Mange biler har for gamle dekk

Det er ikke bare slitasje som er viktig i forhold til når dekkene bør bytttes, alder har også mye å si her.
Det er ikke bare slitasje som er viktig i forhold til når dekkene bør bytttes, alder har også mye å si her.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vet du når de bør skiftes?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer enn hver 20. privatbil ruller rundt på dekk som kan ha dårlig veigrep og økt bremselengde, viser en undersøkelse analysebyrået YouGov har gjort for forsikringsselskapet If.

Vinterdekk-tips

  • Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
  • Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da gummiens egenskaper forringes over tid, og dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.
  • Husk å sjekke at dekktrykket er riktig.

Det gir grunnlag for bekymring for trafikksikkerheten.

1 av 20 privatbileierne svarer i spørreundersøkelsen til If Skadeforsikring at de om vinteren kjører på dekk som er eldre enn fem sesonger.

Samtidig vet vi at fleksibiliteten i gummien over tid blir borte, og dekket blir stivere, hardere og glattere.

Les også: Raymond kjørte i et stort hull i veien, og krever erstatning for skadene på bilen

Ikke nok med god mønsterdybde

– Gummien i dekk har en begrenset levetid, litt avhengig av lagring og bruk, påpeker teknisk fagsjef Vidar Brustad i If.

Forsikringsselskapet anbefaler skifte av vinterdekk etter fire-fem sesonger på bilen.

– Det er en tommelfingerregel som er enkel å forholde seg til. Mønsterdybde er viktig å kontrollere jevnlig, men de fleste bilister har ikke forutsetninger for å vurdere selve gummien. Å ta sjansen på at dekket kan holde en sesong til, kan være skjebnesvangert. Er du i tvil, anbefaler vi å ta kontakt med en dekkforhandler eller bilverksted, sier Brustad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tilstrekkelig mønsterdybde, godt mønster og riktig dekktrykk er viktig. Men mange tenker ikke over at gummien i dekk gradvis får dårligere egenskaper og etter hvert blir trafikkfarlige. Bremselengder øker og grepet svekkes – og risikoen ved bilkjøring øker betraktelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: For å kunne parkere Rezvani Beast Alpha må du ha god plass!

Mange vet ikke hvor gamle dekkene er

– I spørreundersøkelsen svarer i tillegg 1 av 10 at de ikke vet hvor lenge de har brukt vinterdekkene. Det betyr at det dermed kan være enda flere som har gammel gummi på bilen. påpeker kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Han tror den høye vet ikke-andelen kan skyldes at en del har overtatt dekk ved bruktbilkjøp, uten å vite historien til dekkene. I tillegg har nok en god del et lite bevisst forhold til dekkene de har på bilen sin.

– Vinterkjøring krever gode dekk. Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene dine være minst 3 millimeter. Sørg også for at gummien ikke har gått ut på dato, og at du har riktig lufttrykk. Med aktsom og hensynsfull kjøring i vinter, får vi sammen ned ulykkestallene på veiene, oppfordrer Sigmund Clementz i If.

Les også: Testvinner-dekk kan bli ulovlig

Saken ble opprinnelig publisert på broom.no.