Denne Mercedesen kan lure deg i lyskrysset

Mercedes C55 AMG er kanskje en «lillebror» i AMG-familien, men det betyr ikke at det er spart på kruttet. V8-er på over 360 hk er på plass. Faksimile: Finn.no
Mercedes C55 AMG er kanskje en «lillebror» i AMG-familien, men det betyr ikke at det er spart på kruttet. V8-er på over 360 hk er på plass. Faksimile: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes C-klasse 55 AMG er på langt nær så uskyldig som den ser ut ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når snudde du deg sist etter en «vanlig» sølvfarget Mercedes C-klasse anno 2007, da den kjørte forbi? Sjansen er nok stor for at du ikke har gjort det.

Den ser jo så anonym og uskyldig ut. Men bilen vi omtaler her, er noe ganske annet - og langt mer sjeldent - enn en vanlig C-klasse. Den fulle betegnelsen er C 55 AMG.

Bak grillen gjemmer det seg en V8-er med et sylindervolum på 5,439 liter. Målt i antall hestekrefter snakker vi om 367.

Dette er rett og slett en liten rakett!

Les også: Her er det selve garasjen som er drømmen

Uvanlig pent eksemplar

Bilen ble hentet til Norge i våres, og ligger nå til salgs for overkommelige 399.000 kroner. Det vil si, selger lar den gå for høyeste bud over denne prisen.

For en 2007-modell som ifølge bilder og annonseteksten skal være et uvanlig pent eksemplar, må det sies å være mye moro for pengene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen skal ha rullet kun 79.000 kilometer. Hvis vi antar at det er riktig, er det mange hyggelige turer igjen før denne legger inn årene.

Les også: Topp 10: Dette er bilene vi drømmer om å eie

Dyr som ny

Denne modellen ble faktisk solgt ny i Norge også. Alle som surfer på bruktbil, liker jo gjerne å se hva de kan «spare», i forhold til hva noe kostet nytt.

I dette tilfellet er det ganske enkelt: Hvis du skulle kjøpt denne hos en norsk forhandler i 2007, var startprisen ifølge listene drøyt 1,2 millioner kroner.

Så kan du jo trygt anslå at enhver som kjøper en slik bil, ikke gjør det uten å legge til en god porsjon ekstrautstyr. Bilen har for eksempel Command navigasjon, takluke, skinn, F1-tiptronic og en hel del annet snadder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Diskret styling, nesten så du knapt klarer å skille den fra en vanlig «herre med hatt»-variant av C-klasse. Men en liten spoiler og fire enderør er to tegn på at dette går fælt.
Diskret styling, nesten så du knapt klarer å skille den fra en vanlig «herre med hatt»-variant av C-klasse. Men en liten spoiler og fire enderør er to tegn på at dette går fælt.

Så la oss runde av for gode venner, og si at du i alle fall «sparer» over én million kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Verdens råeste stasjonsvogn er priset

«Som ny» ...

Slikt er jo alltid hyggelig. Ekstra hyggelig er det, når bilen, som denne, virker å være i strøken stand.

I annonsen står det at det har vært to entusiastiske eiere før selger hentet den til Norge. Den er aldri kjørt på saltede, norske veier, og godt er det. For denne generasjonen C-klasse kan være utsatt for rustproblemer ...

I annonsen står det rett og slett at bilen «er som ny». Og i en slik beskrivelse, ligger det en del forpliktelser.

Sobert interiør, typisk for Mercedes på denne tiden.
Sobert interiør, typisk for Mercedes på denne tiden.

Rask til 100 km/t

Historikken skal være vanntett. Det er ekstra viktig på slike biler. Den kommer også fra nylig storservice hos merkeverksted.

Når det gjelder ytelser, så skjønner du jo fort at vi snakker om en sprek bil. 0-100 km/t er gjort på bare 5,2 sekunder, mens toppfarten er på 250 km/t.

Samtidig er ikke forbruket fullstendig på bærtur. Den skal klare seg med 1,19 l/mil. Men om du har et snev av autofili i blodet, kommer du til å gi gass både titt og ofte. Om ikke annet så for å høre V8-eren synge!

Les også: Tro det eller ei – prisen er mer enn halvert