Sovning bak rattet:– 200 forsikringssaker årlig gjelder ulykker der bilisten har sovnet

TA EN BLUND: – Hvis du begynner å glippe med øynene må du svinge av veien så fort som mulig. Bytt sjåfør eller ta en høneblund, sier Bjarne Rysstad i Gjensidige. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
TA EN BLUND: – Hvis du begynner å glippe med øynene må du svinge av veien så fort som mulig. Bytt sjåfør eller ta en høneblund, sier Bjarne Rysstad i Gjensidige. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er bare toppen av isfjellet. Det er store mørketall fordi mange ikke innrømmer at de har sovnet bak rattet, mener Gjensidige.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trøtt? Stopp og sov!

Visste du at:

24 timer uten søvn tilsvarer én i promille.

Søvnulykker koster omtrent ett menneskeliv per uke i Norge.

Når føreren sovner skjer møteulykker og utforkjøringer. Det er de alvorligste ulykkene.

Det er forbudt å kjøre når man er trøtt og sliten.

Fem gode råd til deg som skal kjøre langt:

Vær uthvilt

Drikk vann

Bytt sjåfør

Ta pauser før du blir trøtt

Stopp og sov i 15 minutter hvis du blir søvnig bak rattet

Triks som IKKE virker:

Åpne vinduet og stikke hodet ut

Spille høy musikk

Kilde: Statens vegvesen

En undersøkelse forsikringsselskapet gjorde tidligere i sommer viste at nesten halvparten av norske bilister har opplevd farlige situasjoner i trafikken, fordi de har vært trøtte bak rattet.

Nå har Gjensidige gjort en på hvor mange forsikringssaker som gjelder bilulykker der sjåføren har sovnet.

Beregningen som gjelder for hele forsikringsbransjen, viser at inntil 200 forsikringssaker hvert år skyldes at bilisten har duppet av bak rattet.

Men dette er nok bare toppen av isfjellet, mener Gjensidige:

– Mange vil ikke innrømme at de sovnet bak rattet, og derfor vet vi at langt flere ulykker har årsak i dette, sier informasjonssjef Bjarne Rysstad i en pressemelding.

Når sjåføren sovner skjer både møteulykker og utforkjøringer, som er de alvorligste ulykkene. Ifølge Statens vegvesen koster søvnulykker omtrent ett menneskelig per uke i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis du begynner å glippe med øynene må du svinge av veien så fort som mulig. Å være trøtt bak rattet er noe av det farligste som finnes, sier Rysstad i meldingen.

Les også: Sikkerhetsbeltet som vekker deg

Forbudt

Å kjøre når man er veldig trøtt og sliten er forbudt. Og i tillegg til de menneskelige lidelsene slike bilulykker medfører, gir det en reduksjon i erstatningen om man sovner under kjøringen uten at det har medisinske årsaker.

Gjensidige alene har det siste året hatt 50 saker med avkortning. I gjennomsnitt er reduksjonen i erstatning på 20 prosent, men avhenger i hver enkelt sak av alle risikofaktorer og skadestørrelsen. Den største avkortningen har vært 75.000 kroner, opplyser selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Politiet måtte stoppe ekspressbuss - sjåføren sovnet

Ta en blund

Risikoen for å sovne bak rattet er størst om natten. Men ifølge Statens vegvesen skjer de fleste søvnrelaterte ulykker likevel på dagtid - da er det størst trafikk og konsekvensene av å sovne blir fort alvorlige.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om ettermiddagen er man ofte på vei hjem etter en lang arbeidsdag, man er sliten og har tankene et annet sted. Stress og uoppmerksomhet kombinert med den naturlig trøtte perioden gjør oss utsatt for ulykker.

Ifølge Statens vegvesen har trøtthet vært medvirkende årsak til 14 prosent av alle dødsulykker i trafikken i Norge de siste ti årene.

Vegvesenet har i sine «Stopp og sov»-kampanjer anbefalt at man tar pauser før man blir trøtt, bytter sjåfør og stopper og tar en 15-minutters blund hvis man kjenner at man blir søvnig bak rattet.

Se også:

En politioverbetjent og to havarerte bilister var sekunder fra å bli overkjørt av en bilist som sovnet bak rattet. Se video under: