Nå kontakter VW norske bileiere

VW er nå i gang med å kontakte norske bileiere som kan være berørt av "Dieselgate".
VW er nå i gang med å kontakte norske bileiere som kan være berørt av "Dieselgate".
Artikkelen fortsetter under annonsen

Opprydningen etter "Dieselgate" er begynt. Her kan du sjekke om din bil er berørt:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nesten 150.000 norske bileiere er berørt av utslipp-skandalen til VW. Den tyske bilprodusenten har altså innrømmet å jukse med flere motorer, for å få kunstige lave NOx-utslipp når bilene skal testes i forbindelse med typegodkjenning.

Bakgrunnen for det hele, var at VW var desperate etter å få fotfeste i det store og viktige USA-markedet, med sine dieselbiler. For å klare det, måtte de tilfredsstille de svært strenge kravene amerikanske myndigheter har til nettopp NOx-utslipp.

Den eneste måten de kunne gjøre det på, var gjennom å bruke en software som ga feilaktig, lave målinger av utslipp i forbindelse med testing.

Har tatt kontakt med norske eiere

Totalt på verdensbasis er rundt 11 millioner biler berørt. Av disse befinner altså i underkant 150.000 seg i Norge, fordelt på VW, Audi og Skoda.

Etter en periode med hardt arbeid for å finne ut hvordan de skulle løse situasjonen på best mulig måte, har den norske importøren nå begynt å ta kontakt med de berørte eierne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Må ikke betale

Broom har fått tak i en mail som ble sendt til en av kundene.

Her står det at bileieren kontaktes fordi vedkommende ifølge VWs opplysninger kan være eier av en av de berørte modellene. Det vil si en bil med dieselmotor av typen EA 189.

I brevet presiseres det at bilen er trygg å kjøre, og at VW Norge vil gjøre alt i sin makt for å gjennomføre de nødvendige utbedringene så effektivt som mulig.

Det presiseres at dette ikke er noe som kunden skal betale.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil bli ferdige

Det er altså fortsatt ingen konkret informasjon om når utbedringene vil bli gjort.

– Nei, foreløpig er det altså bare tatt kontakt. Det er viktig for VW å skaffe seg en riktig og oppdatert liste over hvem som eier hvilke biler – slik at de har helt riktige data å forholde seg til. Etterpå kan de begynne innkallingene der de nødvendige endringene blir gjort, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han tror VW, Audi og Skoda veldig snart vil starte innkallingen.

– De er naturligvis opptatt av å få ryddet opp i denne saken så raskt som mulig. Det er vanskelig å komme seg videre, så lenge denne saken henger over hodene deres slik som nå, sier Broom-Benny.

Legger seg flate

Nøyaktig hva utbedringene vil gå ut på, vites så langt ikke. Det kan være så enkelt som en software-oppdatering, eller det kan innebære større mekaniske inngrep. Alt er avhengig av motortypen.

– Det kan virke som om dieselmotorer med "Ad Blue" er noe mer komplisert å forholde seg til enn de andre, sier Benny.

VW lover i mailen at de skal holde de aktuelle kundene løpende oppdatert om situasjonen. Og avslutter med å legge seg flate:

"Vi er veldig lei oss og beklager at din bil er berørt. Vi lover å gjøre alt vi kan for at du som kunde skal få en så god opplevelse som mulig i forbindelse med utbedringen av din bil."

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Folk flest bryr seg ikke

– Hvilke konsekvenser tror du denne saken vil få på lang sikt, Benny?

– I utgangspunktet er dette en skikkelig dyp ripe i lakken for VW-konsernet. Men de vil komme seg gjennom den. Det er det ingen tvil om. Jeg tror nok at kunder flest i utgangspunktet er rimelig likegyldige til NOx-utslippene. Det de er mer opprørt over, er selve prinsippet - nemlig at VW med viten og vilje har jukset.

Jeg tror også at dieselmotorer vil bli litt mer tungsolgt etter dette. I alle fall en periode.

VW hadde frist til 7. oktober med å gi tyske myndigheter en plan for hvordan de skal løse situasjonen. Men i flere land er salget av VW stoppet, og det er varslet flere søksmål og ytterligere etterforskning av konsernet i tiden framover.