Disse bilmerkene har færrest feil

Disse bilene gjør det godt i det som kanskje er bransjens viktigste undersøkelse om hvor tilfredse kundene er med sine biler. Fra venstre Lexus, Toyota og Porsche.
Disse bilene gjør det godt i det som kanskje er bransjens viktigste undersøkelse om hvor tilfredse kundene er med sine biler. Fra venstre Lexus, Toyota og Porsche.
Artikkelen fortsetter under annonsen

J.D.Power sin årlige undersøkelse på hvor fornøyde kundene er med sine biler veier tungt også innad i bransjen. Dette er årets topp ti over de beste bilene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Amerikanske J.D. Power gjennomfører noen av bilverdenens største kvalitetsundersøkelser og blir av mange regnet som bortimot «fasiten» på dette området.

Blant undersøkelsene de gjør, er den årlige J.D. Power Vehicle Dependability Study. Denne høyt anerkjente studien har de nå utført i mer enn 25 år.

Analysen er særdeles grundig, og tar for seg de fleste potensielle problemområdene.

Snittet for bilmerkene i 2017 er 156 problemer per 100 biler, og det største problemområdet er infotainment / multimedia som står for 22 prosent av feilene.

(Saken fortsetter under)

Lexus har som vane å gjøre det skarpt, men i år må de dele førsteplassen med Porsche.
Lexus har som vane å gjøre det skarpt, men i år må de dele førsteplassen med Porsche.

Lexus og Porsche til topps

Gode, gamle mekaniske feil blir det mindre og mindre av i bilindustrien, men til gjengjeld øker det på med feil innen de nye teknologiene som bilene får stadig mer av.

Ett merke som alltid har forstått verdien av å kvalitetssikre hver minste lille bit er Lexus. De er omtrent uslåelige, og tar seieren i år også. Dette er deres sjette på rad! Det kan også nevnes at Lexus vant 12 år (!) på rad fra 1997 til 2008.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I år må riktignok Lexus dele førsteplassen med Porsche. Begge har 110 rapporterte problemer per 100 biler og de to er dermed et godt stykke foran tredjeplassen som innehas av Toyota, som også ofte gjør det godt i slike undersøkelser.

Les også: Her kommer bilen som kan fly

(Saken fortsetter under)

Mercedes tar femteplassen i årets oppsummering.
Mercedes tar femteplassen i årets oppsummering.

GM måtte skjerpe seg

Toyota følges imidlertid tett av amerikanske Buick med 126 feil per 100 bil. Buick er en del av GM-konsernet og de måtte forplikte seg til – etter at den amerikanske staten gikk inn og reddet konsernet etter finanskrisen i 2008 – å heve kvaliteten på sine produkter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De kapret denne gangen plassen foran Mercedes som har 131 feil per 100 bil.

Koreanske Hyundai er en av verdens største bilprodusenter og er store i USA. Kanskje har dert noe med kvaliteten å gjøre? I alle fall tok de sjetteplassen i årets undersøkelse med 133 feil per 100 bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foran BMW som kom fra det med 139 feil per 100 bil.

Så tetner det seg til nedover. Chevrolet som er nok et GM-produkt ender på 142, hårfint foran Honda med 143 som igjen er like hårfint foran Jaguar som kaprer den siste plassen på denne topp 10-lista med 144 feil per 100. bil.

Det er interessant å merke at nettopp Jaguar gjør det såpass bra. De har tidligere slitt med dårlig kvalitetsrykte, men har jobbet hardt med å forbedre seg de siste årene.

Les også: Skal få slutt på hundelivet i bilen

(Saken fortsetter under)

Topp 10-listen. Faksimile fra J.D Power
Topp 10-listen. Faksimile fra J.D Power

En viktig pekepinn

Bilindustrien tar denne undersøkelsen alvorlig, og det er en dyp ripe i lakken om man havner i bunnsjiktet her og naturlig nok en fjær i hatten om man gjør det godt, slik som bilene på denne topp 10-listen.

Er man på utkikk etter bil, ny eller brukt, og ønsker seg et forutsigbart og enkelt bilhold uten de store overraskelsene, så er det vel verdt å bruke noen minutter på undersøkelser som dette.

Les også: Advarer om DAB-dekningen: Kan være sikkerhetsrisiko

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no