Slik kvittet Mercedes seg med gubbe-stempelet

Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør i Mercedes Norge, forteller hvordan premiummerket har lykkes med sin nye designfilosofi.
Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør i Mercedes Norge, forteller hvordan premiummerket har lykkes med sin nye designfilosofi.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Designskiftet har vært en stor suksess.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I godt over hundre år har Mercedes lykkes i satsingen på luksuriøst design og komfortable kjøreegenskaper. Samtidig har utvalgte modeller blitt stemplet som både trauste og kjedelige biler i det kravstore premiumsegmentet.

Det kan Mercedes leve med, men spesielt rustproblemene som dukket opp på 90-tallet, og nedgang i salget, skapte bekymring.

Det måtte tas noen drastiske grep for å at det tradisjonsrike merket skulle spille seg selv inn på banen igjen. Målet var å få kvaliteten tilbake der de en gang var og samtidig nå nye kundegrupper.

I dag er det mye som tyder på at Mercedes har lykkes i denne snuoperasjonen. Nå assosieres premiummerket som topp moderne, og gubbebil-faktoren er utvilsomt et tilbakelagt kapittel. Årsaken er et solid designskifte som ble presentert under lanseringen av nye A-klasse i 2012.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Kun et år skiller disse modellene fra hverandre, og det er tydelig at mye har skjedd med utseendet siden designskifte i 2012.
Kun et år skiller disse modellene fra hverandre, og det er tydelig at mye har skjedd med utseendet siden designskifte i 2012.

Kompakt-modellen, som tar plass i Golf-segmentet, representerte noe helt nytt. I tillegg til å være en helt ny innstegsmodell som åpnet for at langt flere kunne bli Mercedes-eiere, var dens friske design grunnlaget for alle kommende Mercedes-modeller.

Bilen fikk en varm mottakelse av både av presse og kunder – og var akkurat den medisinen som trengtes.

Vi har tatt turen til kommunikasjonsdirektør i Mercedes Norge, Christoffer Nøkleby, for å høre mer om den voldsomme snuoperasjonen.

Dette er mannen bak Mercdes sitt store designskifte, Gorden Wagener. Foto: Dimler AG
Dette er mannen bak Mercdes sitt store designskifte, Gorden Wagener. Foto: Dimler AG

– Vi så at noen typiske premiumkjøpere valgte konkurrerende merker og grunnla valget med at våre biler var et kjedeligere alternativ. Som en av verdens sterkeste merkevarer, ønsket Mercedes å gjøre noe med denne problemstillingen. Derfor innførte sjefsdesigner, Gordon Wagener, en helt ny designfilosofi som nå har vist seg å bli en stor suksess, forteller Nøkleby.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Moderne luksus

I motsetning til både Audi og BMW, som innførte stramme og kantete linjer, valgte designavdelingen hos Mercedes en litt annen retning. Målet var å skape en ny moderne look, samtidig som det luksuriøse preget skulle bevares.

– Utgangpunktet for den nye designfilosofien ble derfor sensuell renhet. Wagener hadde en enkel tanke som innebar å legge mer vekt på linjene som ikke synes, kontra de som er der, forteller Nøkleby. Kort oppsummert skulle Mercedes nå oppleves som moderne luksus og raffinert sportslighet, ettersom kjøreegenskapene også har endret seg til det mer sportslige de siste årene.

Les også: Bilen som ble et vendepunkt for Mercedes

Dagens Mercedes-modeller bærer tydelig preg av nye designelementer – og fåtallet vil nok kalle dette en «gubbebil».
Dagens Mercedes-modeller bærer tydelig preg av nye designelementer – og fåtallet vil nok kalle dette en «gubbebil».

Designsuksess

Nyeste generasjon A-klasse var første modell ut basert på den nye ”sensuell renhet-filosofien”.

– Modellen var starten på et helt nytt designspråk for Mercedes, og resultatet var slående. Siden lanseringen har 60 prosent av salget på verdensbasis gått til kunder som aldri har eid Mercedes før, forteller Nøkleby, og poengterer at designendringene tydelig har appellert til både nye- og yngre kundegrupper.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Se opp, BMW – denne kan bli brysom!

Handler om følelser

Det er mange ulike grep designavdelingen hos Mercedes har tatt i bruk for å skape det nye uttrykket. Blant annet trekker Wagener frem den skulpturelle formen i kombinasjon av definerte linjer som en vesentlig faktor.

Videre vektlegger han samspillet mellom de konkave og konvekse linjene som i dag danner særpreget på alle nye Mercedes-modeller, spesielt fra siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andre fellestrekk for dagens- og fremtidens modeller er blant annet en etablert front hvor lykter, grill og luftinntak er gjenkjennbart.

Christoffer Nøkleby mener designskiftet har spilt en viktig rolle for at stadig nye kunder velger å kjøpe Mercedes.
Christoffer Nøkleby mener designskiftet har spilt en viktig rolle for at stadig nye kunder velger å kjøpe Mercedes.

– Bildesign handler ekstremt mye om følelser. For Mercedes har det derfor vært viktig å tenke langsiktig ettersom dagens design også skal være moderne i morgen, forteller Nøkleby.

Les også: Ny Mercedes-SUV ble utsolgt – på én dag!

Lokker til seg nye kunder

Med mål om å forynge auraen til merkevaren, er det mye som tilsier at Mercedes har lykkes med den nye designfilosofien. Stadig flere nordmenn har i følge Nøkleby fått øyene opp for premiummerket, i tillegg til at bilene stadig når yngre kundegrupper.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ser at både flere kvinner og generelt yngre mennesker velger Mercedes i dag. Dette tror jeg henger nøye sammen med designskifte, samtidig som bilene er blitt langt mer sporty å kjøre.

– Kort oppsummert har Mercedes valgt å bevare de luksuriøse og komfortable kjøreegenskapene, men leverer alt i en mer moderne, sensuell og sporty drakt, avslutter han.

Les også: Perfekt for deg som elsker å kjøre bil!