En av verdens tøffeste blir ny

Toyota Land Cruiser V8 kommer i ny drakt til 2016.
Toyota Land Cruiser V8 kommer i ny drakt til 2016.
Artikkelen fortsetter under annonsen

En ting gjør den svært vanskelig å selge i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter mer enn 60 år på markedet har Toyota Land Cruiser blitt en bil-legende.

Siden den spede starten som et rent terreng og nyttekjøretøy, har utviklingen de siste årene gått i retning av luksus-SUV. Dog uten å gi slipp på den gode framkommeligheten og driftssikkerheten som bilene kanskje er aller mest kjent for.

LED-lamper foran og bak er noen av endringene.
LED-lamper foran og bak er noen av endringene.

Alt foran frontruta er nytt

Og utviklingen fortsetter. Nå er det den største – altså Toyota Land Cruiser V8, som får en skikkelig oppdatering.

Det er ikke snakk om noen helt ny bil, men det er allikevel snakk om mer enn bare en facelift.

Det mest iøynefallende er definitivt den nye og enda mer massive fronten, men ny og større grill, de nye lyktene og panseret med forhøyning.

Alt av plater, paneler etc. foran frontruten er nytt. Det vil da si at også støtfangere og tåkelys er nytt.

Dette er bilen Nansen og Amundsen skulle hatt

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Familie-DNA

Den nye Land Cruiseren følger designtrenden til de andre "nyttekjøretøyene" hos Toyota. Vi kjenner igjen familielikheten fra både Thundra og den nye Tacoma.

Den helt nye og svært aktuelle pickupen Hilux vil trolig også bære dette DNA-et når den kommer på nyåret.

Foran frontruten er alt nytt på 2016-modellen.
Foran frontruten er alt nytt på 2016-modellen.

Sett rett fra siden er det ikke mye nytt på Land Cruiser V8, men vi merker oss felger med nytt design.

Bakfra kjenner vi den også igjen, men baklamper med LED-teknologi, annen støtfanger og annet listverk gjør den noe aldrende bilen litt mer moderne.

En annen viktig nyhet er at bilen nå blir utstyrt med en ny åtte-trinns girkasse. Den gamle hadde seks trinn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette hjelper både til raskere akselerasjon og redusert forbruk og utslipp. Samtidig er understellet oppgradert, blant annet med hydrauliske stabilisatorstag. Dette gir økt komfort og bedre framkommelighet i vanskelig terreng.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Landcruiseren for deg som vil syns:

Nytt sikkerhetsutstyr

Også innvendig bys det på nyheter. Ny lettlest instrumentering. Helt nytt og forbedret infotainment system, samt ny layout på dashbord og midtkonsoll kan nevnes.

Interiøret er oppgradert, samt at viktig sikkerhetsutstyr nå er på plass.
Interiøret er oppgradert, samt at viktig sikkerhetsutstyr nå er på plass.

Det som også bør nevnes er at bilen får nytt sikkerhetsutstyr tilgjengelig. Slik som nødbrems-system, filskiftvarseler, blindsonevarsler og adaptiv cruisekontroll.

Les vår test av Land Cruiser V8 her:

Ikke som varebil

Bilen er tilgjengelig i kun én utstyrsvariant. Den byr til gjengjeld på det meste av det du kan tenke deg. Tilbehørslisten her er ikke lang ...

Bilens primære marked er USA hvor Land Cruiser har blitt solgt siden 1957.

Toyota Land Cruiser V8 har også blitt solgt i Norge. Da primært som varebil. Men etter endringene i regelverket for et par år siden, står den ikke lenger på prislistene hos Toyota Norge. Avgiftene for åtte-seters stasjonsvogn ble for tøff til at salg i Norge ville kastet noe særlig av seg.

Men vi er helt sikre på at mange kunder veldig gjerne skulle hatt den tilbake som varebil.

Toyota Land Cruiser V8: Forsvinner som varebil

Den er mer enn stor nok, men regelendringer gjør at den ikke kan registers som varebil mer.
Den er mer enn stor nok, men regelendringer gjør at den ikke kan registers som varebil mer.