Bilen som gjorde Elvis til racersjåfør

Plotet var syltynt i Elvis-filmen "Spinout", men bilen lekker. Her er den fotografert på årets Villa d'Este, hvor den vakte stor oppsikt.
Plotet var syltynt i Elvis-filmen "Spinout", men bilen lekker. Her er den fotografert på årets Villa d'Este, hvor den vakte stor oppsikt.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og den finnes fortsatt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

McLaren er et av de mestvinnende navnene i motorsport-historien, og bak rattet på Formel 1 biler og sportsvogner huskes navn som Ayrton Senna, Emerson Fittipaldi, Niki Lauda og Mika Häkkinen. Samt Elvis Presley.

Husker du ikke Elvis i hans McLaren? Vel, det er kanskje ikke så rart. Men slik skjedde det:

Ville ha sitt eget team

McLaren ble startet av Bruce McLaren fra New Zealand. Han var en svært habil racerfører, og vant sitt første Formel 1-løp på Sebring i USA i 1959. Men McLaren var også dyktig teknisk, og ønsket en egen bil med sitt eget navn. Det resulterte i 1963 i selskapet Bruce McLaren Motor Racing Ltd.

I 1964 hadde han samlet åtte ansatte, og deres første bil ble McLaren M1-A, med destinasjon USA og sportsvognracing i Group 7 der borte. Rørramme og Oldsmobile V8 var på plass. Bilen var sort med en sølvfarget stripe, som var fargene til New Zealand i motorsport.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Elvis bak rattet i "Spinout".
Elvis bak rattet i "Spinout".

Her er de minst lojale bileierne

24 kundebiler

I England tok Frank Nichols fra Elva Cars kontakt med McLaren, og sammen bygde de 24 nye biler kalt McLaren-Elva MarkI, basert på M1-A. Den første av disse kundebilene ble vist frem på London Racing Car Show i 1965, og ble solgt til John Coombs, racersjåfør og Jaguar-forhandler.

Graham Hill (verdensmester i Formel 1, 1962 og 1968) kjørte bilen i en del løp, før den ble solgt til Jerry Entin, en racersjåfør fra California i 1965. Entin vant SCCA sportsvogn-mesterskapet i USA i 1967 med bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen


Det første robot-drapet i bilindustrien

"Spinout" med "The King"

Men året før hadde han gjort noe annet med den.
Da laget nemlig MGM nok en film med Elvis Presley, hvor Elvis spiller en racersjåfør: «Spinout».

Scene fra "Spinout" med bilen og Elvis.
Scene fra "Spinout" med bilen og Elvis.

I starten av filmen har han en Shelby Cobra 427 (den ses også på filmplakaten), men det mest interessante er kanskje trekkvogna. En 1929 Duesenberg Model J! Underveis er det mange musikalske nummer, romantiske affærer med tre ulike kvinner som alle vil gifte seg med Elvis, og et generelt syltynt plott.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I det store avslutningsracet får imidlertid Elvis kjøre den gullfargete McLaren du ser på bildene. Noe som nok gledet den svært bilinteresserte kongen.

Den ble totalrestaurert i 1996 tilbake til Spinout-looken. Den er i dag eid av en entusiast fra Østerrike, og har en 5,7-liters small block Chevrolet V8 med fire Webere (det samme oppsettet den hadde i 1967-sesongen).

Hadde man bare hatt mye penger, ville dette vært en perfekt måte å starte en Elvis-bilsamling på…

Bilen i dag i all sin prakt.
Bilen i dag i all sin prakt.

Å kjøre rundt med et malingsspann i bilen kan bli dyrt. Veldig dyrt...

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no.