Mercedes innfører panikk-knapp

Her finner du vanligvis ikke en knapp. Men dette er ingen vanlig bil. Mercedes lager nemlig noen helt spesielle biler, med tilleggsbetegnelsen Guard, som skal holde deg trygg, selv under ekstreme forhold. Panikk-knappen er et av tiltakene som skal hjelpe deg.
Her finner du vanligvis ikke en knapp. Men dette er ingen vanlig bil. Mercedes lager nemlig noen helt spesielle biler, med tilleggsbetegnelsen Guard, som skal holde deg trygg, selv under ekstreme forhold. Panikk-knappen er et av tiltakene som skal hjelpe deg.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne knappen finner du neppe i din bil. Og det skal du egentlig være glad for.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tenk deg følgende: Du sitter i bilen din, når du plutselig blir overrasket av noen som ikke vil deg vel. De har stoppet deg, og står utenfor med hevet våpen.

Målet deres er ett av tre: Kidnappe deg, skyte deg eller få med seg noe du har inni bilen, koste hva det koste vil. Vel vitende om at en kule fra en Magnum 44 kan gå gjennom fire vanlige bildører uten en gang å miste fart i prosessen, begynner panikken å bre seg. Nå er gode råd er dyre.

Broom fikk ta del i deler av opplæringsprogrammet til nye sjåfører som skal kjøre Mercedes sikkerhetsbiler - Guard. Foto: Dirk Weyhenmeyer
Broom fikk ta del i deler av opplæringsprogrammet til nye sjåfører som skal kjøre Mercedes sikkerhetsbiler - Guard. Foto: Dirk Weyhenmeyer

For de aller fleste som er bosatt i Norge er det hele et ganske fjernt scenario.

Men verden rundt oss byr på en helt annen virkelighet. Kidnapping, drap og terror er en økende trussel. Og lik det eller ikke, det er ingenting som tyder på at vi i Norge skal være beskyttet mot det samme for evig tid.

Les også: Diger luksusbil helt ned i 100.000 kroner

Står imot det meste

Men tilbake til scenarioet over. Skal du komme deg helskinnet ut av situasjonen som er skissert, er det èn ting som gjelder: Du må ha en bil som er bygget for å stå imot det meste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen av de bilene som gjør det best, har stjerne på panseret. Mercedes kaller sikkerhetsbilene sine Guard.

Disse bygges på en adskilt del av fabrikken i Stuttgart, der kun høyt klarerte ansatte har adgang.

Det er bilene som forlater produksjonsbåndet her som er utstyrt med en såkalt panikk-knapp. Det er den du ser bilde av øverst i saken. En slik knapp finnes både foran og bak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når du trykker på den, hyler alarmen og lysene begynner å blinke. I seg selv ikke nok til å redde deg, naturligvis.

Men Guard-modellen har mye mer i sitt forsvars-arsenal enn du kan se fra utsiden.

Les også: Dansk trafikklærer fortviler: – Slutt å kjøre opp i ræva på meg!

Økende etterspørsel

Markedsansvarlig for Mercedes Guard, Markus O. Nast.
Markedsansvarlig for Mercedes Guard, Markus O. Nast.

Avhengig av hvilken modell du velger, tåler den alt fra kuler fra en Luger (9 mm) til miner.

Disse bilene lages naturligvis ikke for hvem som helst. De bygges for helt spesielle markeder, for helt spesielle kunder. Alle som ønsker å kjøpe en slik bil, blir sjekket opp for å utelukke at det er snakk om kriminelle. Det er nemlig dem disse bilene skal beskytte mot.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Markedsansvarlig for Mercedes Guard, Markus O. Nast, kan ikke gå ut med offisielle tall rundt produksjonen. Men på spørsmål fra Broom bekrefter han litt motvillig at etterspørselen er økende.

– Bare i Mexico skjer det hver dag tusenvis av kidnappings- og drapsforsøk på sivile. Terrorisme øker også. Dessverre innebærer dette at bilene vi tilbyr blir mer etterspurte, sier han.

Les også: Her er den nye sjefen blant direktørbilene

Tøffe tester

Hvor godt beskyttet bilene er, blir målt og klassifisert gjennom en rekke beintøffe tester. Klassifiseringen fungerer omtrent på samme måte som for eksempel krasjtestene til Euro NCAP: Det stilles en rekke krav til hva som skal tilfredsstilles for å oppnå ulike karakterer. Karakterene varierer i ”sivile” biler fra VR1 til VR9. Det er den samme skalaen for alle bilprodusentene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Står det VR4 er det altså det samme hvilken merke eller modell du sitter i, beskyttelsesnivået er helt likt.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Her vises det hva de ulike klassifiseringene innebærer beskyttelse mot.
Her vises det hva de ulike klassifiseringene innebærer beskyttelse mot.

På testene skytes det med ulike våpen, det brukes ildkastere, bomber og granater. Som du skjønner, det er beintøffe krav for å oppnå høyeste grad.

Mercedes, som har over 80 års erfaring med denne typen biler, ligger helt i føringen når det kommer til denne typen kjøretøy.

Bilene du kan kjøpe med Guard-beskyttelsen er E-klasse, GLE, G-klasse, S-klasse og S-klasse Maybach.

Les også: Når luksusen skal være overdådig

Kostbart

De mest solgte er E- og GLE, med en startpris på rundt 860.000 kroner, og da snakker vi naturligvis før avgifter. Til den prisen får du VR4-biler.

Så går det oppover til S-klasse Guard, som letter deg for opptil 5,2 millioner kroner om du legger på litt utstyr. Igjen, dette er før avgifter. Men da er du også på nivå VR9.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Det er noen centimeter med glass og sikkerhetsfolie mellom deg og omverden.
Det er noen centimeter med glass og sikkerhetsfolie mellom deg og omverden.

Tryggere enn det blir det ikke, enn så lenge. Med mindre du skal over i militære kjøretøy …

Bare for å sette disse bilene litt i perspektiv: Frontruta på S Guard veier 130 kilo! Det er tigangen sammenlignet med en vanlig frontrute. Sidevinduene på sin side er på rundt 40 kilo hver. Det er så tungt at Mercedes har valgt å droppe elektrisk motor for å heve/senke dem. Her er det hydraulikk som gjelder.

Dørene er så tunge at hvis du står i en bratt nedoverbakke og åpner de litt uforsiktig, kan de rett og slett bryte av hengslene. 225 kilo per stykk er fasit.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Totalt er totalpakken med livreddende utstyr på toppmodellen på 2,2 tonn. En fullutstyrt S Guard har altså ekstra vekt tilsvarende en vanlig E-klasse på taket!

Les også: Denne BMWen er skuddsikker

Kan skyte ut av bilen

I tillegg til panikk-knappen, er det en rekke andre hjelpemidler du kan aktivere. Et høyttalersystem lar deg kommunisere med de som står utenfor uten at du åpner vinduene. Det er et eget brannslukkingsanlegg i bilen. Et eget anlegg for frisk luft kan også aktiveres, slik at du ikke røyk eller gass ikke kan gjøre skade.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har også kunder som bestiller biler som er laget slik at det går an å skyte ut av dem, forteller Nast.

Med alt dette på plass, begynner oddsen for at det plutselig er du som har overtaket i scenarioet vi har beskrevet først i saken ganske gode.

Denne knapperekken får du ikke bestilt til din bil. Her er blant annet nødstrømbryter, utvendige høyttalere, brannslukking og et system som stenger ute gass og røyk, og sender frisk luft inn i bilen.
Denne knapperekken får du ikke bestilt til din bil. Her er blant annet nødstrømbryter, utvendige høyttalere, brannslukking og et system som stenger ute gass og røyk, og sender frisk luft inn i bilen.

– Vi kan ikke gå ut med hvor mange angrep vi avverger, hvor mange biler vi produserer årlig eller hvor mange liv vi redder. Jeg kan imidlertid fortelle deg at vi hvert år mottar en rekke brev fra kunder som har fått bruk for sikkerhetssystemene. Noen av dem sender oss bilen etter et angrep, slik at vi kan se om det er områder vi kan bedre oss på.

Les også: Snart klart for luksus comeback

– Ingen kommentar

Det er ikke bare med tanke på det internasjonale markedet at det er lite tall og konkret informasjon å få tak i. Det er nemlig klin umulig å få bekreftet fra informasjonssjef for Mercedes i Norge, Christoffer Nøkleby, om noen slike biler selges i Norge, om markedet er økende og eventuelt hvem som kjøper dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ingen kommentar, til alt du spør om, er den ikke helt overraskende tilbakemeldingen vi får.

Du kan heller ikke forvente å se på utsiden av bilen at det er en Guard-modell i nærheten. De lages mest mulig diskret. Men her er noen hint du kan titte etter:

– Over 90 prosent av Guard-modellene er sorte

– Hjul og bremser er større enn på de vanlige modellene

– Det er sorte felt i ytterkant av alle vinduer

– Dører og vindu er langt tykkere enn vanlig

Og hvis du får titte inn, og ser en panikk-knapp, ja, da vet du at denne bilen ikke lar seg herse med …

Les også: Nå kan du kjøpe Gorbatsjovs skuddsikre limousine

Det går unna under kursingen på kunstig glatt underlag. Foto: Dirk Weyhenmeyer
Det går unna under kursingen på kunstig glatt underlag. Foto: Dirk Weyhenmeyer