Selger super-sjelden Lexus – for prisen av ett årskort

Norges eneste Lexus ES? Det er den med stor sannsynlighet. Nå er denne til salgs for bare 8.300 kroner. Faksimile: Finn.no
Norges eneste Lexus ES? Det er den med stor sannsynlighet. Nå er denne til salgs for bare 8.300 kroner. Faksimile: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kom til Norge på flyttelasset.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

For fem år siden hadde vi her på Broom et par saker på en veldig sjelden bil som sto til salgs i Utvik.

Vi snakker om det som etter all sannsynlighet er Norges eneste Lexus ES 250. Solgt ny til en nordmann bosatt i California, og så tatt med hjem på flyttelasset i 1993.

Hvis du husker 80-tallets Toyota Camry, da kjenner du igjen dette designet.
Hvis du husker 80-tallets Toyota Camry, da kjenner du igjen dette designet.

Bilen hadde rullet 185.000 kilometer. Etter at den hadde stått en god stund, var prisen nede i 50.000 kroner.

Dukket opp igjen

En av dem som fulgte med på det vi skrev om Lexusen, var Kjell fra Kolsås, utenfor Oslo. Og han nøyde seg ikke bare med å lese om bilen. Nei, han fikk så sans for dette at han rett og slett dro og kjøpte den!

Nå har bilen dukket opp på finn.no igjen. Lexusen har ikke rullet mer enn 20.000 kilometer siden sist. Men på prisen har det virkelig skjedd ting. Kjell ber ikke om mer enn pengene til et årskort på trikken, 6.800 kroner, pluss omregistrering.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norges billigste Lexus, her kan du lese saken

Klikk her for å se annonsen på bilen nå

Trenger ikke tre biler

Sjelden fugl i Norge, nå er den til salgs.
Sjelden fugl i Norge, nå er den til salgs.

Da hører det med til historien at bilen ikke er helt strøken. Her er det endel ting som bør fikses, blant annet bremser. Det er også en vindusheis som ikke funker, og rusten har begynt å komme, noe som vil kreve litt jobb.Men sannsynligvis ikke verre enn at noen som kan mekke litt selv, greit får den tilbake i fin stand.

Kjell kaller den selv et "oppussingsobjekt". Vi ringer for å spørre hvorfor han selger nå:

– Jo, plutselig trenger ingen i familien bil til jobben, mot to tidligere, mye på grunn av bedre kollektivløsninger i området hvor vi bor. Så jeg kan rett og slett ikke forsvare å eie tre biler lenger. Har nemlig en veteranbil på toppen, forteller Kjell.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne Lexusen har gitt salgsrekord

Glemmer ikke den første turen

– Men fortell litt, hvorfor falt du for akkurat denne bilen?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Aircondition er naturligvis på plass i en bil som er nysolgt i USA.
Aircondition er naturligvis på plass i en bil som er nysolgt i USA.

– Det var den morsomste bilen jeg kunne finne for pengesummen jeg hadde tenkt å bruke. Jeg liker kombinasjonen av veldig anonym og helt unik. Og den gir faktisk litt luksusfølelse, stadig vekk, forteller Lexus-eieren.

– Hvordan har det vært å eie den?

– Litt ugreit den aller første tiden, da jeg og et verksted slåss nokså lenge for å finne ut hva som var galt med airconditionen. Deretter har det bare vært behagelig. Å selge den, derimot, er ikke gøy. I en ideell verden hadde jeg fortsatt hatt tilgang til samtlige biler jeg noensinne har eid, stående i førsteklasses tilstand på en låve et eller annet sted!

– Jeg glemmer forresten aldri første tur hjem med den, over fra Vestlandet. Utrolig vakkert og litt nervepirrende: Bilen hadde stått en stund da jeg kjøpte den, og batteriet tålte ikke at jeg testet alle knappene før jeg kjørte av gårde. Husker at jeg holdt motoren i gang på en hel fergetur, fordi jeg ikke turte å stoppe. Men ingen merket noe, på grunn av bråket fra båten, forteller Kjell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er luksusbil til svært hyggelig pris

Lexus-faktor

Dette er en av de aller første modellene Lexus solgte, i USA var denne ES-generasjonen en ganske stor suksess.
Dette er en av de aller første modellene Lexus solgte, i USA var denne ES-generasjonen en ganske stor suksess.

De som husker 80-tallet og bilene da, vil kjenne igjen datidens Toyota Camry i denne Lexusen. Bilen er nemlig i utgangspunktet identisk med den amerikanske utgaven av Camry, og så har den fått litt Lexus-faktor på toppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi snakker 2,5-liters V6 motor på 156 hestekrefter, naturligvis automatgir og en rikholdig utstyrspakke. Den har også full Defa-pakke med motorvarmer, kupévarmer, lader og fjernkontroll.

Bilen er også jevnlig tectlybehandlet, og har hatt årlige servicer hos Lexus i Oslo. Nå er den EU-godkjent til mars neste år.

God respons

Kjell innrømmer at det er vemodig å selge, men det er i alle fall ikke noe å si på responsen. Den har nemlig vært svært god fra han la ut bilen, flere interessenter har meldt seg.

Hvem håper du skal kjøpe bilen?

– En entusiast som kunne tenke seg å sende en melding år om annet, med forsikringer om at den stadig fungerer og brukes!

Dømt nord og ned – nå feirer de jubileum

– Nei, dessverre. Denne bilen får du ikke kjøpe!