Nå skal den gå lengre og fortere – på strøm
Ny Lexus ypper seg mot Mercedes.
Vi har sett det de siste årene. Trenden er soleklar. Det går mot mer og mer elektrifisering av bilparken. Ikke bare her i Norge, men nå kommer også resten av Europa og verden etter.
Les også: Opel Ampera var forut for sin tid – sjekk prisen nå
Den årlige bilutstillingen i Genève denne uken levner heller ingen tvil om det.
En av dem som viser en ny hybrid er Lexus. De flesker til med sitt nye flaggskip LS 500h. En bil de mener skal kunne konkurrere på lik linje med Mercedes S-Klasse.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Les også: Elektrisk elbil fra Nissan gjør 0-100 km/t på under fem sekunder
Elektrisk i 140 km/t
Lexus lager ikke ladbare hybrider. Dette er en konvensjonell, ikke ladbar bil, men forbedret fra forrige utgave LS.
Multi Stage Hybrid System kaller Lexus dette. Det består av en 3,5-liters V6 bensinmotor og to elektriske motorer, som til sammen har en effekt på 350 hestekrefter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDe to elmotorene driver hvert sitt forhjul. Batteriet et plassert bak bakseteryggen og bilen skal ha gunstig vektfordeling.
Bensinmotoren er kraftig oppdatert med blant annet lavere innvendig friksjon ved helt av ny ventilmekanisme og lav-friksjons registerkjeder.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Systemet byr også på en helt ny og avansert drivlinje, som sørger for god gassrespons, samtidig som den ivaretar det silkemyke kjøreinntrykket vi er vant til fra Lexus.
Med det nye systemet ligger det til rette for å oppnå optimalt dreiemoment til enhver tid, samtidig som det byr på en strammere og mer direkte kjøreopplevelse.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDen store bilen gjør 0-100 km/t på bare 5,4 sekunder. Nytt er også at bilen nå kan kjøre i hastigheter opp til 140 km/t. på ren batteridrift, altså uten at bensinmotoren slår inn.
Artikkelen fortsetter under annonsen(Artikkelen fortsetter under bildet)
Les også: Hoppet av fra Tesla – nå kan du bestille denne
Kommer mot slutten av året
Som vanlig i toppmodellene fra Lexus er alt, og da mener vi virkelig alt, utstyr tilgjengelig. Interiøret er oppgradert, bilen har strukket akselavstanden for enda bedre plass. Kvaliteten både på materialer, finish og detaljer skal være i toppklasse.
Bilen er også noe lavere enn forgjengeren, det oppstrammede designet er både elegant og sporty på samme tid.
Mens bensinmodellene av LS kommer med firehjulsdrift, kan hybridutgaven leveres både med bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Luftfjæring er også tilgjengelig.
Nye Lexus LS kommer i salg mot slutten av året. Prisene er ikke klare ennå.
Les også: Se hvem som fronter ny og ekstrem elbil
Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no.