Nektes å bruke gule taklamper

Gule taklykter er helt vanlig mange steder, som i Hellas.
Gule taklykter er helt vanlig mange steder, som i Hellas. Foto: Thanassis Stavrakis / Ap / NTB Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stavanger Taxi ville skille seg ut, men holdes igjen av gamle regler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidlig på 90-tallet kjørte en rekke drosjebiler rundt i Stavanger med gule lamper på taket. Den gang het taxiselskapet Taxabilen og de gule taklampene stod der på Statens vegvesens nåde.

Da var Trond Ramsland styremedlem i Taxabilen. Siden har de blitt kjøpt opp av Norgestaxi, og Ramsland har blitt styreleder i Stavanger taxi. Han syns det var en lys ide å videreføre de karakteristiske lampene.

Den lyse ideen fikk han ikke gehør for hos Vegdirektoratet.

– Vi ønsket å skille oss ut, slik at kundene lettere skulle kjenne oss igjen. Kundene har rett til å selv velge hvilken selskap og bil de skal kjøre med, sier Ramsland til ABC Nyheter.

Vegdirektoratet har avslått søknaden og åpner ikke for dispensasjon denne gangen.

Les også: Konkurransetilsynet vil ha fritt drosjemarked

Forventet byråkratisk

Kjøretøyforskriften av 1994 sier at lysets kuppel skal være av materiale som lager hvitt lys, men Vegdirektoratet har mulighet til å gi dispensasjoner fra loven.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Taxabilen kjørte rundt med sine gule taklamper var det med dispensasjon fra Statens vegvesen, gitt i februar 1993. I godkjennelsesbrevet fra vegvesenet, står det at permanent dispensasjon kunne bli gitt hvis «Taxabilens og eventuelt publikums erfaringer når det gjelder bruk av gul taklykt» ble lagt ved søknaden.

Ramsland fikk sin permanente dispensasjon, og trodde at det skulle være mulig også i 2015 å fikse en slik løsning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg la ved den midlertidige dispensasjonen, men greide ikke å finne den permantente, da vi søkte om det nå. Slikt må så klart godkjennes, så ikke noen bruker blå lys som ser ut som utrykningskjøretøy, sier styrelederen.

Slik skal en taxitaklampe se ut, ifølge Vegdirektoratet. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
Slik skal en taxitaklampe se ut, ifølge Vegdirektoratet. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

Ramsland godtar avgjørelsen, men syns det hele likevel er i overkant byråkratisk.

– Forskriften er gammel, og jeg syns dette er litt firkantet. Dette burde de kunne godkjent, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I årets avslag begrunnes det med at det hvite lyset skal skille seg fra utrykningskjøretøy, og at det skal være helt klart for publikum hva som er drosjebiler og ikke.

Åpning for ulike farger på taklykter kan være uheldig for publikums oppfatning av
hva som er en drosje, skriver vegvesenet i avslaget.

Les også: Politiet skal ta Uber-sjåførene

Ordner ikke teip probemet, har du ikke brukt nok

Lampereglene gir selskapene mulighet til å pryde lampene med sin egen logo, bevillingsnummer og utforming, så lenge det ikke tar opp mer enn 40 prosent av plassen.

For Ramsland og selskapet blir derfor løsningen å dekke de tillatte prosentene med teip.

– Lamper som ga et gult lys var det opprinnelige ønsket, men nå blir de hvite nederst, og så teiper vi dem gule på den øverste delen, sier Ramsland.

Les også: Voldelige protester mot Uber i Frankrike