plass mellom forskjermene er på 4,4 liter, har 329 hk og helt vanvittige 700 Nm. Dette er et skikkelig beist, og her er det nok krefter til å slepe danskebåten, om nødvendig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med en såpass tung bil blir det naturligvis noe mer utslipp enn i en helt ny og gjerrig Euro 6-motor som du får kjøpt i dag.

Prisen på bilen vi har funnet er 343.500 kroner. Og du skal lete svært lenge for å finne mer luksus og fraspark for den prisen!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klikk her for å se hele annonsen

Audi A8 med V8-diesel. Faksimile fra www.finn.no.
Audi A8 med V8-diesel. Faksimile fra www.finn.no.

Audi A8 4.0 TDI

En litt eldre bil, og dermed ofte enda mer utslipp. Vi har funnet en 2004-modell av Audis flaggskip, med 4-liters V8-er på 275 hk. Denne motoren er naturligvis en skikkelig kraftpakke, den også. Her får du fraspark så det rekker for de fleste.

Men som med BMW-en, ettersom ingen ante noe om dette med lokal luftkvalitet, var det lite uro rundt NOX-utslippene.

Enda sterkere

Bilen vi har funnet har rullet 119.800 kilometer, og prisen er 299.000 kroner. Det er mye direktørbil for pengene, det også.

Senere ble forøvrig denne motoren erstattet av en enda råere V8-er, på 326 hk. Men denne hadde, til tross for vesentlig høyere effekt, et lavere utslipp og forbruk.

Klikk her for å annonsen

Chevrolet med 6,6-liters dieselmotor ... Faksimile fra www.finn.no.
Chevrolet med 6,6-liters dieselmotor ... Faksimile fra www.finn.no.

Chevrolet Silverado Duramax

Men skal du virkelig få MDG-lederne Hilde Opoku og Rasmus Hansson til å flippe, må du over på amerikansk bil. For eksempel kan du finne deg en Chevrolet Silverado Duramax.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her snakker vi sylindervolum på 6,6 liter, og pickupen har solide 305 hk.

Men selv med en slik voldsom motorisering er det ingen racerbil, mye fordi den veier omtrent det samme som Hardangervidda.

Prisen på 2001-modellen som har rullet 195.000 kilometer, er 239.000 kroner

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Over halvparten vil ikke kjøpe diesel eller bensin igjen

Gammel dieselmotor = høyt utslipp

Og resultatet av høy vekt, gammel dieselmotor og mye luftmotstand, er naturligvis at både utslipp og forbruk er skyhøyt.

Det er ingen lett sak å finne fram tall om NOX-utslipp på såpass gamle Chevroleter, men vi kan nok trygt anslå at det er sånn passelig hårreisende ...

Til gjengjeld er bilen vi har funnet godt over snittet holdt, til å være en 2001-modell, har kun hatt én eier og god oppfølging. Dessuten er det vanskelig å si annet enn at disse pickupene gjør jobben du ber dem om.

PS: Trass i ganske omfattende søk og leting, har det ikke lykkes oss å finne de offisielle NOX-utslippene på bruktbilene i denne saken. Men la det ikke være tvil: Det er høyt!

Les også: Dieselforbud kan gi prisras på dieselbiler