Nytt navn – men denne har du egentlig sett før ...

Designet kommer fra Torino, men ser du hva som skjuler seg under linjene?
Designet kommer fra Torino, men ser du hva som skjuler seg under linjene?
Artikkelen fortsetter under annonsen

Under panseret kan det bli ordentlig krutt når skorpionen kommer...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fiat har levert mange kjøreglade og morsomme biler opp gjennom historien, og derfor er det gledelig å se en ny sportsbil med Fiat-logoen på. Men mange vil kanskje stusse litt over hvorfor bilen ser så kjent ut?

Fiat 124 Spider som bilen heter, er ingen ny egenutviklet modell fra italierne. Det er nemlig en Mazda MX-5 som med små grep er blitt til en Fiat. Men det kan da ikke være annet enn godt nytt for de som kjøper bilen? Det er vel ingen biler som tilbyr så mye kjøreglede til samme pris som en MX-5, og da vil jo også Fiat 124 Spider bli vanvittig gøy å kjøre.

Bakenden er frekk, og helt annerledes enn på sitt japanske søsken.
Bakenden er frekk, og helt annerledes enn på sitt japanske søsken.

Turbopower under panseret

Men bilen er ikke helt den samme som Mazdaen. Under panseret finner vi f.eks Fiat sin turbomatede 1,4-liter med 140 hk og 240 Nm, som leveres sammen med en 6-trinns manuell girkasse. Men bedre godsaker kan være i vente, for bilen vil sannsynligvis også komme i en Abarth-versjon som kan få helt opp mot 200 hk. En Abarth-versjon vil nok også få stivere fjæring og større bremser. En skikkelig godbit, med andre ord.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Droppet dekkskift - fikk null i erstatning

Designet er litt annerledes enn MX-5, og er tegnet hos Centro Stile i Torino, som seg hør og bør. Fiat sier designet er inspirert av den originale 124 Spider fra 1966, men personlig syns jeg designet stjeler mer fra Dodge Viper. Panseret er en god del lengre enn på MX-5, og gir bilen proporsjoner i klasse med BMW Z4.

Plutselig ble bruktbilen 48.000 kroner dyrere

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Originalen: Dette er Mazda MX-5.
Originalen: Dette er Mazda MX-5.

Ingen store forandringer innvendig

Innvendig er omtrent alt som i Mazdaen (Fiat-logoen på rattet er den store forskjellen). Hver eneste bryter og knapp er likt, inkludert 7-toms infoskjermen. Åpningen av taket er også likt, altså en manuell operasjon. Bilen kommer i to utstyrsnivåer: 124 Spider og Lusso. Hver modell kan leveres i åtte ulike farger.

124 Spider er nettopp avduket på LA Auto Show, og vil være i salg fra neste sommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen purister vil kanskje fnyse litt av prinsippet om å gjøre én bil om til to, men egentlig er det genialt. For det første sparer det penger for fabrikantene, men det gir også kundene et større valg.

Du vil kanskje heller ha den i rødt? Den kalles Rosso Passione.
Du vil kanskje heller ha den i rødt? Den kalles Rosso Passione.

Ta f.eks Chevrolet Camaro og Pontiac Firebird, som egentlig var den samme bilen i alle år, men som med noen karosseriforandringer og ulike motorer gjorde at folk oppfattet dem som to helt ulike biler (til Firebird ble nedlagt).

Var det negativt? Ikke som vi ser det, og derfor vi da også frem til å prøve Fiat 124 Spider. For ikke å snakke om den versjonen med skorpion-logo på...

En norsk storselger blir helt ny