– Dette gjør seg bedre i garasjehylla enn i en bilmotor

Du tror kanskje dette er smart å bruke på bilen din, hvis den ikke er helt samarbeidsvillig. Det kan bli en dyr tabbe ... Illustrasjonsfoto
Du tror kanskje dette er smart å bruke på bilen din, hvis den ikke er helt samarbeidsvillig. Det kan bli en dyr tabbe ... Illustrasjonsfoto
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke bruk dette om bilen din er «morgengretten» – det kan i verste fall bli dyrt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!
Vi hadde en diskusjon i lunsjen om bruk av startgass og kondensfjerner.

Vi kom fram til at «alle» mener at en motor kan bli avhengig startgass og kondensfjerner, men kan den faktisk bli det?

Så sant ikke disse remediene fører til mekaniske feil på motoren, går de vel gjennom systemet som en hvilken som helst annen penicillinkur?

Men som han ene sa. Hvis du må bruke startgass for å få startet bilen, må man nok ty til dette nokså ofte. Da er det jo på en måte avhengighet.

Hva mener du om dette?


Benny svarer:

Heisann!
Gode diskusjoner om bil i lunsjen skal man ikke kimse av! Ikke helt overraskende har vi også en del slike på kontoret. Det er en berikelse!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men både kondensfjerner og startgass hadde nok storhetstiden sin på 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet.

På nyere biler skal dette være helt unødvendig å bruke. Kondensfjerner kan sågar skade moderne og ømfintlige innsprøytingssystemer. Mitt råd er derfor å styre unne dette. Helt.

Startgass er, eller skal jeg si var, også en nødløsning som jeg ikke anbefaler lengre. Elektronikken «skjønner ikke hva som skjer» og kan sette feilkoder, eller i verste fall gå i nødmodus.

Så ja, dette er gammel og kjær bilrekvisita som gjør seg bedre på hylla i garasjen enn i en moderne bilmotor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er altså det motsatte av hva vi ofte forbinder med en penicillinkur. Her kan en moderne bilmotor ble mer "syk" med kostbar legebehandling som følge.

Morgengretten bil – da er det noe feil

Når det er sagt vil det nok i de aller, aller fleste tilfeller gå bra. Jeg bare forbeholder meg retten til å være skeptisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om det er behov for noe slikt for å få i gang en morgengretten og moderne bil, ja da er det noe feil med den.

Når det gjelder avhengigheten, er jeg godt kjent med ryktene rundt dette. Mange sier at det er slik, og trekker fram det ene eksemplet etter det andre. På gamle biler – altså fra 70- og 80-tallet – handler det i stor grad om ren mekanikk.

Men biler er som kjent døde ting uten følelser og intelligens. Inntil noen presenterer meg en plausibel forklaring på hvorfor / hvordan en bil kan bli avhengig – velger jeg å se på dette som urealistisk.

Jeg skulle i alle fall likt å se den bensinpumpa som tenker: I dag gidder jeg ikke levere rett bensintrykk / mengde, motoren får jo snart en «dram» (startgass) likevel, så hvorfor skal jeg slite og jobbe da?

Beklager hvis jeg var kjedelig jordnær nå. Jeg er nok litt kjent for å være nettopp det...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men håper i alle fall at dere fikk svar på noe av det dere lurte på.

Derfor kommer utlendingene til Norge for å kjøpe gamle biler

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: