Dette har de ikke gjort siden 1971
Klart for et fireseters-comeback fra Mercedes!
Mercedes har virkelig hevet nivået i klassen med sin nye S-klasse.
Dette er flaggskipet fra merket med stjerne i grillen. S-klasse skal fungere som et utstillingsvindu for både design, teknologi og luksus hos Mercedes. Og samtidig er den en viktig imagebygger i forhold til de mindre modellene.
Her er det heller ikke snakk om bare én utgave. Nei, S-klasse er i praksis en hel familie av bilmodeller, og nå kommer det straks en til.
Første siden 1971
Mercedes har nemlig sluppet den første smakebiten på det som skal bli S-klasse cabriolet. Det er en bil som har solide røtter, hvis vi går noen tiår tilbake i tid.
Selv presenterer Mercedes den som den første S-klasse cabriolet med fire seter siden 1971. Da gikk det som var forgjengeren for S-klasse ut av produksjon. Nykommeren har med andre ord litt av hvert å leve opp til.
Vi testet nye S-klasse første gang i Canada – les mer her:
Bakseteplass
Cabrioleten er basert på coupeutgaven av S-klasse som allerede er lansert. Fem meter lang, er det en av de største coupemodellene du kan kjøpe. Men Mercedes-designerne har gjort en god jobb med å få den til å se smekker og sporty ut, tross størrelsen.
Når bilen er så lang, er det heller ikke vanskelig å få plass til bakseter, selv om selve takkonstruksjonen stjeler mye plass i en cabriolet. Derfor bør det være gode muligheter for at to voksne kan trives godt i baksetet her, også på lengre turer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDette råskinnet mangler bare én innstilling
Stoff eller stål?
Som på S-klasse for øvrig, skal det være fokus på komfort og luksus også i cabrioleten. De aller mest sporty kjøreegenskapene finner man hos andre Mercedes-modeller.
Den offisielle lanseringen skjer på bilutstillingen i Frankfurt i september. Så kommer S cabriolet ut i de første markedene på nyåret 2016.
Artikkelen fortsetter under annonsenSå langt har ikke Mercedes bekreftet om den får stofftak eller nedfellbart ståltak. Men spionbilder av bilen har vist at den har tak av stoff, og det vil overraske oss om ikke Mercedes går for den løsningen på produksjonsklar bil.
Les også: Derfor er det tøffe tak for cabrioletene