Utviklingen stopper opp

Ferretti 780 har den vanlige løsningen med flybridge som er trukket ut over akterdekket og en sittegruppe på dekk forut.
Ferretti 780 har den vanlige løsningen med flybridge som er trukket ut over akterdekket og en sittegruppe på dekk forut. Foto: Produsenten
Artikkelen fortsetter under annonsen

Malen for hvordan en stor båt eller liten yacht skal se ut og innredes er spikret. Nesten ingen tør å utfordre den.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Båtfolk er trolig mer konservative enn folk flest. Båtfolk som strekker seg mot yachtgrensen på 24 meter er nok enda litt mer konservative.

Noen av dem har nok strukket sin økonomiske yteevne ganske langt, og de er nok klar over at den båten de kjøper er et tapssluk av dimensjoner. Da gjelder det å være kurant og ha noe som kan selges uten å gå konkurs. Det nye båtkjøpere kanskje ikke vet, er at det alltid er et eller annet som ikke virker som det skal og at det er vanskelig å finne noen som kan fikse problemet før sesongen er over.

Les også: Volvos elbil kommer i 2019

Basisen er den samme

Moten og hva som er moderne endrer seg. Motehusene skulle nok ønske at folk var kjappere til å ta signalene. De gjør så godt de kan, men ett motehus klarer sjelden å skape en trend. Sjekk dressjakkene menn går med. Hvor mange år er det siden de begynte å «krympe». I dag er de så små og trange at knappene bare til pynt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av de 50 årene det har vært et volum av lystbåter støpt i glassfiber er det noen som har prøvd seg med spennende vrier, men den dominerende trenden er den samme – ett skrog – ett eller flere hus opp på skroget og kanskje et solterrasse øverst.

Data har gjort det lettere å utnytte skallet på en effektiv måte. Mer plass er alltid velkomment. Ny teknologi har gjort det mulig å lage større vindusflater, lengre flybridge og lettere skrog. Motorene er blitt mindre og mer effektive. Men basisen har ingen klart å rokke ved.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er nye S-klasse

Småpen harmoni

Ferretti uttrykker ingen ønsker om å revolusjonere båtverdenen. Med modellen 780 tar de et lite seg i den samme retningen som de fleste andre. Zuccon International Project har hatt ansvaret for eksteriøret. Det er litt rundere og softere enn hva vi kanskje hadde forventet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er konservativt på en harmonisk måte. Rett, kantete, maskulint og aggressivt har vært populært, men ikke riktig blitt dominerende ennå. Kanskje er eller var den maskuline stilen bare et blaff, eller kanskje er det slik at flere trender og stiler beveger seg parallelt?

Ferretti 780 er det amerikanere kaller for rised pilot house. Det vil si at fører har sin arbeidsplass, som i dette tilfellet er rommelig, tre trinn opp fra salongen og tre trinn ned fra flybridgen.

Det kan gi mange spennende muligheter, men Ferretti har valgt en tradisjonell løsning. Eierlugaren er plassert rett i forkant av motorrommet - der hvor båten er som bredest. I maskinrommet installeres det to MAN-motorer. Gromest er det med 2 x 1.550 hester som gir en toppfart på 31 knop. Motorene er koblet til fast aksel og propell via V-gir.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mannskap eller strandklubb

Konstruktørene har klart å lage et kompakt motorrom. Resultatet av det er at båten har plass til en mannskapsseksjon med rom for to personer i separate lugarer med små bad akter.

Resultatet av det er imidlertid at det ikke er mulig å ha en tender i garasje akter. Vil man ha med lettbåt, må den lagres på badeplattformen. For dem som ikke vil ha mannskapslugarer understreker Ferretti at båten også kan leveres med den foldemekanismen i hekken som verftet har utviklet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er en avansert løsning som gjør det enkelt å sjøsette lettbåten og deretter skape en stor badeplattform. Ferretti kaller det strandklubb, men det er nok litt drøyt. Båten er tross alt ikke mer enn snaut 24 meter lang og 5,77 meter bred.

På hoveddekket bruker Ferretti den vanlige løsningen. I en rommelig salong er det blitt plass til en sittegruppe, konsoll som skjuler TV-skjermen og spisebord med plass til åtte personer. Byssa er plassert foran salongen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kundene kan velge mellom to alternative bysse løsninger. Den lukkete versjonen er myntet på Europa. Den som er åpen mot salongen og gir båten et luftigere preg, er tilpasset amerikanernes smak og behag.

35 millioner kroner

Ferretti ble ferdig med å bygge båt nummer en i februar. Den debuterer neppe for publikum før på båtmessen i Cannes i september. Prisen vet vi ennå ikke. Utvalget i denne størrelsen er nærmest grenseløst og prisene spriker veldig mye. Tyrkiske produsenter forlanger snaut 30 millioner kroner for en båt rett i underkant av yacht-grensen. Nederlandsk skreddersøm koster rundt 45 millioner kroner. Ferretti konkurrerer nok først og fremst med andre italienske produsenter og de engelske fabrikkene. Vi tror ikke Ferretti 780 vil koste over 35 millioner kroner.

Saken er først publisert i Finansavisen