Denne bilen har nesten ingen konkurrenter

Det finnes en Golf for de aller fleste, også de som har lyst på en bil med litt flerbruksbil-faktor. Da er navnet Golf Sportsvan.
Det finnes en Golf for de aller fleste, også de som har lyst på en bil med litt flerbruksbil-faktor. Da er navnet Golf Sportsvan.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men kan Golf Sportsvan forsvare en ganske stiv prislapp? Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

VW GOLF SPORTSVAN

Modell: 1,4 TSI DSG Higline

Motor: 1,4-liters bensin

Effekt: 150 hk 250 nm

Forbruk: 0,55 liter/mil

0-100 km/t: 8,8 sekunder

Toppfart: 212 km/t

Bagasjerom: 500/1520 liter

Lengde/Bredde/Høyde: 433/180/157 cm

Startpris: 355.200 kroner

Pris testbil: 439.400 kroner

Den har gitt navnet til sin egen bilklasse og har aldri solgt mer her hjemme enn den gjør nå. Golf er en voldsom suksess for Volkswagen, og i elbil-landet Norge tok det virkelig av da e-Golf ble lansert.

Noe av hemmeligheten bak suksessen er alle valgmulighetene. Du får Golf med bensinmotor, dieselmotor, som elbil og som ladbar hybrid. Det er også en rekke karosserivarianter å velge mellom. De mest populære er kombi og stasjonsvogn.

Midt mellom disse to befinner vår testbil seg. Golf Sportsvan er en forhøyet Golf , med litt flerbruksbil-faktor. Volkswagen har fokus på å dekke opp stadig flere nisjer, og i denne er Sportsvan nesten helt uten konkurrenter.

Testbilen er en 1,4 TSI med DSG-girkasse, i utstyrsnivå Highline. Startprisen er på 355.200 kroner. Med ganske mye ekstrautstyr innabords, ender prisen på 439.400 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Lyst og trivelig interiør, i Highline-utgave føles Golf ganske påkostet.
Lyst og trivelig interiør, i Highline-utgave føles Golf ganske påkostet.

Gran Coupe, vet du hva det egentlig betyr?

Hvordan er den å kjøre?

Bortsett fra høyere sittestilling, er det sannelig ikke lett å skille denne fra en «vanlig» Golf. Det betyr gode og forutsigbare kjøreegenskaper. De heller som forventet mer mot komfort, enn sportslig tendenser.

Støydempingen er helt OK, forsetene er gode og bak rattet er det umulig å ikke finne seg til rette. Alt er enkelt og intuitivt lagt opp. En stor del av målgruppa er nok i kategorien «godt voksne». De vil like at de setter deg inn i denne bilen, ikke ned i den.

Klappbord på forseteryggene, velkjent og praktisk flerbruksbil-utstyr.
Klappbord på forseteryggene, velkjent og praktisk flerbruksbil-utstyr.

Audi har også planer om flere nisjebiler, sjekk denne!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan er plassen?

Pluss for veldig mange praktiske oppbevaringsrom, akkurat som det skal være. Volkswagen har gjort en imponerende jobb med bagasjerommet, det svelger unna hele 500 liter. Baksetene kan skyves 18 centimeter i lengderetningen, smart for å kunne prioritere hvor du trenger plassen mest.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Feller du ned baksetene, går det inn hele 1520 liter. Passasjersetet foran kan også slås ned, da får du inn gjenstander på hele 2,40 meter. Smart for IKEA-turene! I det hele tatt er det mye plass i denne bilen, den lever opp til betegnelsen flerbruksbil light.

Bagasjerommet imponerer, her utnytter VW blant annet den ekstra høyden godt.
Bagasjerommet imponerer, her utnytter VW blant annet den ekstra høyden godt.

Disse familiene er mest fornøyd med flerbruksbilen sin

Finest utenpå eller inni?

Det blir naturligvis noen kompromisser når du skal ta en Golf og gjøre den høyere. Sportsvan ser litt merkelig ut fra enkelte vinkler, særlig skrått bakfra. Men det er ikke et design som vil skremme bort mange kunder. VW holder seg til det trygge, den tradisjonelle VW-fronten er det mest vellykkede her.

Innvendig er det relativt nøkternt. Du merker at dette er en typisk hverdagsbil, uten de store sprellene. Men det er lyst og trivelig inne i testbilen, og kvalitetsfølelsen i både materialer og brytere/hendler er god.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Den heter Sportsvan, men noen spesielt sporty bil er dette ikke.
Den heter Sportsvan, men noen spesielt sporty bil er dette ikke.

Dette er mye fornuft til lite penger

Går den bra?

Høres 1,4-liters bensinmotor litt småkjedelig ut? Vel, denne byr på hele 150 hestekrefter, og det gir prestasjoner som absolutt ikke er kjedelige. Bilen er kvikk og rask, 0-100 km/t går unna på 8,8 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Testbilen er utstyrt med DSG-automat. Med mindre du er fryktelig glad i å gire selv, er det utstyr vi absolutt anbefaler. Den girer silkemykt, og er med på å øke følelsen av komfort.

Designet er mest vellykket forfra, fra siden og bakfra merkes den ekstra høyden godt.
Designet er mest vellykket forfra, fra siden og bakfra merkes den ekstra høyden godt.

Denne lille motoren har gjort det skarpt

Hva er konklusjonen?

Navnet er en smule misvisende, for det er ikke mye som minner om sportsbil i Golf Sportsvan. Bortsett fra det er dette et typisk fornuftsvalg for de som ønsker seg mye plass, uten å måtte kjøre rundt i en veldig stor bil. Målgruppa har mest sannsynligvis grått hår, de kjører rundt på barnebarn av og til, og de trenger kanskje plass til et par golfbager også. Det er det null problem å få til i denne bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Startprisen er forsåvidt ganske gunstig, men VW tar seg godt betalt for ekstrautstyr. Det gjør at testbilen ender på nesten 450.000 kroner. Det er rett og slett i overkant, og bilen sliter med å forsvare en slik prislapp. Her er det nok derfor et poeng å holde seg litt i skinnet underveis i kjøpsprosessen. Ellers kan du like gjerne se på konsernbror Touran ( som både er større og er rendyrket flerbruksbilfaktor), eller vurderer om det holder med en vanlig Golf.

Sekser på terningen: Her kan du lese testen vår av «vanlig» Golf