Her kan du få virkelig sjelden sportsbil

En heftig bil, men det er også prislappen. Faksimile: Finn.no
En heftig bil, men det er også prislappen. Faksimile: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men prisforlangende er i det absolutt øvre sjiktet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Amerikanske muskelbiler fra slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet, er enormt populære i mange bilmiljøer. I Norge har de hatt en høy standing siden de var nye.

Det finnes godt med amerikanske muskelbiler i Norge, men de virkelige godbitene i form av matching numbers-biler med de største og mest attraktive motorene er det lengre mellom. Mye fordi de både er vanskeligere å få tak i, men også fordi prislappen gjerne blir en helt annen. Har du f.eks lyst på en matching numbers Hemi-bil, kan prisen fort bli flerfoldige millioner.

Men det var ikke bare Chrysler-konsernet som kunne levere muskler, det kunne også andre konkurrenter, og hos Ford kom det mange gromme modeller med 427-, 428- og 429-motor (størrelse i kubikktommer, alle på rundt 7-liter etter europeisk regning) i muskelbilens glansdager. Nå skulle man tro at disse motorene var ganske like, i og med at det bare er en kubikktomme som skiller den, men alle tre var helt ulike motorer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Frekk bakende, som blir enda heftigere med vingen oppå. Foto: Finn.no
Frekk bakende, som blir enda heftigere med vingen oppå. Foto: Finn.no

Ny og større

Til modellåret 1971 kom en helt ny og større Mustang, som mange entusiaster synes er en griselekker bil (se biljakten i James Bond-filmen "Diamonds are forever", så ser man virkelig hvor vakker bilen er). Men Mustangens far, Lee Iacocca var ikke glad i den, og uttalte senere han syntes bilen ble en «feit gris», og salgstallene var da heller ikke i nærheten av hva de engang hadde vært.

Men dette skyldes neppe bilen selv, heller en generell nedgang i salget for ungdommelige biler med stor motor, som forsikringsselskapene ikke var spesielt begeistret for lenger. Dessuten sto nye miljø og avgasskrav for døren, noe som medførte at 1971 for de flestes vedkommende ble det siste glansåret hva angikk hestekrefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Fins det vakrere felger enn Magnum 500 til en klassisk muskelbil? (Svaret er nei). Foto: Finn.no
Fins det vakrere felger enn Magnum 500 til en klassisk muskelbil? (Svaret er nei). Foto: Finn.no

429 Cobra Jet

Skulle du ha mest mulig hester i din nye Mustang i 1971 betydde det 429 Cobra Jet, med 375 hk under panseret. Tøffest var Mach 1 i Fastback-form, og det er akkurat en slik bil med originalt levert 429 Cobra Jet som står til salgs hos AutoForum As, som er autorisert Ford-forhandler i Sogn og Fjordane. Der jobber Geir Thomas Espe, som kan fortelle mer om bilen:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se hvem som skal fronte heftig elbilsatsing

– Ja, dette er en bil vi har hatt inne i butikken vår i rundt halvannet år. Vi byttet den til oss for flere ulike bruktbiler, da vi tenkte den kunne være et fint trekkplaster i lokalene våre, og det har den virkelig vært. Vi har kjørt litt med den, og vært på noen Amcar-treff, hvor den har vunnet «Peoples Choice» prisen hver gang, så det følger med en eske med pokaler.

Pen Mustang i pene norske omgivelser. Foto: Finn.no
Pen Mustang i pene norske omgivelser. Foto: Finn.no

En unik mulighet

– Dette er unik mulighet, for vi snakker om en «true survivor». Dette er den eneste bilen i verden som er levert originalt med akkurat dette motor/gir/farge og utstyrsoppsettet, og dokumentasjon medfølger. Bilen ble bestilt fra fabrikken av Tasca Ford, som var en forhandler med flere utsalgssteder på østkysten. De var meget aktive innenfor racing, en av de forhandlerne som solgte flest Shelby-Mustanger, og så store at de faktisk hadde litt innflytelse på Ford i forhold til hvilke modeller som ble utviklet og tilbudt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fremdeles har den nå avdøde Bob Tasca Sr´s autograf under bagasjelokket. Han var grunnleggeren av Tasca-konsernet. Bilen ble kjøpt av en norsk bilsamler i St. Louis, Missouri tidlig på 2000 tallet, og har siden den gang vært utstilt i Norge. Den har gått litt på rundgang rundt om i landet, og mange har sett bilen, og fulgt med på hvordan den har steget i pris for hvert år som har gått. Men sånn er det med disse bilene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ett originalt avvik på bilen. Dokumentasjonen viser at den ikke ble bestilt med "Ram air"-luftinntak i panseret, men en eller annen gang i bilens historie er et slikt panser blitt ettermontert. For de som hadde det fra fabrikken var effekten oppgitt til fem hester mer, altså 375, istedet for 370 hk. Vi har fått noen henvendelser fra Dubai og sånt, men håper jo at bilen vil finne en norsk kjøper, avslutter Geir Thomas.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En halv million mindre

Bilen har gått 33.000 km, ser særdeles pen og velholdt ut, og har en prislapp på 990.000 kroner. Prismessig er dette i det absolutt øvre sjiktet for en slik modell, uavhengig av historikk, tilstand og lav kilometerstand. Ikke minst siden bilen kostet en halv million mindre for seks år siden.

Flott interiør, men mange ville kanskje heller hatt manuell kasse sammen med 429-motoren. Foto: Finn.no
Flott interiør, men mange ville kanskje heller hatt manuell kasse sammen med 429-motoren. Foto: Finn.no

Dette skal gjøre det tryggere å kjøre på vinterveier

Trofaste Broom-lesere med like god hukommelse som en elefant, drar kanskje kjensel på bilen. Broom-Benny lagde nemlig en sak på akkurat denne bilen for seks år siden. Da stod den hos Bil Invest på Bryn i Oslo, og hadde gått 28.000 km. Selgeren hos Bil Invest var også mannen som hadde tatt med bilen hjem fra St.Louis hvor han fant den.

Spesifisert av forhandler

– Mustangen ble levert til forhandleren den 17. mai 1971, og registrert på kunde litt ut i juni. Oppholdet i tid kan tyde på at det ikke var en kundebestilt bil, men snarere en som forhandleren spesifiserte selv og solgte da den kom på gulvet. På et senere tidspunkt ble den tatt i bytte eller kjøpt tilbake av samme forhandler, som visstnok også hadde så mye nese for fremtidige samlerobjekter at de passet på å kjøpe tilbake biler med unik tilstand og kjørelengde. Senere gikk den videre i samlermiljøet, fortalte selgeren til Benny den gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Den nesten liggende bakruten gjør ikke mye for sikten bakover, men det ser jo tøft ut da.
Den nesten liggende bakruten gjør ikke mye for sikten bakover, men det ser jo tøft ut da.

Da som nå var den strøkne bilen en publikumsmagnet, og rasket med seg pokaler. Men prisen var en litt annen da:

–Jeg har kjørt den på noen amcartreff og arrangement i Mustang-klubben, og den har vunnet førstepris på alle treff der den har deltatt. Prisen på en halv million tror jeg er riktig. De blir ikke solgt like fort som de til rundt 300.000, men det dukker alltid opp en kjøper, sa selgeren den gang.

Verdt mer i USA?

Men det er et langt steg fra en halv million til en million på seks år. Har virkelig prisstigningen vært så voldsom?

Litt research viser at bilen kanskje er i overkant høyt priset som den står nå. Nå står jo enhver fritt til å sette den pris man vil på en bil, men en mer realistisk pris hadde kanskje vært 600.000 – 700.000 kroner, kanskje litt mer hvis man vil selge den tilbake til USA.

Det er også mer enn et originalt avvik på bilen. Den sølvfargede hockeystripa er satt på i ettertid. Du fikk den fra fabrikk, men da fikk du ikke med det blanke listverket nede på sidene som bilen har.

Bruktbilselger lurte både kjøper og selger

Denne saken ble først publisert på Broom.no