Nå skal den gå lengre og fortere – på strøm

Det nye Lexus-flaggskipet, LS 500h, avdukes i dag.
Det nye Lexus-flaggskipet, LS 500h, avdukes i dag.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny Lexus ypper seg mot Mercedes.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har sett det de siste årene. Trenden er soleklar. Det går mot mer og mer elektrifisering av bilparken. Ikke bare her i Norge, men nå kommer også resten av Europa og verden etter.

Les også: Opel Ampera var forut for sin tid – sjekk prisen nå

Den årlige bilutstillingen i Genève denne uken levner heller ingen tvil om det.

En av dem som viser en ny hybrid er Lexus. De flesker til med sitt nye flaggskip LS 500h. En bil de mener skal kunne konkurrere på lik linje med Mercedes S-Klasse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lav, elegant, sporty og svært komfortabel. Det er nye LS 500h, kjapt oppsummert.
Lav, elegant, sporty og svært komfortabel. Det er nye LS 500h, kjapt oppsummert.

Les også: Elektrisk elbil fra Nissan gjør 0-100 km/t på under fem sekunder

Elektrisk i 140 km/t

Lexus lager ikke ladbare hybrider. Dette er en konvensjonell, ikke ladbar bil, men forbedret fra forrige utgave LS.

Multi Stage Hybrid System kaller Lexus dette. Det består av en 3,5-liters V6 bensinmotor og to elektriske motorer, som til sammen har en effekt på 350 hestekrefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De to elmotorene driver hvert sitt forhjul. Batteriet et plassert bak bakseteryggen og bilen skal ha gunstig vektfordeling.

Bensinmotoren er kraftig oppdatert med blant annet lavere innvendig friksjon ved helt av ny ventilmekanisme og lav-friksjons registerkjeder.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

En helt ny drivlinje er en nyhet mange vil sette pris på i nye LS 500h.
En helt ny drivlinje er en nyhet mange vil sette pris på i nye LS 500h.

Systemet byr også på en helt ny og avansert drivlinje, som sørger for god gassrespons, samtidig som den ivaretar det silkemyke kjøreinntrykket vi er vant til fra Lexus.

Med det nye systemet ligger det til rette for å oppnå optimalt dreiemoment til enhver tid, samtidig som det byr på en strammere og mer direkte kjøreopplevelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den store bilen gjør 0-100 km/t på bare 5,4 sekunder. Nytt er også at bilen nå kan kjøre i hastigheter opp til 140 km/t. på ren batteridrift, altså uten at bensinmotoren slår inn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Også innvendig er nye Lexus LS en fin bil som byr på det lille ekstra.
Også innvendig er nye Lexus LS en fin bil som byr på det lille ekstra.

Les også: Hoppet av fra Tesla – nå kan du bestille denne

Kommer mot slutten av året

Som vanlig i toppmodellene fra Lexus er alt, og da mener vi virkelig alt, utstyr tilgjengelig. Interiøret er oppgradert, bilen har strukket akselavstanden for enda bedre plass. Kvaliteten både på materialer, finish og detaljer skal være i toppklasse.

Bilen er også noe lavere enn forgjengeren, det oppstrammede designet er både elegant og sporty på samme tid.

Mens bensinmodellene av LS kommer med firehjulsdrift, kan hybridutgaven leveres både med bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Luftfjæring er også tilgjengelig.

Nye Lexus LS kommer i salg mot slutten av året. Prisene er ikke klare ennå.

Les også: Se hvem som fronter ny og ekstrem elbil

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no.