Det flere grunner til at også nye biler må ha service

Dropper du servicene, ryker også nybilgarantien. Så enkelt er det!
Dropper du servicene, ryker også nybilgarantien. Så enkelt er det!
Artikkelen fortsetter under annonsen

Service er nødvendig også på nyere biler som går som ei klokke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg kjøpte Opel Astra i 2013, helt ny. Nå er det kjørt 21.000 kilometer og må ha service for andre gang, ellers mister jeg garantien. Er dette mulig eller lovlig?

Med dagens teknologi burde dette ikke vært nødvendig, mener jeg. Så vidt jeg vet er Opel det eneste merket som har et slikt krav. Dette blir en meget dyr bil å drifte. 8.000 kroner for 21.000 kilometer syns jeg er drøyt.

I så fall blir dette siste Opel for meg. Det verste er at jeg får beskjed å skifte olje straks etter kjørte ca. 9.000 kilometer. Helt vanvittig! Har andre noe slikt krav? Mvh. Max.

Benny svarer:

Hei Max. For å ta det viktigste først: Jo, service er nødvendig, også på nyere biler, selv om de går som ei klokke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De aller, aller fleste biler har krav om service en gang per år – eller etter 30.000 kjørte kilometer (oftere under krevende forhold). Det som kommer først.

Det er altså derfor ikke helt unormalt at servicelampen minner om oljeskift etter bare 9.000 kjørte kilometer.

Nybilkjøpere i Norge er heldige. Som det eneste landet jeg vet om har vi fem års nybilgaranti. Alt ligger derfor til rette for et trygt og forutsigbart bilhold de første årene.

Men vi må ta service én gang i året. Når man garanterer en gjenstand som er satt sammen av godt over 20.000 deler, hvorav mange bevegelige, så er det ikke rart at man vil følge dette opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det meste er dyrt i Norge. Service på bil også. Men 8.000 kroner i året for å drifte en Opel Astra er ikke spinnvilt i mine øyne. Selv om jeg også ser at det finnes mer spennende ting å bruke disse pengene på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Viktig av flere grunner.

Husk at servicer er mer enn oljeskift. Det er også skifte av forskjellige filtre, demontering og oppsmøring av bremser, kanskje oppdatering av software. Det gjøres også ofte forskjellige utbedringer/kampanjer. Det handler rett og slett om driftssikkerhet og trygghet.

Tror du ellers folk hadde fått byttet pollenfilter, eller skjønt at bremseklossene begynner å bli slitt? Det tror ikke jeg. I dag peiler jo mange folk knapt nok motoroljen selv...

Så jeg mener at service fortsatt er viktig og nødvendig.

Nå skal det også sies at jeg vet at verkstedene kan tjene gode penger på dette. Det er egentlig på deler, service og reparasjoner man tjener penger i dag, snaut nok på bilsalg.

Slik sett, kan det oppfattes litt som "bukken og havresekken". Timeprisene er skyhøye, men allikevel sliter rekordmange verksteder om dagen og konkurser og avvikling er slett ikke uvanlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En bil med komplett servicehistorikk er også mer verdt enn en bil hvor eier ikke har fulgt opp, den dagen man skal selge den igjen eller bytte inn.

Dette med krav til service er ikke noe enestående for din Opel Astra. Akkurat det samme gjelder for Volvo - som du spesifikt spør etter, og de aller, aller fleste andre bilmerker.

Verkstedpriser: Trodde du dette var billig i Sverige?

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen